MuscleMeat

Begin van een nieuwe wereld orde..

ongelovelijk bedoel je ongelooflijk hehe :D

zie de eerder geposte film.. is natuurlijk geen "echte" analyse, eerder een aanzet op eens goed na te denken welke rol bedrijven invullen in onze maatschappij en de gevaren ervan..

Ik moet eerlijk zijn dan ik me schuldig voelde om mijn impluse reactie daarjuist omtrent de vergelijking van rechtspersonen met pyschopaten. :o Je bedoelt het waarschijnlijk goed, maar ik vatte het anders op. ;)

Jammer genoeg is dit de aard van het diertje maar gelukkig zijn er ook tegenbewegingen te zien en gaan steeds meer en meer mensen inzien dat dergelijk extreem kapitalisme niet goed kan aflopen.
Zuiver winstbejag is voor veel bedrijven niet de enigste missie meer.

• Topic Starter Topic Starter
Ik doel op je verwijzing naar Hegel, wiens dialectiek van these, antithese en synthese naar voren lijkt te komen in je openingspost. Echter is de antithese in mijn ogen slechts een voortborduren op de these (financiële crisis), zonder dat er een echte antithese (tegenstelling) wordt gepresenteerd.

Het kan natuurlijk zijn dat ik me vergis in het herkennen van de dialectiek van Hegel. Laat ik de vraag anders stellen: waar haal je Hegel vandaan in dit geheel?

:rolleyes:

WIKI...
"thesis, antithesis, synthesis"; namely, that a "thesis" (e.g. the French Revolution) would cause the creation of its "antithesis" (e.g. the Reign of Terror that followed), and would eventually result in a "synthesis" (e.g. the Constitutional state of free citizens).

Vrij vertaald : Probleem reactie oplossing* Het is op dit paradigma dat ik mijn eerder geposte uiteenzetting baseer.
http://www.kidmercuryblog.com/t1658/ een van de vele vbn.
maar ik begrijp je argumentering, strikt volgens zijn principe dient er een tegenstelling te zijn..

Er is geen duidelijke TEGENSTELLING zoals ik het eerder opsom. Deze ligt eerder in het feit dat er constant 2/meer keuzen tegen elkaar worden uitgespeeld terwijl deze op schijn tegenpolen vanuit dezelfde bron worden gecontroleerd.. Zowel in de politiek als op hoog niveau in de zakenwereld.
http://nl.youtube.com/watch?v=DtkjtpIw6sU

Laatst bewerkt:
Ik moet eerlijk zijn dan ik me schuldig voelde om mijn impluse reactie daarjuist omtrent de vergelijking van rechtspersonen met pyschopaten. :o Je bedoelt het waarschijnlijk goed, maar ik vatte het anders op. ;)

Jammer genoeg is dit de aard van het diertje maar gelukkig zijn er ook tegenbewegingen te zien en gaan steeds meer en meer mensen inzien dat dergelijk extreem kapitalisme niet goed kan aflopen.
Zuiver winstbejag is voor veel bedrijven niet de enigste missie meer.

no prob bro!

maar is dat zo?
Of eerder door deze acties: verder opinie winnen / positief imago creëren, van financiële voordelen profiteren.. zodat de winst wederom vergroot/stabiliseert..

no prob bro!

maar is dat zo?
Of eerder door deze acties: verder opinie winnen / positief imago creëren, van financiële voordelen profiteren.. zodat de winst wederom vergroot/stabiliseert..

Klopt. Ik studeer economie en bedrijfskunde en kan je vertellen dat uiteindelijk het enige doel van corporaties winst maken is. Als niemand het iets zou boeien dat Nike gretig gebruik maakt van kinderarbeid, was Nike hier gewoon mee doorgegaan. Door negatieve berichtgeving kelderde de winst van dit bedrijf naar beneden en het moest lang knokken en een boel recht zetten om weer back in the game te komen. Natuurlijk heb je altijd wel wat kleine bedrijfjes die echt de beste bedoelingen hebben, maar bij de grote bedrijven staat winst maximalisatie stipt op één.

enig idee hoeveel shade een pion kan aanrichten als hij niet gecontroleerd wordt? de "elite" is verre van onaantastbaar, en als anoniempje kun je werkelijk alles doen en er mee wegkomen

wat bedoel je juist.. ben niet helemaal mee.. :(

no prob bro!

maar is dat zo?

