AndroidHealthClinic

Beginner vraagt om advies

Diesel1

Novice
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
83kg
Hallo,

Graag zou ik wat hulp willen met hoe ik het beste gezonder/gespierder kan worden. Ik heb mij twee weken geleden ingeschreven bij een sportschool met als doel af te vallen (of in ieder geval minder vetpercentage) en natuurlijk gespierder(er zal al heus wel wat zitten, omdat ik al eerder heb getraind, en toen voor mijn leeftijd (14 jaar toen) redelijke spieren had, maar dit is nu niet/nauwelijks zichtbaar meer doordat ik daarna veel aan ben gekomen) te worden en een betere conditie. Ik ben 17 jaar, ongeveer 176cm lang, en 85 kilo. In de sportschool houd ik me momenteel nog niet bezig met schema's of iets dergelijks, ik begin met 20 minuten lopen/rennen, en dan zo'n beetje van alles bij krachttrainingen.

Nu zou ik graag aan een schema willen beginnen, maar ik heb hier echt 0,0 verstand van. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen.

Ik sport samen met een maatje en die wil beginnen met shakes, mijn vraag is alleen of dit wel verstandig is? Heb namelijk gelezen dat je je lever enzo er aardig mee kunt verkloten als dit niet goed gebeurt.

Alvast bedankt! :D

Hallo,

Graag zou ik wat hulp willen met hoe ik het beste gezonder/gespierder kan worden. Ik heb mij twee weken geleden ingeschreven bij een sportschool met als doel af te vallen (of in ieder geval minder vetpercentage) en natuurlijk gespierder(er zal al heus wel wat zitten, omdat ik al eerder heb getraind, en toen voor mijn leeftijd (14 jaar toen) redelijke spieren had, maar dit is nu niet/nauwelijks zichtbaar meer doordat ik daarna veel aan ben gekomen) te worden en een betere conditie. Ik ben 17 jaar, ongeveer 176cm lang, en 85 kilo. In de sportschool houd ik me momenteel nog niet bezig met schema's of iets dergelijks, ik begin met 20 minuten lopen/rennen, en dan zo'n beetje van alles bij krachttrainingen.

Nu zou ik graag aan een schema willen beginnen, maar ik heb hier echt 0,0 verstand van. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen.

Ik sport samen met een maatje en die wil beginnen met shakes, mijn vraag is alleen of dit wel verstandig is? Heb namelijk gelezen dat je je lever enzo er aardig mee kunt verkloten als dit niet goed gebeurt.

Alvast bedankt! :D

Om kort en bondig op je vragen te antwoorden:
1: Lees de stickies eens door hier in het ' tieners en beginners' forum. Hier vind je voorbeelden van
schema' en voldoende informatie om er zelf eentje op te stellen. Voor beginners is het aangegeven om een fullbody schema te nemen zoals stronglifts 5x5 of starting strenght,zoek dit maar op.
2: Eiwitshakes zijn niet schadelijk voor je lever, zolang je maar niet te grote hoeveelheden neemt in 1 keer, 20-30g is namelijk goed genoeg. Moest je nu 100g nemen, dan kan je leverproblemen verwachten.

Om kort en bondig op je vragen te antwoorden:
1: Lees de stickies eens door hier in het ' tieners en beginners' forum. Hier vind je voorbeelden van
schema' en voldoende informatie om er zelf eentje op te stellen. Voor beginners is het aangegeven om een fullbody schema te nemen zoals stronglifts 5x5 of starting strenght,zoek dit maar op.
2: Eiwitshakes zijn niet schadelijk voor je lever, zolang je maar niet te grote hoeveelheden neemt in 1 keer, 20-30g is namelijk goed genoeg. Moest je nu 100g nemen, dan kan je leverproblemen verwachten.

