waarom laat iedereen altijd zijn plasser zien om te kijken wie de grootste heeft?!?
altijd die klotige afdwalingen naar totaal non-topic-gerelateerde gewauwel.
TS vraagt "kan ik afvallen en spieren kweken". antwoord ja.
zoals meerdere mensen al hebben aangegeven.
je moet enkel het licht moeten gaan zien en zelf bereid zijn je leven om te gooien. dat wil zeggen:
"je toewijding/discipline zal moeten worden gekweekt cq worden aangesproken"
je zult moeten leren dat het niet vanzelf gaat en dat alles begint met een basis. ook het hebben van basiskennis.
deze basiskennis is, zoals dat altijd zo cliché geroepen wordt:
eten-slapen-trainen / repeat.
je zult je moeten verdiepen in voeding.
je zult je moeten verdiepen in jezelf qua consumptieve behoeftes "wat heb ik nodig en in welke verhoudingen E/K/V (Eiwitten/Koolhydraten/Vetten)
je zult je daarna leren een eetschema te maken en kennis maken met de begrippen cutten/bulken/op onderhoud eten.
je zult een hoop dingen moetern leren over voeding, de ingredienten en de gevolgen ervan.
(ook kom je erachter hoeveel rommel er wordt verkocht, of hoe eten pretendeert "gezond" te zijn)
maak een goed trainingschema passend bij jouw ritme en kunnen.
ik ben van 110 kilo bij 27% teruggekomen tot 92 kilo bij 14%
momenteel zit ik op 105 kilo bij 14-15% (uitschieter van 1% naar 16% vanwege de kerstdagen

) maar natuurgetrouw weer terug tot 14-15% hierbij voel ik mij het prettigst.
maar onthoudt: het begin, bij een juiste basis, zal heel snel gaan. je gewicht neemt af en je wordt sterker. daarna wordt het moeilijker en leer je jezelf kennen. ga je door? met dezelfde dan wel niet meer toewijding? pas dan kom je tot waar je wilt zijn.
je moet beseffen dat dit een lange termijn planning is. als dat in je koppie zit, kom je er vanzelf.
alles over voeding en training is terug te vinden in de beroemde stickies, de (standaard topics per sectie voeding, trainen e.d.) zie hoofdfora. voor de rest is het medium google een aardige om eventuele vragen voor jezelf te bantwoorden.
veel succes