Dan zit je natuurlijk weer in het straatje conspiracy, en je weet dat ik daar niet van hou. :D

Sure er zijn hele rijke en machtige mensen die dergelijke bedrijven sturen. Maar ze kunnen echt niet alles maken.

Do never underestimate the power of the people. ;)

Dan zit je natuurlijk weer in het straatje conspiracy, en je weet dat ik daar niet van hou. :D

Sure er zijn hele rijke en machtige mensen die dergelijke bedrijven sturen. Maar ze kunnen echt niet alles maken.

Do never underestimate the power of the people. ;)

Wrm doe je dit dan als nog?

Hehe je bent echt te goed gelovig als je denkt dat bedrijven niet alles doen om maximale winst te behalen. Als bedrijven een positief imago creëren, hebben ze hier grote financiële voordelen aan op lagertermijn. Moet je niet denken dat ik een linkse gast ben die tegen kapitalisme is. Ik wil na mijn studie zelf het bedrijfsleven in en ik ben te egoïstisch om anti-kapitalistisch te zijn. Als economie & bedrijfskunde student kan je moeilijk tegen de monetaire wereld zijn, hoewel ik goed besef dat de wereld voor iedereen er een stuk beter uit zou zien zonder dit systeem. Ik wil later gewoon een mooi huis, een leuke vrouw en financieel goed voor mijn kinderen kunnen zorgen.

Hehe je bent echt te goed gelovig als je denkt dat bedrijven niet alles doen om maximale winst te behalen. Als bedrijven een positief imago creëren, hebben ze hier grote financiële voordelen aan op lagertermijn. Moet je niet denken dat ik een linkse gast ben die tegen kapitalisme is. Ik wil na mijn studie zelf het bedrijfsleven in en ik ben te egoïstisch om anti-kapitalistisch te zijn. Als economie & bedrijfskunde student kan je moeilijk tegen de monetaire wereld zijn, hoewel ik goed besef dat de wereld voor iedereen er een stuk beter uit zou zien zonder dit systeem. Ik wil later gewoon een mooi huis, een leuke vrouw en financieel goed voor mijn kinderen kunnen zorgen.

So true... :D
No conspiracy, just facts..

Ik heb het hier wel over de kracht van het volk, en niet over de kracht van enkele hoge pieten. Ja er gebeuren zaken om de rug van het gepeupel heen. Smerige dingen zelf. Maar in de echte grote netwerken waar conspiracygroepen vaak van uitgaan leg ik geen geloof. Dat is een mooi verhaaltje voor paranoïde personen maar ik lig er niet van wakker, we leven tenslotte niet in 'Prison Break'.

Wat betreft de winstoptimalisatie van bedrijven heb je gelijk. Dat zei ik dan ook in mijn vorige post, dat is gewoon de aard van het diertje. Maar dat neemt niet weg dat een onderneming, desnoods slechts voor eigen gemoedsrust, wél andere belangen kan hebben.

En speel je kaart van ik-ben-een-student-economie niet teveel uit, dat gaat vervelen. :p Zeker omdat ik zelf een medestudent ben en als afstudeerrichting (hoewel ik erna nog ofwel voor een master of tweede studie ga) financiën en verzekeringen ga nemen volgend jaar.
Ik deel je mening dus bijna exact van je alinea. Ik ben echter wel helemaal niet naïef hoor. Zelden verliefd, weinig vertrouwen in derden, op en top agnost, een realistische blik op maatschappij en financiën,... ;)

Enkel vind ik conspiracy believers een beetje hypocriet. Wel genieten van alle voordelen van een rijke maatschappij, maar wel flink afgeven tegen multinationals en regeringen en dan snel hun geweten sussen met een druppel op een hete plaat (bijv. donaties aan Afrika, dààr zit veel corruptie... Wil je eens weten hoeveel geld er daarvan uiteindelijk naar de armen vloeit? ;)).

'T boeit de grootaandeelhouders geen **** of een bedrijf ethisch handelt of niet. Tenzij dit zorgt voor negatieve berichtgeving. Denk ook aan het management begrip "boiling frogs". Heb je als financiën student mss ook wel eens van gehoord.

Ik ben idd hypocriet. En je hoeft mij niet te vertellen dat rebellen in Afrika puur rond komen van westerse, goedbedoelde, donaties. Van mijn bank rekening zal dan ook nooit een cent naar dat continent vloeien, tenzij ik zelf kan bepalen hoe dit besteed wordt.

