AndroidHealthClinic

Bullshit: Glycemische index - suikers tegenover complexe carbs

Bezoekers in dit topic

en ook aanmaak van spierweefsel. Insuline is hartstikke anabool.




En daarbij, die schommelingen kan je alleen voorkomen door helemaal niets te eten, want eiwitten geven ook insulinespikes, en zelfs vetten verhogen insuline als ik het goed heb.

Klopt, het is ontzettend anabool. Koolhydraten -> Suikers -> Insuline -> IGF

In het begin zeg je dat je naar een gezond iemand moet kijken, maar waarom zou je niet naar een diabeet kijken? Die kan immers meten of het klopt wat je beweert. Wat dus duidelijk niet het geval is gezien de bloedsuikerspiegel niet verhoogt na inname van proteïne. Laat staan een insulinepiek.
 
Klopt, het is ontzettend anabool. Koolhydraten -> Suikers -> Insuline -> IGF

In het begin zeg je dat je naar een gezond iemand moet kijken, maar waarom zou je niet naar een diabeet kijken? Die kan immers meten of het klopt wat je beweert. Wat dus duidelijk niet het geval is gezien de bloedsuikerspiegel niet verhoogt na inname van proteïne. Laat staan een insulinepiek.

http://weightology.net/weightologyweekly/?page_id=319

good luck. Whey bijvoorbeeld zorgt voor een enorme insulinepiek
 
Welke voedingsmiddelen hebben dan wel een duidelijk negatief dan wel postief effect op hart en vaatziektes.
Ik herinner me nog die tabel die we samen hadden gevonden in een of ander rapport dat het vervangen van verzadigd vet door koolhydraten juist een negatief effect op LDL:HDL (oid) had.
Het toevoegen van vezels is wel van duidelijke invloed op cholesterol toch? Is er verder (bijna) niks dat je met voeding kan doen?

Negatief effect --> veel varkens- rund- en lamsvlees.
Positief effect --> noten, volkoren graanproducten, lage/matige consumptie van alcohol en chocolade. Wat minder overtuigend bewezen voor vis, groenten en fruit.

Is er dan te stellen dat overgewicht de kans op hart en vaatziektes vergroot, en dat wanneer je op gezond gewicht zit het eigenlijk geen reet uit maakt wat je eet, mits je je micronutrienten haalt en voldoende vezels binnen krijgt?

Voor de afstudeeropdracht heb ik een behoorlijk aantal analyses uitgevoerd. Zo heb ik studies buitengesloten waarin niet is gecorrigeerd voor 5 confounders (geslacht, leeftijd, energie inname, BMI, en roken). Dit had nauwelijks effect op de resultaten. Wat erop lijkt te duiden dat de confounders geen storende factoren zijn in de relatie tussen de onderzochte voedingsmiddelen/nutriënten en het ontstaan van hart- en vaatziekten. Het lijkt dus wel degelijk uit te maken wat je eet, onafhankelijk van je BMI.
 
Negatief effect --> veel varkens- rund- en lamsvlees.
Positief effect --> noten, volkoren graanproducten, lage/matige consumptie van alcohol en chocolade. Wat minder overtuigend bewezen voor vis, groenten en fruit.



Voor de afstudeeropdracht heb ik een behoorlijk aantal analyses uitgevoerd. Zo heb ik studies buitengesloten waarin niet is gecorrigeerd voor 5 confounders (geslacht, leeftijd, energie inname, BMI, en roken). Dit had nauwelijks effect op de resultaten. Wat erop lijkt te duiden dat de confounders geen storende factoren zijn in de relatie tussen de onderzochte voedingsmiddelen/nutriënten en het ontstaan van hart- en vaatziekten. Het lijkt dus wel degelijk uit te maken wat je eet, onafhankelijk van je BMI.

Ah ok. En zuivel?

Maar als je zegt dat juist voeding wel degelijk uitmaakt, zou een advies dan kunnen zijn wees matig met rund varken en lam. Punt. Qua vetten maakt het allemaal blijkbaar niet zoveel uit, juist verzadigd vet is helemaal niet zo slecht als overal geroepen wordt.
 
Ah ok. En zuivel?

Dat is waarschijnlijk vrij neutraal voor de algehele gezondheid. Over het algemeen lijkt het niet uit te maken of je magere- of volle zuivelproducten gebruikt.

