XXL Nutrition

Abortus, voor of tegen?

Peiling Peiling Abortus, voor of tegen?

• voor, een vrouw doet met haar lichaam wat ze wil, ongeacht de situatie.

Stemmen: 22 34,9%
  • voor, maar enkel indien er gegronde redenen zijn, ook licht gehandicapt, of te jong om kind op te vo

Stemmen: 27 42,9%
  • enkel in extreme situaties als verkrachting, incest of ziekelijke misgroeiing.

Stemmen: 11 17,5%
  • absoluut tegen, het menselijk leven is heilig !!!

Stemmen: 3 4,8%
  • Radicaal tegen, condooms, de pil en de morning after pil zijn not done, paren om te baren !!!

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal stemmers
    63
Voor, maar niet bij kinderen die bijvoorbeeld een hazenlip hebben. Maar goed de Nederlandse wet is zo dat je gewoon tot de 24ste week (in de praktijk 22ste week) een zwangerschap mag laten afbreken.

Vraag me alleen af waarom mensen zolang wachten, want het gaat dan al om een redelijk ontwikkelde foetus.

Misschien nog maar een poging dan om het uit te leggen, abortus is mede mogelijk gemaakt wegens verkrachtingen wat in de wereld toch vaak voorkomt, dus hoe kun je zoiets voorkomen?

Mss moet jij dan eens de moeite nemen om mijn posts te lezen, want... nee doet dat eerst eens:cool:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Om een idee te geven waar abortus nog verboden is :

ROOD :
Abortus is onder alle omstandigheden illegaal of alleen toegestaan om het leven van een vrouw te redden.
ROZE:
Abortus is alleen wettelijk toegestaan om het leven van een vrouw te redden of om haar lichamelijke gezondheid te beschermen.
GEEL:
Abortus is alleen toegestaan om de geestelijke gezondheid van de vrouw te beschermen.
BLAUW:
Abortus is wettelijk toegestaan op sociaal-economische gronden.
WIT:
Abortus op verzoek

[Link niet meer beschikbaar]

Mss moet jij dan eens de moeite nemen om mijn posts te lezen, want... nee doet dat eerst eens:cool:

Heb ik, je bent het er ook mee eens dat het bij verkrachtingen wel mag, maar meeste gevallen zijn toch verkrachtingen of pubers die zich beetje laten leiden door de puberteit en daar kan toch wel is wat mis gaan, ik vind niet dat je het zo'n puber kwalijk kan nemen.

Toch is er ook altijd nog een schaamte om condooms of de pil te halen waardoor mensen minder geneigd zijn het "veilig" te doen, wat dus ook veel voorkomt in de puberteit.

@eric, niet gedacht dat afrika zo'n streng abortus beleid heeft.

Heb ik, je bent het er ook mee eens dat het bij verkrachtingen wel mag, maar meeste gevallen zijn toch verkrachtingen of pubers die zich beetje laten leiden door de puberteit en daar kan toch wel is wat mis gaan, ik vind niet dat je het zo'n puber kwalijk kan nemen.

tja het is zowiezo een moelijke beslissing martie, ik heb ook zoiets van dan ben ik tegen en dan weer juist voor, ligt echt aan heel de situatie. Maar zoals Eric al aangaf; waarom zolang wachten ?

tja het is zowiezo een moelijke beslissing martie, ik heb ook zoiets van dan ben ik tegen en dan weer juist voor, ligt echt aan heel de situatie. Maar zoals Eric al aangaf; waarom zolang wachten ?

Ik weet ook niet waarom ze zo lang moeten wachten, maar ik heb anderhalf jaar verpleegkunde gedaan waar dit ook aanbod kwam en in het stadium waar abortus gepleegd word schijnt het geheel pijnloos te zijn voor het embryo, dus of het nou lang of kort moet wachten, het maakt niet uit.

• Topic Starter Topic Starter
Wat denken jullie over doding na de geboorte?
neem nu volgende hypothetische case:

een zwerfster met extreme weëen valt het hospitaal binnen om daar te bevallen van een misvormd, maar wel levensvatbaar kind, men ziet pas de handicap bij de daadwerkelijke baring.

Dat is moord om economische redenen, zolang er levensvatbaarheid is dien je een kind niet te doden lijkt me.

het kind is wel zwaar gehandicapt, geen benen, geen armen stel maar.

Ik vind niet dat je het moord kan noemen, zodra het kind uit de buik komt is het geboren, zodra het geboren is, begint het leven officieel.