Je leeft maar één keer, dus geniet er van. Maar knowledge = power. Ik vind het gewoon reuze interessant om te zien hoe wij schapen voor de gek worden gehouden, en als je dit in ziet heb je toch een streepje voor op de rest. Ik vind het belangrijk dat mensen zelf op onderzoek uitgaan en niet alles zomaar van de telly aan nemen.

Laatst bewerkt:
'T boeit de grootaandeelhouders geen **** of een bedrijf ethisch handelt of niet. Tenzij dit zorgt voor negatieve berichtgeving.

Ik ben idd hypocriet. En je hoeft mij niet te vertellen dat rebellen in Afrika puur rond komen van westerse, goedbedoelde, donaties. Van mijn bank rekening zal dan ook nooit een cent naar dat continent vloeien, tenzij ik zelf kan bepalen hoe dit besteed wordt.

Je leeft maar één keer, dus geniet er van. Maar knowledge = power. Ik vind het gewoon reuze interessant om te zien hoe wij schapen voor de gek worden gehouden, en als je dit in ziet heb je toch een streepje voor op de rest. Ik vind het belangrijk dat mensen zelf op onderzoek uitgaan en niet alles zomaar van de telly aan nemen.

Noem eens wat concrete conspiracies dan? Want hier gaan tieren dat je wéét dat er foute dingen worden gedaan kan iedereen.

En stel dat je toch gelijk hebt en er flinke zaken fout lopen, wat zou er verbeteren aan je leven? In het beste geval vallen er een paar grote meneren om en vallen de beurzen en economie naar een quasi all time low. Gevolg? Jarenlange depressie (en geen flutrecessie zoals we die nu krijgen) en economische achteruitgang. Want de hypocriete burger is het oneens met de smerige spelletjes van de hoge pieten.
En als ik spreek over serieuze zaken heb ik het niet over aandeelhouders die enkel winst willen. Dat is trouwens al lang niet altijd meer waar. Waarom zijn er dan steeds meer fondsen uit de grond aan het rijzen die enkel ondernemingen opnemen met natuurlijke energie of zonder schadelijke producten? Het is een feit dat mensen steeds bewuster worden van de schade aan onszelf, de natuur, ... hoewel de meesten nog een hele lange weg hebben af te gaan.

Ik ben hierin geen optimist. Volgens mij gaan er in de toekomst nog serieuze problemen komen. En dan heb ik het niet over enkele honderdduizenden doden.

Corruptie zal je altijd hebben.

Hier gebeurd het ook genoeg.

Noem eens wat concrete conspiracies dan? Want hier gaan tieren dat je wéét dat er foute dingen worden gedaan kan iedereen.
-11 September(building nr 7, thermiet aangetroffen, verdwenen vliegtuig, etc etc etc etc)
-Aanslag op JFK.
-De hele oorlog in Irak. Eerste golf oorlog, Irak-Iran oorlog en tweede golf oorlog.

-Complete breuk op privacy omdat elke stap die je zet gevolgd kan worden, elke toets die jij aantikt, elk telefoontje, alles wat jij doet.
Dit is in principe tegen je vrijheden in..

-Kijk eens naar de paranoïde terrorisme verslaving.
Niemand kan meer zonder.
Overal word het woord terrorrisme gebruikt..
Voor 11 september hoorde ik nooit over terrorrisme..
Na 11 september kom ik woord dagelijks tegen.
Het woord zelf word gewoon gebruikt om te terrorriseren en het werkt verdomd goed.

Grootste conspiracy ooit?
Religie.
Ik moet zeggen dat het een perfect middel was om de massa in toom te houden.
Maarja, mensen worden steeds minder afhankelijk van geloof.

Jonge de hele samenleving is één groot bedrog.
Leef als een schaap, of wees een individu.

Ik geloof maar in één ding in het leven,
en dat ben ik zelf.

Ps. Kwil gerust over elk van de genoemde punten discussiëren.

Laatst bewerkt:
Haha telkens ik aan religie denk moet ik aan het filmpje denken van george carlin.
http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o

Over 9/11 zijn veel vragen, waar was norad? 3 gebouwen ingestort door brand enz enz , dan de oorlog in Irak die eigenlijk begonnen is om ze dachten dat sadam womd had. Maar door het hele 9/11 gebeuren konden ze dit doen zonder al te veel vragen. Vaak genoeg zie je onschuldige mensen(kinderen , ouderen) afgemaakt worden in Irak. Als je dit niet gelooft stop dan met naar de grote media zenders te kijken en zoek een goeie internet nieuws site.

Terug
Naar boven