AndroidHealthClinic

Beginnen met veel motivatie

dutchrock

Novice
Waardering
0
Lengte
1m74
Massa
96kg
Hoi iedereen ben nieuw op dit forum en zou gelijk jullie advies willen als dit kan :).

Zal me even voorstellen ik ben een jongen van 19 1,74 lang en jammer genoeg 96 kilo.
Heb in het verleden al wat gefitnest etc maar nooit lang genoeg vol gehouden.

Op het moment ben ik in mijn 4e week van fitnessen merendeel krachttraining.
Ik train 5x per week waarvan op de 1e dag Borst en triceps 2e rug en biceps 3e schouders en buik 4e benen en kuiten en deze cyclus altijd rond.
bij de meeste oefeningen doe ik 12 reps dan 10, 8, 6

wat voeding betreft heb ik uitgerekend hoeveel kcal mijn lichaam op dit moment mag om hetzelfde gewicht te blijven dit is ongeveer 2100 kcal, maar wil vet verliezen dus zit ongeveer op de 1400-1500 kcal per dag.
Ben al wat eerder begonnen met het letten op eten en ben ongeveer 4 kilo kwijt.
even vermelden let altijd op mijn eten alleen op zaterdag drink ik toch wat alcohol wil toch ook nog beetje genieten van mijn jeugd :);)

Ik merk al wel wat verschil bij mijn lichaam qua spieren en mijn buik is al iets kleiner geworden.
Zit lekker in mijn vel en kan dit makkelijk aanhouden gewoon na het werk gaan trainen en geen gezeur.
Alleen is nu mijn vraag of jullie voor mij adviezen hebben.
wil gewoon een mooi lichaam krijgen meer spieren en minder vet.
Nu denk ik dat ik te weinig cardio doe (weet ik bijna zeker), maar weet van cardio dat als ik dit doe het voor mij veel saaier wordt.
Met krachttraining kan ik me helemaal uitleven en heb elke dat ook zin om weer te gaan.

wat is volgens jullie het beste wat ik kan doen.

Hopelijk is het nog een beetje duidelijk :D

Welkom,

Als eerste advies zou ik je willen meegeven: ga na waarom je fitness eerder niet lang volhield. Dat ga je nu namelijk ook tegenkomen.

Als tweede: ik vind je voeding erg weinig. Te weinig eten gaat eerder de kant op van een crashdieet, kans dat je ook weer snel aankomt is dan aanwezig. Eet iets meer, ga wel wat onder onderhoud zitten. Overigens zul je ook afvallen als je gezonder eet, wel op onderhoud en daarbij sport. Zeker in het begin. Belangrijk is wel dat je in juiste verhoudingen eet. (vet, eiwitten etc.) Vergeet niet dat je nu ook sport. Stel je verbrand per dag sporten 400 of 500 kcal. Die tikken ook aan. Je lichaam heeft ook brandstof nodig.

Goed te horen dat je je lekkerder gaat voelen, dat is een herkenbaar iets.

Bekijk je voeding eens en loop niet te hard van stapel gelijk.

Verdiep je ook eens in de stickies hier.

Succes !

• Topic Starter Topic Starter
bedankt voor je reactie!

zal op mijn voeding letten ja wil niet zoals je zegt een crashdieet ik heb de tijd:D

Geduld is een schone zaak. Overhaasten in de sport --> blessures. Overhaasten in je voeding --> jojo effect.

Oja nog een ding vergeten te vermelden.
heb met oud en nieuw mijn enkelband gescheurd op een paar plekken.
nu kan ik er weer op steunen maar hoe kan ik dit het beste trainen dat mijn enkel weer net de oude word.

Oja nog een ding vergeten te vermelden.
heb met oud en nieuw mijn enkelband gescheurd op een paar plekken.
nu kan ik er weer op steunen maar hoe kan ik dit het beste trainen dat mijn enkel weer net de oude word.

Tja, ben geen dokter, denk dat je daarvoor best bij een sportarts of sportfysio langs kunt gaan. Mogelijk dat mede DBB-ers hier ervaring mee hebben en je hier bij kunnen helpen. Kan wel wat verzinnen maar aangezien ik geen dokter ben zou ik je dan mogelijk het verkeerde advies geven.

