AndroidHealthClinic

azijn werkt toch ?

wazzup

Gargantuan Beast
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
1.446
Lengte
1m89
Krijg nou wat ....

Biosci Biotechnol Biochem. 2009 Aug;73(8):1837-43. Epub 2009 Aug 7.

Vinegar intake reduces body weight, body fat mass, and serum triglyceride levels in obese Japanese subjects.

Kondo T, Kishi M, Fushimi T, Ugajin S, Kaga T.

Central Research Institute, Mizkan Group Corporation, Aichi, Japan. t-kondo@mizkan.co.jp
Abstract

Acetic acid (AcOH), a main component of vinegar, recently was found to suppress body fat accumulation in animal studies. Hence we investigated the effects of vinegar intake on the reduction of body fat mass in obese Japanese in a double-blind trial. The subjects were randomly assigned to three groups of similar body weight, body mass index (BMI), and waist circumference. During the 12-week treatment period, the subjects in each group ingested 500 ml daily of a beverage containing either 15 ml of vinegar (750 mg AcOH), 30 ml of vinegar (1,500 mg AcOH), or 0 ml of vinegar (0 mg AcOH, placebo). Body weight, BMI, visceral fat area, waist circumference, and serum triglyceride levels were significantly lower in both vinegar intake groups than in the placebo group. In conclusion, daily intake of vinegar might be useful in the prevention of metabolic syndrome by reducing obesity.

PMID: 19661687 [PubMed - indexed for MEDLINE]Free Article

full text: http://www.jstage.jst.go.jp/article/bbb/73/8/1837/_pdf

ergogenics heeft er trouwens ook al eens iets over gepubliceerd: http://www.ergogenics.org/vetzucht92.html

huppa, azijn door me kwark!

Helpt dat ook in de bulk om vet-opslag te voorkomen of te minimaliseren?

en hoe zou je dit kunnen supplementeren dan, en hoeveel? is wel goor een lepel azijn door je kwark lijkt me o_O

hoeveel lepels ? want ik zou het direct willen toepassen. :o

Kan in ieder geval geen kwaad om te proberen. Er werd daar met resultaat 15 ml per dag gebruikt en tot op 90 ml gedurende 4 weken is bewezen safe te zijn.

[edit] Zie wel dat systolic blood pressure daalt. Dat is misschien bij deze mensen geen probleem, maar de mijne is al te laag.
Anders eens 8 weken proberen.

Laatst bewerkt:
Je moet er wel goed bij drinken. Modellen gebruiken dit ook een week voordat ze op de shoot moeten.

Ach, voor op de sla is het in ieder geval lekker. Heb de voorkeur voor wijnazijn.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb volgens mij wel eens gelezen dat azijn tijdens een refeed zou helpen om glycogeen beter op te slaan.. misschien dat dat er iets mee te maken heeft ?

---------- Toegevoegd om 21:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:26 ----------

Ach, voor op de sla is het in ieder geval lekker. Heb de voorkeur voor wijnazijn.

Ben zelf nogal gek op appelazijn. Zowel door de sla (Mmmm venkelsla met appel :)) maar ook door de cola vreemd genoeg.

Tot je ermee stopt.............. :)

Mogelijk (tijdelijk) effect van azijn op lichaamsgewicht en visceraal vet.

Zaterdag, 8 augustus 2009.
Een groep Japanners met obesitas werd willekeurig onderverdeeld in 3 onderzoeksgroepen. Alle 3 de groepen dronken dagelijks 500 ml vloeistof waarin 15, 30, of 0 (placebo) ml azijn zat.
In beide groepen azijndrinkers daalden het lichaamsgewicht, de BMI, en het viscerale vetgehalte (vet tussen de organen), vergeleken met de placebogroep. Ook serumwaarden van triglyceriden daalden in beide groepen azijndrinkers.
Maar...
Vier weken na de onderzoeksperiode bleken helaas alle waarden grotendeels/helemaal terug te zijn gekeerd tot het niveau aan het begin van het onderzoek.