Eiwitshakes schadelijk voor de lever?
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb daar al gekeken en had, zoals je zei, al informatie gevonden over StrongLifts 5x5, wel twee verschillende schema's, namelijk: [Afbeelding niet meer beschikbaar] en

Workout A:

Squat 5x5
Bench Press 5x5
Inverted Rows 3xFailure
Push-ups 3xFailure
Reverse Crunch 3x12

Workout B:

Squat 5x5
Overhead Press 5x5
Deadlift 1x5
Pull-ups/Chin-ups 5xFailure
Prone Bridge 3x30sec

Welke van deze twee zou ik het beste kunnen doen, ookal zijn ze niet heel verschillend? En kan ik hier ook zelf iets aan toevoegen, of combineren met cardio? Want het lijkt mij dat je hier binnen een half uurtje mee klaar bent (misschien nog iets voor de onderrug? Deze is namelijk niet heel sterk bij mij, heb hier vroeger al vaker fysio voor gehad.)?

En betreft voeding? Hier let ik niet op, in ieder geval niet op de eiwitten oid. en erg onregelmatig. Wat voor voedingsschema zou hier het beste bij passen of is dit niet noodzakelijk?

De eerste zou ik doen en op je voeding letten. Je rug train je met deadlifts en squats. Als je erg graag cardio wilt doen zou ik het aan het eind doen.

De eerste zou ik doen en op je voeding letten. Je rug train je met deadlifts en squats. Als je erg graag cardio wilt doen zou ik het aan het eind doen.

Wat voor een schema of iets zou aan te raden wezen dan? Het liefste zou ik alleen de "individuele" etensmomenten doen, omdat ik niet denk dat mijn moeder het zo'n strak plan vind om ineens heel ander avond eten te moeten maken en/of twee keer te moeten koken. :D

Het gaat er nu vooral om dat je goed eet. Reken je calorie behoefte uit, en hou je hieraan. Kijk bij de voeding sectie en dan kom je al een heel end. Vooral de stickies gaan lezen. Eerste schema is prima, zitten de beste oefeningen bij die je nodig hebt.

Ik heb het geprobeerd, en ik kom er op uit dat mijn basaal metabolisme 1975,222 kcal is, en metabolisme 3084. Ik zou dan per dag 1542 kcal, 925 eiwitten, 616 vetten mogen(als ik uitga van de basisrichtlijn 50/30/20%)? Mag ik dan gewoon alles eten, zo lang ik maar op de 3084 blijf, of er nog onder om vet te verliezen(2600 ongeveer)?

Mijn vetpercentage is, als ik het zonet goed heb op gemeten 24%. Het mooie zou wezen om in ieder geval onder de 20% te zitten, zou ik al een stuk blijer van worden. Zou dan 3084>2584 beter wezen of zou het minder/meer mogen?

In ieder geval al erg bedankt! :D

Ik heb het geprobeerd, en ik kom er op uit dat mijn basaal metabolisme 1975,222 kcal is, en metabolisme 3084. Ik zou dan per dag 1542 kcal, 925 eiwitten, 616 vetten mogen(als ik uitga van de basisrichtlijn 50/30/20%)? Mag ik dan gewoon alles eten, zo lang ik maar op de 3084 blijf, of er nog onder om vet te verliezen(2600 ongeveer)?

Mijn vetpercentage is, als ik het zonet goed heb op gemeten 24%. Het mooie zou wezen om in ieder geval onder de 20% te zitten, zou ik al een stuk blijer van worden. Zou dan 3084>2584 beter wezen of zou het minder/meer mogen?

In ieder geval al erg bedankt! :D

Als je onderhoud inderdaad 3084 kcals is, zou ik op jou vet percentage eens beginnen op 2500 kcals.
Wat betreft dat alles eten, dat zou je kunnen doen, maar 500kcals aan rijst/kip vult vele malen meer dan 500kcals aan snoep. Dus om de honger te stillen zou ik zo clean mogelijk eten.
eiwitten rond de 2/2.5 gram per kilo lichaamsgewicht
vetten rond de 1 gram per kilo lichaamsgewicht.
rest opvullen met KH

Succes!

Terug
Naar boven