Maar als je zegt dat juist voeding wel degelijk uitmaakt, zou een advies dan kunnen zijn wees matig met rund varken en lam. Punt. Qua vetten maakt het allemaal blijkbaar niet zoveel uit, juist verzadigd vet is helemaal niet zo slecht als overal geroepen wordt.

Dat wordt dan ook mijn advies. :) Samen met een lijstje andere punten.
Met het verzadigd vet/zout advies bereik je misschien een minimale gezondheidswinst. Met het lijstje in mijn vorige post halveer je het risico op hart- en vaatziekten!
 
Dat is waarschijnlijk vrij neutraal voor de algehele gezondheid. Over het algemeen lijkt het niet uit te maken of je magere- of volle zuivelproducten gebruikt.



Dat wordt dan ook mijn advies. :) Samen met een lijstje andere punten.
Met het verzadigd vet/zout advies bereik je misschien een minimale gezondheidswinst. Met het lijstje in mijn vorige post halveer je het risico op hart- en vaatziekten!

Nice..! Let me know als je je bevindingen publiceert. Komen ze ook op je nederlandstalige site? Sowieso even lezen dan :D
 
Nice..! Let me know als je je bevindingen publiceert. Komen ze ook op je nederlandstalige site? Sowieso even lezen dan :D

Op mijn site komt het vroeg of laat allemaal te staan. Maar het is wel netjes als ik eerst alles uitgebreid aan de opdrachtgever uitleg. Ik ga mijn best doen om het geheel gepubliceerd te krijgen. In ieder geval in een nederlandstalig tijdschrift voor diëtisten.
 
Klopt, het is ontzettend anabool. Koolhydraten -> Suikers -> Insuline -> IGF

In het begin zeg je dat je naar een gezond iemand moet kijken, maar waarom zou je niet naar een diabeet kijken? Die kan immers meten of het klopt wat je beweert. Wat dus duidelijk niet het geval is gezien de bloedsuikerspiegel niet verhoogt na inname van proteïne. Laat staan een insulinepiek.

Omdat dit misschien een heel ander verhaal gaat worden, maar dat geen relevant verhaal is voor (99.9%) van de lezers hier. Ik ben geen diabeet, jij denk ik ook niet, en alle newbs die een schema willen samenstellen en dit topic lezen zeer waarschijnlijk ook niet. Dan kunnen we wel informatie gaan verstrekken over en voor diabeten, maar daar zie ik het practisch nut niet van in.

Diabeten zullen slechter reageren op hogere GI producten, dat geef ik je meteen, die heb je binnen. Maar wat is daar het nut van dat hier te melden. Iedereen met een beetje verstand over hoe het lichaam werkt kan je zo vertellen dat een gezond lichaam erg goed is in homeostase houden, en dat het een bult suiker zonder enig probleem kan verwerken.
Wanneer je die bult suiker dan ook nog eens inneemt in aanwezigheid van eventuele vezels, en vetten erbij, zal die bult suiker vertraagd worden opgenomen, en kan je nog moeilijk spreken van een insulinespike, iig in veel mindere mate.


En dan mag jij nu vertellen waar jij het niet mee eens bent.
 
Waar ik het niet mee eens ben is dat je vertelt dat proteïne garant staat voor een insulinepiek. 100g ei eiwit bevat 0,7kh. Waarom zou insuline pieken voor 0,7 koolhydraten?
 
Waar ik het niet mee eens ben is dat je vertelt dat proteïne garant staat voor een insulinepiek. 100g ei eiwit bevat 0,7kh. Waarom zou insuline pieken voor 0,7 koolhydraten?

Dat is natuurlijk onzin inderdaad. Omdat die insulinepiek niet wordt veroorzaakt door de carbs maar door de proteins zelf. Heb je het artikel gelezen? Of alleen vluchtig overkeken.

En tevreden met mn reactie waar je om vroeg over diabeten?
 
Dat is natuurlijk onzin inderdaad. Omdat die insulinepiek niet wordt veroorzaakt door de carbs maar door de proteins zelf. Heb je het artikel gelezen? Of alleen vluchtig overkeken.

En tevreden met mn reactie waar je om vroeg over diabeten?

