zwaanstanie
Cool Novice
- Lid sinds
- 1 okt 2014
- Berichten
- 32
- Waardering
- 1
Hoe ziet het land eruit bij een nationale staking?
Betogers tijdens de nationale staking van 30 januari 2012
De timing van de nationale staking die de vakbonden woensdagmiddag aankondigden is niet bepaald prettig voor de NMBS. 15 december is immers de dag dat haar nieuwe dienstregeling voor het eerst echt getest wordt. Dat belooft dus, voor een dag waarop het land sowieso al bijna compleet plat ligt.
Amper openbaar vervoer
Tijdens een nationale staking ligt het hele land zo goed als plat, en dat heeft veel te maken met de gevoelige hinder bij het openbaar vervoer. Dit keer is de datum van de staking echter extra opmerkelijk voor de NMBS. In principe treedt de nieuwe dienstregeling van de spoorwegmaatschappij immers in werking op 14 december. Maar omdat dit een zondag is, is maandag 15 december de eerste echte test voor het nieuwe schema.
Een optie is de invoering van de nieuwe dienstregeling verschuiven, maar of dit effectief zal gebeuren, kon de spoorwegmaatschappij woensdagmiddag nog niet zeggen. We hebben het nieuws net vernomen, zegt woordvoerder Bart Crols. We gaan de plannen eerst rustig bekijken, en daarna de mogelijke opties overlopen.
Luchthavens en havens
Ook de luchthavens en de havens ondervinden ernstige hinder bij een nationale staking. Zo werd op 30 januari 2012 tien procent van alle vluchten op de luchthaven van Zaventem geannuleerd.
Beperkt programma op radio en tv
Voorts gaan ook de meeste openbare diensten dicht bij een nationale staking, en dat geldt ook voor de openbare omroep. Op 30 januari 2012 beperkte de VRT zich tot een stakingsprogramma op radio en tv.
18 euro per Belg
Een dag staken kost de Belgische economie om en bij de 200 miljoen euro of bijna 18 euro per Belg per dag, zo blijkt uit een berekening die de Nationale Bank maakte naar aanleiding van de laatste nationale staking. Eigenlijk zou het kostenplaatje zelfs nog hoger liggen. Maar heel wat bedrijven anticiperen op zon staking, en compenseren het productiviteitsverlies door op andere dagen wat meer te werken.
Geen krant in de bus
Mensen die dagelijks een krant in de bus krijgen, gaan er op een nationale stakingsdag best niet van uit dat ze die krant ook effectief krijgen. Dit door de distributieproblemen die ermee samenhangen, want ook personeel van bpost of de krantenleverancier kan het werk neerleggen. Bovendien ziet ook de krant zelf er anders uit. Zo kan hij minder dik zijn , omdat de krant vroeger wordt afgesloten. Ook kunnen regiopaginas worden weggelaten of kunnen bepaalde regionale edities worden samengevoegd.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20141015_01323025
Fiestje
Betogers tijdens de nationale staking van 30 januari 2012
De timing van de nationale staking die de vakbonden woensdagmiddag aankondigden is niet bepaald prettig voor de NMBS. 15 december is immers de dag dat haar nieuwe dienstregeling voor het eerst echt getest wordt. Dat belooft dus, voor een dag waarop het land sowieso al bijna compleet plat ligt.
Amper openbaar vervoer
Tijdens een nationale staking ligt het hele land zo goed als plat, en dat heeft veel te maken met de gevoelige hinder bij het openbaar vervoer. Dit keer is de datum van de staking echter extra opmerkelijk voor de NMBS. In principe treedt de nieuwe dienstregeling van de spoorwegmaatschappij immers in werking op 14 december. Maar omdat dit een zondag is, is maandag 15 december de eerste echte test voor het nieuwe schema.
Een optie is de invoering van de nieuwe dienstregeling verschuiven, maar of dit effectief zal gebeuren, kon de spoorwegmaatschappij woensdagmiddag nog niet zeggen. We hebben het nieuws net vernomen, zegt woordvoerder Bart Crols. We gaan de plannen eerst rustig bekijken, en daarna de mogelijke opties overlopen.
Luchthavens en havens
Ook de luchthavens en de havens ondervinden ernstige hinder bij een nationale staking. Zo werd op 30 januari 2012 tien procent van alle vluchten op de luchthaven van Zaventem geannuleerd.
Beperkt programma op radio en tv
Voorts gaan ook de meeste openbare diensten dicht bij een nationale staking, en dat geldt ook voor de openbare omroep. Op 30 januari 2012 beperkte de VRT zich tot een stakingsprogramma op radio en tv.
18 euro per Belg
Een dag staken kost de Belgische economie om en bij de 200 miljoen euro of bijna 18 euro per Belg per dag, zo blijkt uit een berekening die de Nationale Bank maakte naar aanleiding van de laatste nationale staking. Eigenlijk zou het kostenplaatje zelfs nog hoger liggen. Maar heel wat bedrijven anticiperen op zon staking, en compenseren het productiviteitsverlies door op andere dagen wat meer te werken.
Geen krant in de bus
Mensen die dagelijks een krant in de bus krijgen, gaan er op een nationale stakingsdag best niet van uit dat ze die krant ook effectief krijgen. Dit door de distributieproblemen die ermee samenhangen, want ook personeel van bpost of de krantenleverancier kan het werk neerleggen. Bovendien ziet ook de krant zelf er anders uit. Zo kan hij minder dik zijn , omdat de krant vroeger wordt afgesloten. Ook kunnen regiopaginas worden weggelaten of kunnen bepaalde regionale edities worden samengevoegd.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20141015_01323025
Fiestje



