XXL Nutrition

Afvallen!!!

Wassila26

Novice
Waardering
0
Hallo allemaal,

Een aantal jaar geleden woog ik 121 kg en nu weeg ik 84 kg. Helaas heb ik mijn streefgewicht nog niet bereikt en zou ik graag nog 16 kg willen afvallen. De afgelopen halfjaar ben ik niets meer afgevallen, vandaar dat ik destijds allerlei dieeten heb geprobeerd. Helaas hebben deze rare mode-dieeten erin geresulteerd dat ik weer 4 kg ben aangekomen (ik was 80 kg voordat ik aan die mode-dieeten begon).

Op dit moment sport ik niet meer en heb ik ook geen dieet. Ik ben nu wel van plan om weer flink te gaan sporten! Ben nu zo desperate geworden dat ik er alles aan wil doen om mijn einddoel te halen. Eten is bijna een obsessie voor me geworden (ik denk de hele dag aan afvallen, eten) en mijn stoelgang is slecht (heb veel krampen/buikpijn en slechte ontlasting).
Wie o wie kan me goede tips geven mbt voeding en sport? Moet ik voornamelijk cardio gaan doen of ook krachttraining?

Alle tips zijn welkom!

Groetjes,

:p

Wassila

Welkom en succes!!

Als het je alleen om gewicht verlies gaat zou ik niet gaan krachttrainen en lekker veel cardio'en + een gezond voedingsschema.

Is spierbehoud en vetverlies belangrijk voor je zou ik zeer zeker gaan krachttrainen.

Lees de sticky topics in de voedingssectie eens door. Deze gaan zeker weten antwoord geven op 95% van je vragen.

Nogmaals succes.

Dat je stoelgang slecht is betekend dat je voeding niet in orde is. Post eens je voedingsschema dat je nu volgt. Waarschijnlijk heb je een te kort aan vezels en goede koolhydraten. Kracht training is voor afvallen een must. Als je dit niet doet verlies je spiermassa en dus de vorm van je lichaam. En daarnaast verbranden spieren je calorieën, dus hoe meer spieren je hebt, des te hoger je metabolisme en dus hoe meer calorieën je verbrand.

• Topic Starter Topic Starter
Dat je stoelgang slecht is betekend dat je voeding niet in orde is. Post eens je voedingsschema dat je nu volgt. Waarschijnlijk heb je een te kort aan vezels en goede koolhydraten. Kracht training is voor afvallen een must. Als je dit niet doet verlies je spiermassa en dus de vorm van je lichaam. En daarnaast verbranden spieren je calorieën, dus hoe meer spieren je hebt, des te hoger je metabolisme en dus hoe meer calorieën je verbrand.

Mijn voeding van vandaag:

Ochtend: magere melk met havermout, zoetstof, kaneel en wat gember, plus een kopje senseo, magere melk en 2 zoetjes.
Tussendoor: 2 plakjes 30+ kaas met appelstroop, plus 0.5 liter water

Middag: 1 plak kruidkoek met halvarine en 1 bruin bolletje met halvarine en vleeswaar, plus 1 kop groene thee met zoetstof
Tussendoor: 1 grote dubbele capuccino van de kiosk op centraal station met 3 zoetjes, plus wat dadels met amandelen.

Avond: cup a soup (groenten), 1 bruin bolletje met halvarine en vleeswaar, en 1 worstenbroodje.
Tussendoor: griesmeelmap met zoetstof, plus 1 kopje senseo met halfvolle koffiemelk en 2 zoetjes

Ik heb op dit moment een raar eetpatroon :(. Ik heb de laatste tijd geen zin om te koken en voel me ontzettend slecht (moe, lui, buikkrampen, buikpijn, misselijk, duizelig, etc).

Wow, jij eet dus vrijwel niets. Je moet meer ECHT voedsel eten zoals:
verse groente, fruit, mager vlees, vis, vette vis, zilvervlies rijst, volkoren brood, noten, brinta etc. Vind je het gek dat je niet afvalt je je zo rot voelt.

