MuscleMeat

Afvallen & Spieren kweken tegelijkertijd, is dat mogelijk?

Dat is nu het mooie: als je, door koolhydraatbeperking een energie tekort creëert, geeft je lichaam een deel van je vetreserve om aan te vullen.
Als je er tevens voor zorgt dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt zodat je in een zogeheten positieve stikstofbalans blijft, kan je gewoon spiermassa aan maken.
Enige wat dit proces kan verstoren is .......cardio training.

In een ideale wereld wellicht.

Het vervelende is echter dat het lichaam een hekel heeft aan het verbruiken van lichaamsvet, opbouwen van spiermassa een heel lage prioriteit heeft en eiwitten gebruikt worden voor energie leverantie als er onvoldoende koolhydraten worden geconsumeert.

Als afvallen het doel is dan zal je links- of rechtsom minder kcal. moeten eten dan dat er verbruikt worden (koolhydraten/eiwitten/vetten).

Het lichaam zal dan de belangrijkste organen van voedingsstoffen voorzien en spieropbouw is daar geen onderdeel van.

Het vervelende is echter dat het lichaam een hekel heeft aan het verbruiken van lichaamsvet, opbouwen van spiermassa een heel lage prioriteit heeft en eiwitten gebruikt worden voor energie leverantie als er onvoldoende koolhydraten worden geconsumeert.

Als afvallen het doel is dan zal je links- of rechtsom minder kcal. moeten eten dan dat er verbruikt worden (koolhydraten/eiwitten/vetten).

Het lichaam zal dan de belangrijkste organen van voedingsstoffen voorzien en spieropbouw is daar geen onderdeel van.

pls stop posting

pls

Glycogeen wordt in de lever en in de mitochondrien van de spieren opgeslagen. Een spier kan alleen eigen glycogeen gebruiken en niet vanuit een andere spier. Verbranding van een glucosemecuul levert 38 atp op, een vetmolecuul 130 atp. Vetverbranding is iets heel normaals voor het lichaam en vele malen efficienter dan glucoseverbranding.
Als je nu weer onzin gaat uitkramen wil je dan wel met een onderbouwing komen?

Glycogeen wordt in de lever en in de mitochondrien van de spieren opgeslagen. Een spier kan alleen eigen glycogeen gebruiken en niet vanuit een andere spier. Verbranding van een glucosemecuul levert 38 atp op, een vetmolecuul 130 atp. Vetverbranding is iets heel normaals voor het lichaam en vele malen efficienter dan glucoseverbranding.
Als je nu weer onzin gaat uitkramen wil je dan wel met een onderbouwing komen?

Laten we die onzin dan maar op ervaring houden.

In theorie allemaal best aardig wat je schrijft, in de praktijk is het niet zo eenvoudig.

waarom laat iedereen altijd zijn plasser zien om te kijken wie de grootste heeft?!?
altijd die klotige afdwalingen naar totaal non-topic-gerelateerde gewauwel.:rolleyes:

TS vraagt "kan ik afvallen en spieren kweken". antwoord ja.

zoals meerdere mensen al hebben aangegeven.
je moet enkel het licht moeten gaan zien en zelf bereid zijn je leven om te gooien. dat wil zeggen:
"je toewijding/discipline zal moeten worden gekweekt cq worden aangesproken"

je zult moeten leren dat het niet vanzelf gaat en dat alles begint met een basis. ook het hebben van basiskennis.
deze basiskennis is, zoals dat altijd zo cliché geroepen wordt: eten-slapen-trainen / repeat.

je zult je moeten verdiepen in voeding.
je zult je moeten verdiepen in jezelf qua consumptieve behoeftes "wat heb ik nodig en in welke verhoudingen E/K/V (Eiwitten/Koolhydraten/Vetten)
je zult je daarna leren een eetschema te maken en kennis maken met de begrippen cutten/bulken/op onderhoud eten.
je zult een hoop dingen moetern leren over voeding, de ingredienten en de gevolgen ervan.
(ook kom je erachter hoeveel rommel er wordt verkocht, of hoe eten pretendeert "gezond" te zijn)

maak een goed trainingschema passend bij jouw ritme en kunnen.