Vaak kom je toch uit op diabeten omdat zij het hormoon niet of te weinig aanmaken. De alvleesklier komt pas in actie wanneer er suikers (koolhydraten) zijn te vinden. Dan maakt de alvleesklier insuline aan. Bij een persoon waarbij de alvleesklier niet werkt wordt het bloedglucose gemeten. Wanneer deze te hoog is dient de persoon insuline te injecteren om zo een stabiele bloedsuiker te krijgen. Echter wordt deze (bloedglucose) niet hoog na consumptie van proteïne.
 
Vaak kom je toch uit op diabeten omdat zij het hormoon niet of te weinig aanmaken. De alvleesklier komt pas in actie wanneer er suikers (koolhydraten) zijn te vinden. Dan maakt de alvleesklier insuline aan. Bij een persoon waarbij de alvleesklier niet werkt wordt het bloedglucose gemeten. Wanneer deze te hoog is dient de persoon insuline te injecteren om zo een stabiele bloedsuiker te krijgen. Echter wordt deze (bloedglucose) niet hoog na consumptie van proteïne.

Ik kan zeggen als diabetes patient dat het nuttigen van alleen proteine mijn bloedsuiker niet laat stijgen.
 
Ik kan zeggen als diabetes patient dat het nuttigen van alleen proteine mijn bloedsuiker niet laat stijgen.

Correct, dat is wat ik zeg in mijn laatste zin.
 
Ik kan zeggen als diabetes patient dat het nuttigen van alleen proteine mijn bloedsuiker niet laat stijgen.

Correct, dat is wat ik zeg in mijn laatste zin.

Ja wacht even, wie heeft het hier over bloedsuiker. Ik zei dat whey/eiwitten een insuline respons geeft. Bloedsuiker heb ik niet gezegd
 
informatief topic, leuk om door te lezen. Al blijf ik bij 'kip/rijst' en af toe junk maaltijd.

Jij eet zeker ook nog 6 tot 8 maaltijden per dag

En vertel jij mij is knul, wat hier mis mee is?
 
Waar ik het niet mee eens ben is dat je vertelt dat proteïne garant staat voor een insulinepiek. 100g ei eiwit bevat 0,7kh. Waarom zou insuline pieken voor 0,7 koolhydraten?

Dacht dat het vrij algemeen bekend was dat eiwitten hun eigen insulinepieken regelen...

En vertel jij mij is knul, wat hier mis mee is?
... Waar zie je me zeggen dat hier iets mis mee is?
Was meer een lichte sneer naar het feit dat hij schijnbaar nog zo in alle bro science gelooft..
 
Mooi topic!!
leuk dat hier nog volk rondsurft met wat kennis:coffeepc:
 
Vaak kom je toch uit op diabeten omdat zij het hormoon niet of te weinig aanmaken. De alvleesklier komt pas in actie wanneer er suikers (koolhydraten) zijn te vinden. Dan maakt de alvleesklier insuline aan. Bij een persoon waarbij de alvleesklier niet werkt wordt het bloedglucose gemeten. Wanneer deze te hoog is dient de persoon insuline te injecteren om zo een stabiele bloedsuiker te krijgen. Echter wordt deze (bloedglucose) niet hoog na consumptie van proteïne.

Wel leuk dat je het even komt vertellen verder man, good to know! Heb je nog een verhaaltje?
Sluit echter totaal niet aan op wat ik gezegd heb, maar dat terzijde.
 
Wanneer ik denk dat het niet klopt wat er wordt beweert, dan zeg ik dat, ja. Jij maakt een topic, en als je dan wat feedback krijgt, sta je direct op je achterpoten. Dat is niet echt de juiste instelling natuurlijk, ik ben niet iemand met een vooropgestelde mening. Wanneer ik ben overtuigd dan zal ik mijn ongelijk erkennen.

Ik geloof best dat het lichaam wat insuline aanmaakt voor eiwitten. Echter vraag ik mij sterk af, wat er met een diabeet zou gebeuren als hij 10eh insuline zou injecteren na het nuttigen van een eiwitrijke maaltijd. Hiermee boots je dus eigenlijk een gezond lichaam na bij een ziek persoon.

Voor mij is het alleen maar interessant hoe anderen hun kijk hier op is, niet direct zo gepikeerd doen omdat je werk in je topic hebt gestoken. Of was het fijner geweest als iedereen maar direct ja had geknikt?
 
Back
Naar boven