Die rellen en plunderingen zijn duidelijk een kwestie van een soort maniakale groepsdruk en meeloopgedrag. Volgens mij is er ook niet eens zo heel veel gestolen maar ze zijn op een aantal plekken gewoon als dollemannen door die winkels heen gestormd. Met 30/40 man in een paar minuten tijd een hele winkel aan gort slaan en door naar de volgende.
Ik vind trouwens wel dat we niet moeten onderschatten welke rol de ik-cultuur van rutte cs hierbij gespeeld heeft. Zit ook weer in hetzelfde straatje als de toeslagenaffaire enzo. Er vallen te veel mensen buiten de boot van het doorgeslagen individualisme en de controlerende uitvoeringsinstanties, en er is een enorme laag die zo ver verwijderd is van alles wat jij en ik 'normaal' vinden, zowel qua leefomstandigheden als gedrag, normen en waarden, et cetera. Versterkt door factoren als de avondklok en genoemde groepsdynamiek levert dat potentieel ontzettend explosieve situaties op.
Waarmee ik op geen enkele wijze dit gedrag goed praat en ik vind het ook goed dat de politiek dat niet doet, het zijn en blijven idiote acties die flink gestraft moeten worden. En als er geen geld bij ze te halen valt, neem ze dan hun scooters en mooie jassen maar af. En laat de ouders ook maar in hun portemonnee voelen wat er gebeurt als je je kinderen niet volgens de in Nederland geldende normen en waarden opvoedt.