Ga je eens verdiepen in voeding op dit forum en kom met een echt voedingsschema. Zo als je nu eet is echt extreem ongezond en zorgt er voor dat je lichaam in de spaarstand gaat waardoor het vrijwel onmogelijk wordt om af te vallen.

Wow, jij eet dus vrijwel niets. Je moet meer ECHT voedsel eten zoals:
verse groente, fruit, mager vlees, vis, vette vis, zilvervlies rijst, volkoren brood, noten, brinta etc. Vind je het gek dat je niet afvalt je je zo rot voelt.

Ga je eens verdiepen in voeding op dit forum en kom met een echt voedingsschema. Zo als je nu eet is echt extreem ongezond en zorgt er voor dat je lichaam in de spaarstand gaat waardoor het vrijwel onmogelijk wordt om af te vallen.

En ik maar denken dat ik juist teveel eet..:(

Dit is wat jij eet. De rest is verwaarloosbaar door de kleine hoeveelheid of bevat onvoldoende voedingsstoffen.

Ochtend: magere melk met havermout, zoetstof, kaneel en wat gember, plus een kopje senseo, magere melk en 2 zoetjes.

Middag: 1 plak kruidkoek met halvarine en 1 bruin bolletje met halvarine en vleeswaar, plus 1 kop groene thee met zoetstof
Tussendoor: 1 grote dubbele capuccino van de kiosk op centraal station met 3 zoetjes, plus wat dadels met amandelen.

Avond: cup a soup (groenten), 1 bruin bolletje met halvarine en vleeswaar, en 1 worstenbroodje.
Tussendoor: griesmeelmap met zoetstof, plus 1 kopje senseo met halfvolle koffiemelk en 2 zoetjes

Extreem weinig dus.

Dit is wat jij eet. De rest is verwaarloosbaar door de kleine hoeveelheid of bevat onvoldoende voedingsstoffen.

Ok, verwaarloosbaar.. Maar ze bevatten toch wel calorieen? Of moet ik dat zo niet zien?

Heb jij een voorbeeld van een goede eetschema voor mij? Ben klein van stuk, wil dus 16 kg afvallen en ga vanaf volgende week 2x per week intensief sporten. Op de overige dagen beweeg ik van nature veel, vandaar dat ik niet vaker sport. Ik wil dus geen spieren kweken, want ik wil mijn vrouwelijke vormen behouden (maar wel afvallen dus en betere conditie)!

Ok, verwaarloosbaar.. Maar ze bevatten toch wel calorieen? Of moet ik dat zo niet zien?

Heb jij een voorbeeld van een goede eetschema voor mij? Ben klein van stuk, wil dus 16 kg afvallen en ga vanaf volgende week 2x per week intensief sporten. Op de overige dagen beweeg ik van nature veel, vandaar dat ik niet vaker sport. Ik wil dus geen spieren kweken, want ik wil mijn vrouwelijke vormen behouden (maar wel afvallen dus en betere conditie)!

Een vrouw die niet intensief sport heeft 2000 calorieën nodig. Mijn voedingsschema bevat 4000 calorieën. Als je mijn schema als voorbeeld gebruikt en je van alle voedingsmiddelen de helft neemt van wat ik neem, kom je aan je dagelijkse behoefte. Als ik bijvoorbeeld 100gr rijst neem, neem jij 50gr rijst. Dit zou dus eigenlijk te weinig voor je moeten zijn aangezien je veel wilt sporten, maar ik zou hier eerst maar mee beginnen aangezien je lichaam nu in de spaarstand zit, en je lichaam er even aan moet wennen. Hier mijn schema:
2ilbj1u.png

als je wilt afvallen is het handig ook enige spier/krachttraining te doen, aangezien je vetverbranding op een hoger pitje gaat staan!
;)

schema van JvR90 ziet er netjes uit!
:thumbs:

Ik dacht te lezen dat je juist WEL kracht training wilt doen aangezien je vrouwelijke vormen wilt behouden. Spieren geven, zoals ik al eerder zei, je lichaam vorm en aangezien jij een vrouw bent, zijn dit vrouwelijke vormen. Als jij geen kracht training gaat doen, krijg je een platte kont. Jij bent bang om er onvrouwelijk en mannelijk gespierd uit te zien, maar dit is voor een vrouw ONMOGELIJK zonder anabole steroïde.

