AndroidHealthClinic

Belang van vezelrijke voeding / bruin brood?

djowii

Cool Novice
Waardering
0
Doorgaans zit er veel onoplosbare vezel in de dieeten die ik hier lees. Bruin brood wordt aangeraden boven wit brood, maar waarom precies?
Ik heb namelijk prikkelbare darm syndroom. En alhoewel ik niet zeker ben, lijkt het erop dat ik erg sterk reageer op onoplosbare vezels, uit bruin/volkoren brood, havermout of brinta. Als ik havermout eet dan schijt ik die avond echt gewoon vloeibaar zegmaar.

Nou zegt iedereen dat wit brood rommel is. Maar zou dit voor mij niet beter zijn? Ik voel me altijd slapjes als ik weer zulke diarree heb. Het lijkt me dat ik door de diarree de voedingsstoffen niet allemaal uit m'n eten haal. Zou ik dan niet toch producten met weinig vezels kunnen eten, zoals witbrood? En is er dan nog iets anders wat ik mis, qua voedingsstoffen?

Neem wat voor jou werkt. Ik heb ook PDS, en ik ga echt geen (voor mij) rotzooi eten.
Lekker witbrood nemen of iets anders waar je geen last mee krijgt.

Dan zou ik proberen om zo weinig mogelijk brood te eten, en meer rijst/kip/broccoli achtige dingen.

Neem wat voor jou werkt. Ik heb ook PDS, en ik ga echt geen (voor mij) rotzooi eten.
Lekker witbrood nemen of iets anders waar je geen last mee krijgt.
witbrood is lekker maar je gaat er ook goed van schijten heb ik gemerkt dus liever volkorenbrood

Bruin brood bevat meer vezels.

Vezels trekken water aan in de darmen.

Ben je aan de schijterij, zou ik niet teveel vezels eten.

Als jij geen dingen met vezels wilt eten, hoe kom je dan aan je vitaminen en mineralen? Om maar te zwijgen over de invloed op je verzadiging, je bloedsuikerspiegel, ect. Het is niet alleen het verschil tussen wit en volkoren brood he, maar ook het verschil tussen wel/geen groenten, witte rijst of basmati/volkoren rijst, ect.

Edit: reageer je op de vezels, of zijn het de gluten?

Laatst bewerkt:
Mensen met een normaal voedingspatroon en zeker de mensen in deze tak van sport, komen maar zelden vezels tekort.
Verder bevat wit brood dezelfde vezels, mineralen en vitaminen als de andere broden. Alleen heeft volkoren er wat meer van.
De vraag is of je die meerwaarde nodig hebt, ik weet wel zeker van niet.
Hetzelfde gaat dus op voor rijst; je hebt die droge meuk van een zilvervliesrijst helemaal niet nodig.
Het is dus gerommel in de marge en aangezien je een gezond voedingspatroon wrs een leven lang wil volhouden, zou ik opteren voor keuzes die je vol kunt houden en waar je lichaam goed op reageert.

Overigens kan niet iedereen tegen een overdaad aan vezels, dat kan diarree, opgeblazen buik en winderigheid veroorzaken.
Gewoon een beetje uitzoeken waar je goed op draait en waar je lichaam efficient mee omgaat.

Door je syndroom verandert het de boel natuurlijk. Is er geen diëtist of huisarts waar je met je vragen terecht kan?

Verder moet je het proberen zelf te ondervinden. Ik beschouw wit brood (tarwebloem) als troep, als loze calorieën. Maar als jij erg moe wordt van vezels of je voelt je er niet lekker door, dan zou ik gewoon als ik jou was zo min mogelijk vezels eten!

Ik had eerst een voedingsschema opgesteld met alleen maar groenten en volkoren producten als carbs, maar dan kwam ik aan 60 gram vezels uit per dag, teveel vezels is blijkbaar ook niet goed, ook niet wat betreft opnames van vitaminen en mineralen.

Dus zit er hier en daar wel minder volkoren producten in mijn schema:)

Ik zit momenteel op 40 gram vezels per dag;)

Blonde linzen zijn zeer vezelrijk

Door je syndroom verandert het de boel natuurlijk. Is er geen diëtist of huisarts waar je met je vragen terecht kan?

Verder moet je het proberen zelf te ondervinden. Ik beschouw wit brood (tarwebloem) als troep, als loze calorieën. Maar als jij erg moe wordt van vezels of je voelt je er niet lekker door, dan zou ik gewoon als ik jou was zo min mogelijk vezels eten!

Er bestaat niet zoiets als een loze calorie. Een calorie is een calorie.
Zo wereldschokkend is het verschil tussen witbrood en volkorenbrood ook niet.
Voor de vezels hoef je het nogmaals niet te doen als je groenten en fruit eet en teveel vezels is niet alleen onwenselijk, het heeft ook hele vervelende bijwerkingen.

Ergo, je beschouwing gaat mank.

Bruin brood wordt aangeraden boven wit brood, maar waarom precies?

Het maakt niet uit of je bruinbrood of witbrood eet. Bruinbrood is witbrood met een kleurtjes.
Van volkoren graanproducten (o.a. volkorenbrood) is het wel aannemelijk dat ze het risico op bepaalde ziekten zouden kunnen verlagen. Hieronder vallen hart- en vaatziekten, diabetes en darmkanker.

Ik heb namelijk prikkelbare darm syndroom. En alhoewel ik niet zeker ben, lijkt het erop dat ik erg sterk reageer op onoplosbare vezels, uit bruin/volkoren brood, havermout of brinta. Als ik havermout eet dan schijt ik die avond echt gewoon vloeibaar zegmaar.

Havermout zou ik dan maar laten staan. Het probleem van de schijterij hoor ik vaak. Het maakt nogal uit welke soort volkorenbrood je eet. Vaak hebben ze in de supermarkt meerdere soorten brood waarbij je op het etiket kunt zien dat er volkoren in zit. Ik zou hier eerst wat mee experimenteren voor je overstapt op bruin of wit.

Het maakt niet uit of je bruinbrood of witbrood eet. Bruinbrood is witbrood met een kleurtjes.
Van volkoren graanproducten (o.a. volkorenbrood) is het wel aannemelijk dat ze het risico op bepaalde ziekten zouden kunnen verlagen. Hieronder vallen hart- en vaatziekten, diabetes en darmkanker.

Havermout zou ik dan maar laten staan. Het probleem van de schijterij hoor ik vaak. Het maakt nogal uit welke soort volkorenbrood je eet. Vaak hebben ze in de supermarkt meerdere soorten brood waarbij je op het etiket kunt zien dat er volkoren in zit. Ik zou hier eerst wat mee experimenteren voor je overstapt op bruin of wit.

Nee

Zat er niet gewoon een beetje extra melk/suiker in witbrood en wat minder granen?
Het blijven macro verschillen, dus probeer het in je schema te verwerken.

Rijst/pasta kan wel? eet dat dan meer. en wraps?
ik zou wat meer experimenteren met voeding tot je wat tegenkomt wat je wel kan hebben.
nog meer ideeen: bulgur, quinoa, mais, bonen voor je carbs.

succes!

Terug
Naar boven