MuscleMeat

Amino acids en whey?

nelis91

Novice
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
80kg
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje ik gebruik nu de whey van powersupplements, nou heb ik thuis een nieuw potje amino acids liggen. Zou ik ze allebij kunnen gebruiken? Of is dit overdreven, af te raden , niet verstandig enz? ???

Alvast bedankt!

Kan beide. Whey heeft meestal niet zo veel aminozuren.

Voon en direct na je training. Whey een beetje vroeger en een beetje later.

Whey kun je sowieso 's morgens bij het ontbijt gebruiken, amino's rond de training. Eventueel whey 1 tot 1.5 uur voor de training, maar ik denk niet dat het heel erg veel toevoegd.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik het nu wel begrijp. Zowiezo neem ik maar 1 x op de dag whey meestal s'ochtends op rustdagen en op de dagen dat ik train meestal een half uur a 3 kwartier na de training.

Op het potje van de amino's staat dat ik er 6 per dag moet nemen, is het dan verstandig om er 3 voor de training en 3 direct na de training te nemen? En op rustdagen ook gewoon 6 capsules nemen? Of is tijdens rustdagen alleen whey genoeg?

Ja, inderdaad een domme opmerking, geen idee hoe ik erop kwam.

Wat ik waarschijnlijk wou zeggen is dat aminozuren sneller worden opgenomen dan whey, aangezien whey nog 'ontbonden' moet worden tot aminozuren om in het lichaam te worden aangenomen.

Welke amino's heb je eigenlijk, nelis91? Merk, hoeveel mg's?

Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik het nu wel begrijp. Zowiezo neem ik maar 1 x op de dag whey meestal s'ochtends op rustdagen en op de dagen dat ik train meestal een half uur a 3 kwartier na de training.

Op het potje van de amino's staat dat ik er 6 per dag moet nemen, is het dan verstandig om er 3 voor de training en 3 direct na de training te nemen? En op rustdagen ook gewoon 6 capsules nemen? Of is tijdens rustdagen alleen whey genoeg?

Het is waarschijnlijk dat je meer hebt aan whey die je 30 tot 60 minuten voor de training neem, dan whey die je na de training neemt.

Wat voor een amino's heb je eigenlijk? Vaak zijn ze afkomstig van gehydroliseerd collageen. Dat bevat weinig essentiële aminozuren. Dat heeft als consequentie dat het niet zoveel bijdraagt aan spieropbouw.

De duurdere amino's zijn soms afkomstig van (volledig) gehydroliseerde whey.
Deze aminozuren komen goed overeen met wat je lichaam nodig heeft voor spieropbouw.

Ik denk echter dat het beter is om je lichaam zelf de aminozuren vrij te laten maken uit whey eiwit. Je lichaam breekt de eiwitten niet af tot losse delen maar tot korte ketens van enkele aminozuren.

Losse aminozuren hebben hun voordelen en hun nadelen. Aminozuren krijgen in hun vrije vorm ineens bijzondere eigenschappen. Dat kán gunstig zijn, maar mogelijk is het ook ongunstig.
In whey zit bijvoorbeeld veel glutamaat (glutaminezuur). Krijg je vrije glutamaat binnen (de vrije aminozuurvorm dus) dan bezorg je het zenuwstelsel een heel grote belasting. Glutamaat is vanaf een bepaalde hoeveelheid giftig voor zenuwcellen.

Is het trouwens niet handiger om 30 gram whey voor je training te nemen in plaats van bijvoorbeeld 15 grote tabletten van 2000 mg?

Kris :)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie,

Het zijn Amino Acids van Precision Engineerd (gwn van de tuinen)

1 capsule bevat
vitamine E - 1.34 mg
L-Isoleucine - 105 mg
L-Leucine - 150 mg
L-Valine - 45 mg

En ze raden aan 6 capsules per dag te nemen.

Maar jij zegt dus dat het beter is om alleen Whey te gebruiken en niet allebij? En alleen voor de training Whey?

Toegevoegde waarde van amino's t.o.v. whey ontgaat me eigenlijk. Misschien als je heeeel droog wilt staan dat het een toevoeging kan zijn.

waarom is het dan wel een toevoeging als je droog staat en anders niet?

waarom is het dan wel een toevoeging als je droog staat en anders niet?

Amino's bevatten minder kcal dan whey.. da's het enige voordeel dat ik me kan bedenken voor iemand die heel droog wil staan. Het opname tijd verhaal vind ik persoonlijk overtrokken.

op zie manier bedoel je.
ik denk dat er wel voordeel zit in de snelle opname, alleen hoe veel het uitmaakt is inderdaad nog maar de vraag.

Ik hou het wel gewoon op alleen whey dan. En dan hou ik die amino's wel reserve mocht ik een x zonder whey zitte ofso.

Bedankt iig (Y)

L-Isoleucine - 105 mg
L-Leucine - 150 mg
L-Valine - 45 mg

Kijk die verhouding gaat het om. De beste verhouding tussen deze drie is een 2:1:1 verhouding. Meestal wordt L-Leucine samen met L-Valine en L-isoLeucine in de verhouding 2:1:1 genomen omdat dit de juiste balans is tussen deze ketengebonden aminozuren voor het menselijk lichaam.

Het feit dat jou amino's deze verhouding niet bevatten maakt ze niet slecht maar ook niet ideaal. Na je training is een hoeveelheid van 2000 mg L-Leucine en 1000 mg L-Valine en L-isoLeucine 'ideaal'. Eventueel kun je hetzelfde ervoor ook nemen.

Whey en amino's kun je wel beide gebruiken, maar niet tegelijkertijd. Whey altijd minimaal een kwartier voor, of na amino's.

Terug
Naar boven