- Waardering
- 3.208
Ik heb het nu even over de t*ring naar de nering zetten, cd&v heeft een linkervleugel en wil dit ook.Het zijn ideologische keuzes die ze maken waar ze gaan besparen en belasten niet alleen het zorgen voor een juiste balans.
Ideologie moet niet voor meer schulden zorgen als je al met je nek tot in de schulden zit, dan is er wat fout.
Die kale van ABVV heeft weleens zoiets geïnsinueerd. Hoe dan ook is het onzin want winst uit vermogen is kapitaal en dat is als zuurstof voor de economie. Als je dat alleen maar gaat opmaken aan overheid die de lasten voor werklozen en lage lonen verlaagt, dan zijn die groep burgers tijdelijk geholpen, maar op langere termijn genaaid. Maar er is trouwens al zo'n belasting: vermogensrendementsheffing. België heeft heel hoge lasten, bij de top 5 van de wereld. Scandinavische landen hebben ongeveer dezelfde belastingdruk maar krijgen doorvoor een betere dienstverlening van de overheid terug.Wie zegt er eigenlijk dat je alles kan gaan betalen met een vermogenswinstbelasting?
Je spant dan de kar voor het paard. Koopkracht is een gevolg van een groeiende economie, het komt niet uit de lucht vallen, de overheid tovert het niet tevoorschijn. Natuurlijk gaat koopkracht bij de kleine man uiteindelijk tot meer consumptie leiden, maar je moet altijd eerst produceren voor je kan consumeren, anders ga je als land teveel schulden maken.Is koopkracht van de mensen ook niet nodig voor nieuwe investeringen, groei van de economie?
Ondernemer begint iets -> eerste werknemers worden aangenomen -> zij verhogen hun koopkracht -> bedrijf groeit en gaat steeds meer werknemers in dienst nemen -> kleine man krijg gemiddeld meer koopkracht -> iedereen gaat uiteindelijk meer uitgeven (of sparen om later uit te geven) -> economische groei.
Vakbonden denken dat de kleine arbeider zelf de economie creëert en doet groeien, zoals je in het voorbeeld ziet is dat gewoon een misvatting. Obama doet trouwens net hetzelfde, toch heeft hij in realiteit meer de banken geholpen dan de middenklasse..
BTW ik voel het niet aan alsof ik in 'het rechtse kamp' sta. Ik sta meer in het kamp van de klassiek liberalen. Een voorbeeld is dat ik immigratie in principe als iets positiefs zie.