Waarom krachttraining ook voor vrouwen belangrijk is

Telkens weer, heeft onderzoek bewezen dat vrouwen die een normaal, matig krachttraining programma volgen kunnen genieten van een lange lijst aan gezondheidsvoordelen. Sommige vrouwen zijn nog steeds bang dat gewichtstraining hen onvrouwelijke vormen zal geven. Niets is minder waar; vrouwen hebben een veel lagere testosteron productie dan mannen en zullen niet plots "te groot" worden. De spiergroei zal minder snel gaan, en de spieren krijgen vooral een "strakkere look". De lijn van het lichaam wordt mooier omdat stevigere spieren het typisch vrouwelijke figuur beter doen uitkomen; stevigere billen en borst (nee zolang je niet te laag gaat in je vet % verlies je niet je borstvolume) , strakke buik en minder slappe huid (cellulitis) door verhoogde vetvrije massa.

Wanneer vrouwen van alle leeftijden zich de voordelen van gewichtstraining gaan realiseren, zullen de negatieve vooroordelen van vrouwen in de gym snel vervagen, volgens de krachttraining onderzoeker William J. Kraemer, PhD, van het Ball State University in Muncie, Indiana.

Gewichtstraining expert en onderzoeker Wayne Westcott, PhD, van het South Shore YMCA in Quincy, Massachusetts,geeft 10 belangrijke redenen waarom vrouwen krachttraining serieus moeten nemen:

1. Je zal meer vet verliezen dan dat je in spieren zal winnen. Westcott en zijn collega's hebben verscheidene studies gedaan m.b.t. gewichtstraining in samenwerking met duizenden vrouwen en zij hebben nooit klachten gehad van vrouwen die te "breed" werden. Om precies te zijn, Westcott's onderzoek laat zien dat de gemiddelde vrouw die 2 tot 3 maal per week aan krachttraining doet na 8 weken 1.75 pond droge spiermassa kan winnen en daarbij 3.5 pond vet verliest. Anders dan mannen, hebben vrouwen 10 tot 30 keer minder hormonen die zorgen voor de "mannelijke spiermassa", legt Kraemer uit.

2. Je nieuwe spieren zullen je helpen in het gevecht tegen overgewicht. Wanneer je "nieuwe" spieren krijgt door de krachtttraining, zal je rust metabolisme (BMR) omhoog gaan, dus je verbrandt meer calorieën de hele dag lang, vermeld Westcott. Voor elke pond spiermassa die je wint, verbrand je 30 tot 50 méér calorieën per dag. Dus, als voorbeeld, als je 3 pond spiermassa wint en daarbij 40 kcal meer verbrand per pond, dan zal je 120 calorieën méér verbranden per dag. Of ongeveer 3.600 calorieën per maand. Dat staat gelijk aan een verlies van 10 tot 12 pond vet in 1 jaar tijd!

3. Je zal een sterkere vrouw worden. Westcott's onderzoeken wijzen uit dat matige gewichtstraining de kracht van eenvrouw zal doen toenemen met 30 tot 50 percent. Extra kracht zal het gemakkelijker maken om enkele dagelijkse activiteiten te doen. Zoals het heffen van kinderen of boodschappen. Kraemer vermeld dat het grootste verschil in kracht tussen mannen en vrouwen voortkomt uit het verschil in lichaamsgrootte en vetmassa; pond voor pond, kunnen vrouwen hun kracht in dezelfde ratio ontwikkelen als mannen.

4. Je botten zullen er voordeel uit halen. Nadat je de hoge school verlaat, heb je alle minerale bot densiteit bereikt die je ooit zal hebben - tenzij je gaat krachttrainen, zegt Wescott. Onderzoek heeft ontdekt dat gewichtstraining de minerale bot densiteit van de wervelkolom kan verbeteren met 13 percent in 6 maanden. Dus krachttraining is een krachtig hulpmiddel tegen osteoporose.

