XXL Nutrition

bankdrukken

kwaker

Dutch Bodybuilder
Waardering
2
Lengte
1m87
Massa
77kg
Vetpercentage
8%
Hee,

ik train nu al bijna een jaartje waarvan de laatste tijd behoorlijk serieus. Ik volg dit forum ook al een tijdje en heb behoorlijk veel interessante dingen geleerd. Ook heb ik het boek van Tom Venuto goed doorgelezen en ben me over het algemeen nu goed bewust van de meeste do's en dont's.
Voordat ik begon met trainen was ik veel te licht(mede door eet-problemen), maar ik ben dit jaar al flink aangekomen(20kg in 10 maanden). Zeker ook de laatste tijd weer, vooral m'n benen en mijn triceps zijn flink vooruitgegaan.
De trainingen gaan gestaag door en de gewichten worden vaak verhoogd, het gaat dus goed maar ik heb een probleem.

De borsttraining:
ik doe hiervoor bankdrukken en de dumbbell bench press, maar ik heb nooit het gevoel dat ik mijn borst train. Ik dacht dus dat mijn uitvoering belabberd was en heb dus veel over de oefening op het internet gelezen. Daarnaast ook enkele filmpjes gekeken over hoe je de oefening het best kan uitvoeren. Maar helaas ik voel mijn borst nog steeds niet, ik heb meer het idee dat ik mijn schouders en triceps gebruik.

Ook de laatste training voelde ik mijn borst niet. Ik begon met enkele series opdrukken om mijn borst enigszins te vermoeien. Hierdoor zou ik dan tijdens het bankdrukken mijn borst goed kunnen voelen. Maar nee, zowel bij het opdrukken als bij het bankdrukken voelde ik mijn borst niet. Ik heb nu al veel verschillende oefeningen geprobeerd om ook maar iets te voelen in mijn borst, maar niets schijnt echt te helpen.

Ik train meestal 3 a 4x per week. In een dubbele split. De ene dag doe ik benen, rug, biceps en de andere dag doe ik borst, schouders, triceps (en als ik tijd over heb m'n buik).

Hopelijk kunnen jullie mij informeren over de mogelijke oorzaken.

*uitvoering verrot? (lijkt me sterk)
*triceps en schouders ver achter? ver voor?
*iets anders

Alvast bedankt voor de reacties

Groet Kwaker

misschien lager gewicht nemen..? of je uitvoering stinkt idd.

bankdrukken en daarna dumbbell press is 2 keer hetzelfde werk en heeft geen nut.
Probeer eens andere oefeningen (in de smith,incline,decline,flyes,...) en andere menier (pyramidaal,3*10,...)

probeer eens flyes. en verander de manier van herhalingen.

1. Forced Reps
2. Overload
3. Eenentwintig
4. Dropsets
5. Supersets
6. Giantsets
7. Switch sets
8. Five second pause
9. Slowmotion
10. Anderhalve rep

• Topic Starter Topic Starter
thanks voor de tips, ik zal ze proberen

Ik heb ook vaak het gevoel dat ik mijn borst niet train.
Wat ik wel gemerkt heb, is dat de ademhaling (bij mij toch) belangrijk is.
En wat wesking al zei: mss een lichter gewicht nemen.
Ik heb dit vooral bij bankdrukken. als ik mijn maximum 1 rm doe dan voel ik niets in de borst. Terwijl als ik 70 kg x 8,9,10 doe voel ik mijn borst echt werken.

Ik voel mijn borst ook nooit bij het bankdrukken (vooral triceps) maar toch groeit mijn borst wel. Maar als je echt graag je borst wilt voelen raad ik je aan de stang breder vast te pakken.

je kan ook flys doen gevolgd door bankdukken

De borstspieren voel je zoiezo minder goed dan schouders, benen en armen.
Je voelt hem wel maar het is een ander soort van gevoel dan je hebt bij de schouders, benen en armen. Ik neem aan dat je begint met borst te trainen dan schouders en dan triceps. Bankdrukken doe je waarschijnlijk opbouwend, doe je daarna nog een set met een lichter gewicht om het leeg te maken? Laat iemand erachter staan laat hem je dwingen het gewicht te duwen zo lang totdat je eigenlijk alleen nog maar aan het vasthouden bent omdat je eigen armen te moe zijn om te tillen. Geloof me dan voel je de borstspieren echt wel oprekken. Naast drukken moet je eigenlijk nog wel wat goede andere borstoefeningen doen zoals peck deck, flyes en dippen. Je hoeft niet persee de borst heel erg te voelen wil je een goede workout hebben gehad.

bankdrukken is ook geen oefening voor maximale borst ontwikkeling..
beter doe je dumbbellpresses (incline) cable fly's dumbbell fly's peckdeck!

maar belangrijkste van alles!TRAIN JE BENEN!BENCH IS OVERRATED!!

Ik vind het van wel met bankdrukken. dan moet je heel erg breed pakken.

Mjah zoals hierboven gestate ,is bankdrukken zeker niet het beste om zware pecs van te krijgen . Ga dumbbelldrukken , flat en incline en flyes doen .
Verder hangt veel ook af van je uitvoering . Als je heel breed gaat vastpakken , betrek je meer je borst . Hoe smaller , hoe meer die triceps het werk overnemen . Bench je elbows in of out . Ook niet onbelangrijk .

Het probleem is inderdaad dat ik mijn borstspieren gewoon niet voel. Verder heb ik het idee dat ik de andere spiergroepen wel goed train (gevaarlijke uitspraak voor een novice :p), dit aangezien ik ze bezig voel als ik een oefening doe. Bij de borst ontbreekt dit gewoon. Enkel al ga ik dippen oid voel ik mijn borst 'rekken'.
Ik lees hier vaak dat mensen zo'n lekkere pomp krijgen tijdens het trainen van de borst, dit heb ik nog nooit ervaren. Daarom dacht ik dat ik misschien wat verkeerds deed. Maar aan de lichamelijke progressie te zien, lijkt het wel mee te vallen. Alleen qua kracht blijven oefeningen als bankdrukken, dumpell press etc gewoon achter. Mijn progressie hierin is vele male trager dan bij bijvoorbeeld het squaten.
Maar nogmaals bedankt voor de tips :)

Pomp betekent geen drol .
Verder is het belangrijk de juiste mind-muscle connection te hebben . Als je weet dat je gaat bankdrukken , laat dan die borst werken .

Ellebogen naar buiten, geconcentreerd uitvoeren moet de basis zijn.

Variatie in allerlei andere meuk kan ook helpen. Snap trouwens echt niet dat je nooit iets van pijn hebt. Train harder.

Pomp betekent geen drol .
Verder is het belangrijk de juiste mind-muscle connection te hebben . Als je weet dat je gaat bankdrukken , laat dan die borst werken .

Wat ik wilde aangeven met die pomp is dat anderen dus wel degelijk hun borstspier aan het werk voelen. Ik daarentegen voel echt vrij weinig :s
Ik train echt zo hard ik kan, maar na een x aantal drukken trekken m'n schouders of triceps het gewoon niet meer.

Wissel je ook wel eens af, daarmee bedoel ik van zware sets + minder reps, lichtere sets + meer reps? Dat werkt bij mij best aardig, een paar weken zwaar trainen, dan een paar weken wat lichter en zo afwisselen....

Terug
Naar boven