Moord betekend volgens van dale: het opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven => eliminatie, manslag

Dus abortus kan geen moord zijn. Maar de nieuwe stelling van Blackadder wel.

Ik vind niet dat je het moord kan noemen, zodra het kind uit de buik komt is het geboren, zodra het geboren is, begint het leven officieel.

Moord betekend volgens van dale: het opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven beroven => eliminatie, manslag

Dus abortus kan geen moord zijn.

Blackadder heeft het nu over een kind dat al geboren is, een levensvatbaar kind. Zo'n kind doden vind ik moord, of het nou geen armen of benen heeft maakt verder niet uit.

Het verschuiven van grenzen op dit gebied is te gevaarlijk want dan bepalen ouders en arts op den duur wat aanvaardbaar leven is. Het is anders als een kind met allerlei voorzieningen in leven gehouden moet worden, maar zonder armen en/of benen kan je blijven leven.

Blackadder heeft het nu over een kind dat al geboren is, een levensvatbaar kind. Zo'n kind doden vind ik moord, of het nou geen armen of benen heeft maakt verder niet uit.

Het verschuiven van grenzen op dit gebied is te gevaarlijk want dan bepalen ouders en arts op den duur wat aanvaardbaar leven is. Het is anders als een kind met allerlei voorzieningen in leven gehouden moet worden, maar zonder armen en/of benen kan je blijven leven.

Ja, ik had mn post al ge-edit, zie laatste alinea:rolleyes:

Ik kies trouwens punt 1, want ik vind punt 2 en 3 samengevoegd nog steeds te beperkt.

Volgens de definitie van de van dale is abortus dus wel degelijk moord, hoe kom je tot de conclusie dat dat niet zo is? ???

Het hang alleen af wanneer een embryo en persoon wordt.

De druk op een samenleving van gehandicapte kinderen valt in een economisch gezonde samenleving ook wel mee. Maar goed om economische redenen dien je natuurlijk nooit een kind te doden.

Ik had het over een baby zonder armen EN benen, is het dan niet wat onrespectvol om zo'n kindje op aarde te zetten, wetende dat hij zijn hele leven getormenteerd zal zijn en wegkwijnen in eenzaamheid en verdriet?

Volgens de definitie van de van dale is abortus dus wel degelijk moord, hoe kom je tot de conclusie dat dat niet zo is? ???

Het hang alleen af wanneer een embryo en persoon wordt.

voor moord moet er een leven zijn, voor de geboorte is officieel geen leven.

Voor, maar niet bij kinderen die bijvoorbeeld een hazenlip hebben. Maar goed de Nederlandse wet is zo dat je gewoon tot de 24ste week (in de praktijk 22ste week) een zwangerschap mag laten afbreken.

Vraag me alleen af waarom mensen zolang wachten, want het gaat dan al om een redelijk ontwikkelde foetus.

In principe ben ik voor abortus... Als het gewoon ongewenst is om wat voor reden dan ook en je bent er vroeg bij.

Dat mensen soms te lang wachten kan ik best wel begrijpen. Ik denk dat meiden die ongewenst zwanger zijn. Toch vaak twijfelen of wat ze willen doen. Tegenstrijdige gevoelens enzo. Maar ja ik denk niet dat je in een ander zijn hoofd kan zien waarom ze soms zolang wachten. Soms liggen situaties makkelijker voor buitenstaanders dan degene die er werkelijk mee zitten.

Vind een abortus na 20 weken ook wel te lang. Maar ik kan niet oordelen over een ander als ik die persoon zelf niet ben.

ik vind dat ieder mens zelf wel kan beslissen of ie toe is aan een kind, das ook het beste voor het kind tzt. Ik hoef niet voor een ander te beslissen die toevallig zwanger is geraakt dat ie dat kind dan ook maar moet houden. wie ben ik om een ander dat op te dringen. zullen we toch allemaal een beetje zelf weten.

Ik had het over een baby zonder armen EN benen, is het dan niet wat onrespectvol om zo'n kindje op aarde te zetten, wetende dat hij zijn hele leven getormenteerd zal zijn en wegkwijnen in eenzaamheid en verdriet?

One in a billion of zo, laat maar leven. Het zal misschien naar jouw maatstaven geen menswaardig bestaan zijn maar genoeg gehandicapten die zeer goed omgaan met hun handicap.

In een later stadium zou altijd nog ondraaglijk lijden kunnen worden vastgesteld met de daarbij behorende maatregelen. Alleen dan maakt de persoon wel zelf die keuze.

Terug
Naar boven