5. Je verlaagt het risico op diabetes. Diabetes die begint bij volwassenen is een groeiend probleem voor vrouwen en mannen. Onderzoek wijst uit dat gewichtstraining het glucose gebruik in het lichaam kan verbeteren met 23 percent in vier maanden.

6. Je zal hartziekten tegengaan. Krachttraining zal het cholesterol profiel en de bloeddruk verbeteren, volgens recent onderzoek. Natuurlijk, je programma zal ook cardiovaculaire en flexibiliteitstraining inhouden.

7. Je zal rugklachten vermijden en artritis tegengaan. Een recente 12 jaar durende studie liet zien dat het versterken van de lage rugspieren een 80 percent succesvolle ratio had in het vermijden van lage rugpijn. Andere studies wezen uit dat gewichtstraining artritis-pijn kan verminderen en gewrichten versterkt.

8. Je zal een betere atleet zijn. Wescott heeft ontdekt dat krachttraining het atletisch vermogen verbeterd. Golfers, als voorbeeld, kunnen hun "driving power" aanzienlijk verhogen. Welke ook je sport is, krachttraining zal niet alleen je vermogen verhogen maar ook het risico op blessures doen dalen.

9. Het zal werken ongeacht je leeftijd. Wescott heeft succesvol verschillende vrouwen in hun 70 en 80 getraind, en studies laten zien dat krachttoename mogelijk is op elke leeftijd. Let echter wel, dat krachttraining altijd onder toezicht zou moeten bij ouderen.

10. Je zal je mentale kracht versterken. Een Harvard studie ontdekte dat 10 weken aan krachttraining doen, clinische symptomen van depressie BETER kan verminderen dan een standaard bezoek aan de psych. , zo zegt Wescott. Vrouwen die aan krachttraining doen rapporteren dikwijls dat ze zich meer zelfzeker en bekwamer voelen als resultaat van hun trainingsprogramma.

Gespierder dan dit zal je nooit worden:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

goede tips JvR90 :thumb:

Misschien vind je het een leuk idee om er een logje hier op de site van bij te houden zodat mensen je kunnen aanmoedigen en hun reacties van je prestaties te geven. Dit kan natuurlijk heel motiverend werken. (je staat er dan toch niet helemaal alleen voor)

Maak elke maand eventueel foto's van jezelf zodat je echt zelf kan zien wat de resultaten zijn, kijk goed in de spiegel en laat je niet gek maken door een paar cijfers op die weegschaal staan!!

suc6

Dank jullie wel allemaal voor je aanmoedigingen!

Ik vraag me echter af of je op een gegeven moment gewoon niet "meer" kan afvallen??!! Ik eet nu zo'n jaar 1200-1400 kcal per dag en val gewoon niets af. Ik moet wel zeggen dat ik nu zo'n half jaar niets aan sport heb gedaan, dus dat heeft er ook mee te maken.

Moet ik dus meer gaan eten (en beter) en gaan sporten?

Welkom Wassila,
je hebt zelf al veel progressie geboekt!
Ik hoop dat je door je aanmelding hier, je uiteindelijke doel kunt behalen.

Heel veel succes!:)

Welkom Wassila,
je hebt zelf al veel progressie geboekt!
Ik hoop dat je door je aanmelding hier, je uiteindelijke doel kunt behalen.

Heel veel succes!:)

Thnxx, eten is echt nu een obsessie voor mij en afvallen trouwens ook.. Soms denk ik gewoon dat ik niet "meer" kan afvallen dan dit!

Thnxx, eten is echt nu een obsessie voor mij en afvallen trouwens ook.. Soms denk ik gewoon dat ik niet "meer" kan afvallen dan dit!

Echt wel!
Luister naar bovenstaande tips.
Gooi je leefsT om, ga sporten, meer en anders eten en lees vooral de sticky's hier!
Je zult merken dat je dan een heel eind op weg bent!

Ennne hoe gaat het met afvallen?

Al wat resultaat geboekt?

Wat is je lengte trouwens dat is ook wel belangrijk dan kunnen
we een verhouding leggen tussen lengte en gewicht

Groetjes

Terug
Naar boven