Vooral niet te snel belasten en volledig laten herstellen.
Enkelbanden zijn toch wel gevoelig.

Niet alleen aantal Kcal is belangrijk, ook wat je eet!

Wat mesoectosaurus zegt over de reden van het verlies van motivatie te vinden, vind ik wel een erg goeie tip.
Wrs deed je daarvoor meer of alleen maar cardio.
Ookal is KT veel leuker, ook hier ga je op een punt komen dat de motivatie weg is, ook omdat je in het begin veel verandering zit, maar dan toch vaak op een punt komt waar alles hetzelfde blijft.

Succes.

Ëen trainingsmaatje kan helpen.

Toen ik, tijd terug lang trainde, was bij mij na 2 jaar de motivatie ook weg, dan gaat het allemaal wat minder snel. Iemand die je een knal voor je kop geeft kan dan helpen. Elkaar oppeppen. Wel iemand graag die niet met zijn I-phone bezig is maar gewoon bakkus dicht houdt en traint. Mijn trainingsmaatje toen, ook instructeur daar, hielp mij enorm. En ik hem........op gebied van vrouwen. Als je daar ooit vragen over hebt: PM. (volgens DBB ben ik daar de meester in)

Zal deze wijze woorden in acht nemen ;)

In ieder geval heel erg bedankt!

Als motivatie anders ook eens youtube filmpje kijken: how bad do you want it. Schijnt voor sommige ook wel inspiratie te geven.

Ikzelf heb er gewoon nooit problemen mee gelukkig. Kijk iedere dag uit om weer te gaan. Of t nu cardio is of kracht.

Aan het eind van de dag is het optellen/aftrekken. Jou gewichtsbehoud staat op 2100. Over het algemeen cutten mensen op een tekort van max. 500kcal, ik zeg niet dat minder niet mag bij deze, maar de kans op spierverlies wordt wel groter. Anyway, als jij al 500 kcal onder je behoefte eet, dan zou ik hier niet ook nog eens cardio naast gaan doen. Gebruik je cardio als tool om je 500kcal tekort te bereiken. Eet je een dag wat meer? Bijvoorbeeld 2000kcal? Probeer dan zo'n 400kcal weg te branden met cardio, dan heb je alsnog die 1600kcal bereikt! Ben zelf net klaar met cutten. Van 78kg naar 70kg in zo'n 8 weken, met hoog uit 1x per week een korte High Intensity cardio sessie. Begrijp mij niet verkeerd, ik ben op het zelfde gewicht begonnen als jij, en at toen ook 500-700kcal onder mijn behoefte + 5 dikke cardio sessies per week :P Zou het nu persoonlijk toch iets anders doen, maar doe wat goed voelt en zorg dat het leuk blijft!
Succes man!

Ikzelf heb mijn enkelbanden eens ingescheurd, nu verder geen last meer van!
Geef je enkel genoeg rust en laat het recupereren, dat is het allerbelangrijkste. Als je denkt dat je weer kunt squatten + deadliften dan moet je dat weer rustig opbouwen.

Over je voeding:
Ik kan me niet voorstellen dat jouw onderhoud 2100 is, dat is totaal onmogelijk.

Reken hier je onderhoud uit: giantpt.com/voeding/voeding-algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte
Pak dan de een na laatste (of de laatste als dat kan) formule en reken daarmee je onderhoud uit.
Ga voor cutten max 500kcal eronder zitten, zeker niet meer.

Zorg voor ong 2,0-2,5g eiwit/kg lichaamsgewicht
MINIMAAL 1 gr vet/kg lichaamsgewicht, liever meer. Vet is heel belangrijk voor je hormonale huishouding
De rest opvullen met kh

Succes!

Laatst bewerkt:
Nog een kleine aanvulling op JochemB:
Daarna kun je je schema opstellen met behulp van deze sheet:
[Link niet meer beschikbaar]
of www.myfitnesspal.com

Terug
Naar boven