@ Kees1985:
Waar mijn project vooral om ging was het Mercatorplein in Amsterdam. De Marokkaanse hangjongeren terroriseerden daar de boel en ik moest zeg maar met DE oplossing komen. Waar ik dus eerst achteraan ben gegaan is WAAROM ze daar hangen en daar is eigenlijk een heel simpele verklaring voor: In de Marrokaanse cultuur is het huis het domein van de vrouw. De man loopt daar maar in de weg en moet dus OF werken, OF de straat op. Verder is de Marrokaanse cultuur een hele sociale cultuur; familieband is heel hecht en vrienden worden snel als familie gezien.
Niet gek dus dat deze jongens elkaar op straat gaan ontmoeten. Het enige nadeel: Daar begint de rotzooi!
Ik ga nu een beetje off-topic, maar wat wij hebben gedaan is eerst met buurtbewoners gepraat een avond lang waar ze alle rascistische en vernederende opmerkingen mochten plaatsen die ze maar wilden en ook voorstellen mochten aandragen voor een oplossing. Het was niet heel erg verwonderlijk dat er toen bijna 200 mensen aanwezig waren (en dan heb ik het maar over een kleine buurt!). De tweede avond hebben we ingelast voor de jongeren zelf die hun gal mochten spuwen en ideeen tot verbetering bedenken. Van de 15 geclassificeerde harde-kern jongeren, kwamen er 12 opdagen, dus dat ze wilden overleggen was een feit.
De derde avond hebben we buurtbewoners en hangjongeren bij elkaar gebracht en waar het in het begin helemaal fout ging, ging het later juist heel goed. Er werden warempel heuse gesprekken gevoerd tussen bewoners en jongeren.
Uiteindelijk zijn er een soort van spelregels opgesteld, hebben de jongeren en de buurtbewoners SAMEN de buurt opgeknapt, zodat beide partijen trots op hun wijk kunnen zijn en er met opgeheven hoofd kunnen rondlopen.
En NEE, niet alle problemen zijn opgelost, maar harde-kern jongeren die zich nu bij basisscholen inzetten als 'overblijfmoeders' en buurtbewoners die af en toe een praatje maken met 'hun' Marrokaantjes in plaats van hier met een grote boog omheen te lopen, lijkt me toch een goed teken!
Zo... nu weer on-topic