XXL Nutrition

Alternatief voor deadlift

Bezoekers in dit topic

Newton

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
19 jul 2010
Berichten
465
Waardering
50
Lengte
1m79
Massa
73kg
Hallo,
Een tijd geleden begon ik duizelig te worden bij oefeningen met zware gewichten. Vooral compounds zoals deadlift, stiff legged deadlift. Deze doe ik nu - voor onbepaalde duur - niet meer.
Squat nog wel, maar dan niet te zwaar (tot 60 kg op dit moment). Voor de rest doe ik overwegend isolatie oefeningen.
Als alternatief voor deadlift had ik leg extentions en legg curl toegevoegd. En leg press
Nu heb ik onlangs ergens gelezen dat deze niet de beste reputatie hebben (hetzelfde voor leg press).
Wat denken jullie hiervan?
Kan ik leg extentions en legg curl beter negeren en andere oefeningen doen? En wat denken jullie van de leg press?
Deadlift is helaas geen optie voor mij op dit moment.
 
Als ik deadlift of squat tegen het maximum van mijn kunnen wordt ik ook altijd even duizelig, hoort dat er niet gewoon een beetje bij? Juist die compounds zijn erg belangrijke oefeningen waarbij je zo ongeveer het complete lichaam traint. Wellicht dat het ook kan helpen om wat meer te eten voor de training, iets meer koolhydraten bijvoorbeeld?
 
Ja, de deadliftt is erg belangrijk, maar hier ging het niet omdat ik tegen mijn maximum zat, want ik had de lichte duizeligheid reeds bij 50 kg. (Mijn max. deadlift is 92,5 kg).
De duizeligheid begrijp ik niet goed, want ik had niets aan mijn voeding of training veranderd toen dit startte. Ik denk dat het met vermoeidheid te maken heeft ten gevolg van medicatie die ik neem.
 
Je wordt waarschijnlijk duizelig bij dit soort oefeningen, omdat je de spanning niet goed op en afbouwt bij de uitvoering van de oefening en/of de manier van spanning op het lichaam zetten in combinatie met ademhalen is niet goed.

Voor mij zijn er geen alternatieve oefeningen voor squats of deadlifts. Dit zijn oefeningen die je op een veilige manier zwaar kunt trainen met veel kracht en explosiviteit. Veel andere oefeningen zijn hier minder geschikt voor.

Leg curls of leg extensions bijvoorbeeld zijn prima om 12-15 herhalingen mee te doen op een gecontroleerde manier met een gemiddeld tot laag gewicht. Maar ga je hier heel zwaar op en gebruik je veel snelkracht, is dit risicovol voor de knieën.

Beenoefeningen die je kunt doen:
Barbell step up
Hip thrust
Lunges
Leg press
Leg curl
Leg extensions
 
Laatst bewerkt:
Leg curls of leg extensions bijvoorbeeld zijn prima om 12-15 herhalingen mee te doen op een gecontroleerde manier met een gemiddeld tot laag gewicht. Maar ga je hier heel zwaar op en gebruik je veel snelkracht, is dit risicovol voor de knieën.
Dat vermoedde ik zo al een beetje.

Beenoefeningen die je kunt doen:
Barbell step up
Hip thrust
Lunges
Leg press
Leg curl
Leg extensions
Dankjewel
 
Als ik de spanning bij DL niet goed opbouw en de pull snel doe, wordt ik ook direct even duizelig/wazig. Ook met 60 kilo.
Dit heb ik verder niet bij Squaten. Medicatie kan natuurlijk ook invloed hebben als je dat slikt.
 
Er spelen inderdaad factoren mee zoals uitvoering en ademhaling, maar ik heb daar niets aan veranderd en denk niet dat dit de oorzaak was. Ik denk dat het met stress te maken heeft, iets wat bij mij gevoelig ligt.
Het viel het meeste op bij de deadlift. Daarom heb ik die uit mijn schema gelaten.
Nu is het weer wat beter en weet ik ook welke oefeningen ik kan doen i.p.v. leg extentions en curl.
Misschien kan ik later terug starten met deadliften. Eerst afwachten hoe het verloopt.
 
Als alleen duizeligheid in je weg staat lijkt me het niet dat je de lift zelf moet vervangen maar beter kan kijken wat je verkeerd doet om je trainingen heen dat je daar last van hebt.
 
Inderdaad.
 
Heb je dit niet met andere compounds? (Squats/OHP/Bench, wellicht walking lunges). Ik heb er ook een lange tijd last van gehad. Maar zoals hierboven al gezegd ademhaling is de sleutel tot het oplossen van veel problemen. Ook voldoende voeding e.d. Ik heb zelf altijd na zware werksets een licht gevoel in mijn kop, dit is minder bij assistance work etc.
 
Ik merkte de lichte duizeligheid voor het eerste bij de stiff legged deadlift.
Bij squat had ik eerst nog wat last, maar momenteel is het terug meer weg.
Ik zou terug met de compounds kunnen proberen, maar wil daar nog even mee wachten.
Ik was een nieuw schema aan het samenstellen, vandaar dit topic voor alternatieven voor de DL.
De DL is misschien dan wel onvervangbaar, maar ik heb hier toch goede tips en ideeën gekregen.
Wat de duizeligheid beteft. Ik denk niet dat het de ademhaling of uitvoering is, want die heb ik steeds hetzelfde gedaan.
Ik denk dat het probleem indirect te maken heeft met epilepsie. Dit is met medicatie onder controle, maar ik moet voorzichtig zijn. Er zijn 2 belangrijke uitlokkende factoren: stress en hitte. Deze waren de laatste tijd erg aanwezig.
 
Als je duizelig wordt doe je misschien iets raars met je ademhaling tijdens het liften. Houd je bijvoorbeeld een grote hap lucht binnen bij het liften, of hyperventileer je onbewust vlak voor het uitvoeren van de beweging?
 
Ademhaling is niet het probleem. Zie voorgaande post.
 
meer eten van te voren, heeft het voor mij opgelost ;)
 
Dankjewel voor de tip.
 
Welke medicatie neem je juist? Mogelijks dat deze inwerkt op je bloeddruk en hartslag
Ik heb nogal mensen geweten die last van duizeligheid kregen bij zware compound oefeningen type Deadlift en Squat.
Deze hadden de diagnose van medicamenteus geïnduceerd orthostatisme.
 
Het is tegen epilepsie, maar ik wil hierover niet verder ingaan in detail op het forum.
Momenteel gaat het een beetje beter.
 
Of je slaappatroon aanpassen..
 
Back
Naar boven