ik ben van 110 kilo bij 27% teruggekomen tot 92 kilo bij 14%
momenteel zit ik op 105 kilo bij 14-15% (uitschieter van 1% naar 16% vanwege de kerstdagen:o) maar natuurgetrouw weer terug tot 14-15% hierbij voel ik mij het prettigst.
maar onthoudt: het begin, bij een juiste basis, zal heel snel gaan. je gewicht neemt af en je wordt sterker. daarna wordt het moeilijker en leer je jezelf kennen. ga je door? met dezelfde dan wel niet meer toewijding? pas dan kom je tot waar je wilt zijn.
je moet beseffen dat dit een lange termijn planning is. als dat in je koppie zit, kom je er vanzelf.

alles over voeding en training is terug te vinden in de beroemde stickies, de (standaard topics per sectie voeding, trainen e.d.) zie hoofdfora. voor de rest is het medium google een aardige om eventuele vragen voor jezelf te bantwoorden.;)

veel succes:)

Laten we die onzin dan maar op ervaring houden.

In theorie allemaal best aardig wat je schrijft, in de praktijk is het niet zo eenvoudig.

Eigen ervaring of in het werken met cliënten?
Mijn ervaring met cliënten: hoe hoger het vetpercentage, des te makkelijker het is om spieren te bouwen en vet af te vallen. Dit werkt uitstekend tot ca. 10% ( uiteraard per individu verschillend).

Eigen ervaring of in het werken met cliënten?
Mijn ervaring met cliënten: hoe hoger het vetpercentage, des te makkelijker het is om spieren te bouwen en vet af te vallen. Dit werkt uitstekend tot ca. 10% ( uiteraard per individu verschillend).

Dat is natuurlijk ook de reden dat sportscholen vol 'zitten' met personen voorzien van atletische lichamen en op het strand en in zwembaden je alleen goddelijke lichamen ziet. Het is allemaal zo makkelijk... :rolleyes: ;)

En natuurlijk is het voor een enkeling wel mogelijk, maar de uitzondering bevestigd de regel. In het algemeen is mijn ervaing dat het niet mogelijk is en da's gestoeld op o.a. ruim 33 jaar sportschoolbezoek.

Zo'n beetje hetzelfde als de vraag: kan ik worden als Steve Reeves, antwoord maar gerust 'nee' voor het overgrote merendeel van de sportschoolbezoekers. Een enkeling weer uitgezonderd. Kan het dan? Ja. Gaat het lukken? Nee.

Laatst bewerkt:
Dat is natuurlijk ook de reden dat sportscholen vol 'zitten' met personen voorzien van atletische lichamen en op het strand en in zwembaden je alleen goddelijke lichamen ziet. Het is allemaal zo makkelijk... :rolleyes: ;)

En natuurlijk is het voor een enkeling wel mogelijk, maar de uitzondering bevestigd de regel. In het algemeen is mijn ervaing dat het niet mogelijk is en da's gestoeld op o.a. ruim 33 jaar sportschoolbezoek.

Zo'n beetje hetzelfde als de vraag: kan ik worden als Steve Reeves, antwoord maar gerust 'nee' voor het overgrote merendeel van de sportschoolbezoekers. Een enkeling weer uitgezonderd. Kan het dan? Ja. Gaat het lukken? Nee.

Steve Reeves was ook een aaseter

ja dat kan, meeste zeggen van niet maar dat is onzin dat kan zeker wel

Wat ik me altijd al afvraag, wat gebeurt er als je spierpijn hebt van een training en wél genoeg eiwitten eet ( +- 2 g per kg lichaamsgewicht ) maar wel een klein tekort hebt op je onderhoud? Ik heb achteraf bijna altijd onder onderhoud gegeten maar heb toch massa gewonnen en vet verloren.

Niemand?

Spierpijn en eiwit inname staan volkomen los van elkaar.

Er staat ook bij dat ik spiermassa heb gewonnen.. werd zwaarder en vp ging omlaag

Misschien heb je bij nader inzien toch niet onder 'onderhoud' gegeten...;)

Zeker weten wel. Heb alles bijgehouden.. maar een ander geloven is lastig

Als je zwaarder wordt eet je niet onder onderhoud, dan heb je een verkeerde indruk van je onderhoud. Die getalletjes op papier zijn maar een schatting/berekening

Zeker weten wel. Heb alles bijgehouden.. maar een ander geloven is lastig

Boven onderhoud eten = je wordt zwaarder
Op onderhoud eten = je gewicht blijft hetzelfde
Onder onderhoud eten = je gewicht daalt

als je zwaarder bent geworden, heb je niet onder onderhoud gegeten.
compositieveranderingen zijn irrelevant als het op boven/op/onder onderhoud eten aankomt, als in.. die bepalen niet of je boven/onder onderhoud eet, je gewicht doet dat.

Terug
Naar boven