Opzet onderzoek: gerandomiseerd onderzoek. | Onderzochte groep: 155 personen.
|Bron: Kondo T. Vinegar Intake Reduces Body Weight, Body Fat Mass, and Serum Triglyceride Levels in Obese Japanese Subjects. Biosci Biotechnol Biochem. 2009 Aug 7. [Epub ahead of print]
Voedingengezondheid.com. Nieuws over overgewicht. http://voedingengezondheid.com/overgewicht.html

Eet gewoon dagelijks sla met een dressing naar keuze :

Combineer sesamolie / olijfolie / druivenpitolie / walnotenolie met

frambozenazijn / appelazijn / balsamico-azijn / dragonazijn etc etc

• Topic Starter Topic Starter
Eet gewoon dagelijks sla met een dressing naar keuze :

Combineer sesamolie / olijfolie / druivenpitolie / walnotenolie met

frambozenazijn / appelazijn / balsamico-azijn / dragonazijn etc etc

Iedere dag sla ? bleh.

dan heb ik 10 flessen olie-en-azijn straks staan .. ja ik blijf bezig.

(ik heb ook nog een fles Japanse azijn staan, en citroensap uiteraard, wijnazijn.. damn ik heb al 6 flessen azijn nu ik het eens tel)

Is die druivenpitolie een beetje lekker door de dressing trouwens ? Sesamolie is me veel te sterk voor door de sla. Wel lekker als je kipfilet met sesam (olie/zaadjes) maakt.

Ik kan die conclusie in het geheel niet terug vinden in de full text ... zie ik het over het hoofd of ... ?

In tabel 4 (http://www.jstage.jst.go.jp/article/bbb/73/8/1837/_pdf) zie je dat zowel het lichaamsgewicht als de BMI significant verminderden bij inname van 15 of 30 ml azijn over een periode van 12 weken. Wat opvalt is dat beiden trapsgewijs afnamen gedurende de 3 meetpunten in het onderzoek (week 4, 8, en 12).

Vier weken na het onderzoek wordt er weer een meting gedaan. Dan valt op dat zowel het lichaamsgewicht als de BMI weer precies hetzelfde zijn als bij aanvang van het onderzoek in de 15 ml azijn groep. Bij de 30 ml azijn groep was het gewicht toen al weer toegenomen tot het niveau wat binnen 4 weken in het onderzoek werd gemeten.

EDIT: Wel vreemd dat de onderzoekers deze gegevens inderdaad niet vermelden bij de resultaten of in het "discussion" deel................. ???
Ik was ook blij met de uitkomst van dit onderzoek tot ik ging kijken wat ze nou precies als resultaten hadden gevonden.

Laatst bewerkt:
Iedere dag sla ? bleh.

dan heb ik 10 flessen olie-en-azijn straks staan .. ja ik blijf bezig.

(ik heb ook nog een fles Japanse azijn staan, en citroensap uiteraard, wijnazijn.. damn ik heb al 6 flessen azijn nu ik het eens tel)

Is die druivenpitolie een beetje lekker door de dressing trouwens ? Sesamolie is me veel te sterk voor door de sla. Wel lekker als je kipfilet met sesam (olie/zaadjes) maakt.

Ik eet elke dag wel iets van salade maar dat hoeft niet altijd kropsla te zijn uiteraard .
Die seasmolie moet je afzwakken met andere olie , anders idd te sterk .

Mensen met obesitas eten over het algemeen erg ongezond dus is het niet raar dat ze snel weer terug bij af zijn.

Lees het artikel door en vertel dan eens welke bevestiging je vindt voor je theoretische verklaring van het terugwinnen van lichaamsgewicht.

Lees het artikel door en vertel dan eens welke bevestiging je vindt voor je theoretische verklaring van het terugwinnen van lichaamsgewicht.

Want die zal ik niet vinden bedoel je?
Sorry, maar ik heb nogal een k*t concentratie op het moment (hele dag gestudeerd) dus lees het misschien ooit een andere keer :P

Want die zal ik niet vinden bedoel je?
Sorry, maar ik heb nogal een k*t concentratie op het moment (hele dag gestudeerd) dus lees het misschien ooit een andere keer :P

Inderdaad. De calorische inname in de 4 weken na het onderzoek was gelijk aan de inname tijdens het onderzoek (tabel 3).

Terug
Naar boven