Fitness Seller

Belt gebruiken bij squat/deads

Luppie

Colossal Veteran
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
4.390
Lengte
1m73
Massa
75kg
Vetpercentage
15%
Ik heb zelf zeer snel last van mijn onderrug (chronisch) vanwere hollingen
een beetje gedraaid.

Ik train dus ook altijd met max setjes squaten altijd met belt.
Is dit een probleem als ik dit altijd toe pas (belt). Ik vind namelijk
die ondersteuning wel lekker makkelijk en ik heb dan ook
altijd minder snel last van mijn ondrrug soms zelfs helemaal geen last.

Indien je al problemen hebt met je rug is een belt zeker aan te raden.
Bij de laatste zware sets gebruik ik zelf ook een belt.
Het is ten eerste een stukje blessure preventie en tevens kun je net iets zwaarder gaan.
Blessures zijn geen pretje en het is beter te voorkomen dan genezen.
Genezen duurt altijd ****ing lang.

• Topic Starter Topic Starter
Thnx man. Ik gebruik de belt gewoon door.
Alleen de opwarm setjes gebruik ik geen belt.

Ik doe bvb 3x6x120kg squat
12x20 opwarmen
8x50 opwarmen
8x100 opwarmen belt
3x6x120 belt

Een belt is geen blessurepreveterend middel per sé! Het is een hulpmiddel om met de juiste ademtechniek een hogere intra-abdominale druk op te bouwen. Dit kan leiden tot een verhoogde aanspanning van buik en rugspieren wat dan weer kan leiden dat een grotere activitatie van de spier en dus zwaarder tillen.

Daarbij gaat het ook het krommen van de rug tegen en zorgt voor een betere stabiliteit.
Tuurlijk als je echt lomp doet kun je ondanks een riem een blessure oplopen ( let wel ik heb het hier specifiek over de rug ).
Indien je een goede techniek bezit kun je ook heel goed zonder riem, echter neem ik bij zware sets geen risico.

Daarbij gaat het ook het krommen van de rug tegen en zorgt voor een betere stabiliteit.
Tuurlijk als je echt lomp doet kun je ondanks een riem een blessure oplopen ( let wel ik heb het hier specifiek over de rug ).
Indien je een goede techniek bezit kun je ook heel goed zonder riem, echter neem ik bij zware sets geen risico.

Je snapt het principe nog steeds niet.

Zonder een riem indien je een goede techniek hebt? Dat kan, alles kan. Je impliceerd dat je eerder een riem moet gebruiken wanneer je geen goede techniek hebt, wat natuurlijk onzin is. Lees mijn verhaal nog eens.

pro's gebruiken zelfs een belt bij bankdrukken, dus een beperking hoeft het nooit te zijn lijkt me.

ik zeg nee tegen welke hulpvorm dan ook, dan maar lichter
wil naakt sterk zijn als je snapt wat ik bedoel :P

Zou eerst eens kijken waardoor die chronische onderrugpijn door wordt veroorzaakt. Dan kun je dat gericht met oefeningen aanpakken.

Een belt is geen blessurepreveterend middel per sé! Het is een hulpmiddel om met de juiste ademtechniek een hogere intra-abdominale druk op te bouwen. Dit kan leiden tot een verhoogde aanspanning van buik en rugspieren wat dan weer kan leiden dat een grotere activitatie van de spier en dus zwaarder tillen.

Inderdaad alles kan.
Wil jij beweren dat het met een slechte techniek verstandig is om zonder belt uberhaubt zwaar aan de slag te gaan?
Wat ik aangeef is dat met een goede techniek de kans op blessures kleiner is.

Inderdaad alles kan.
Wil jij beweren dat het met een slechte techniek verstandig is om zonder belt uberhaubt zwaar aan de slag te gaan?
Wat ik aangeef is dat met een goede techniek de kans op blessures kleiner is.

Met een slechte techniek zou nooit zwaar gaan, met of zonder belt.

Als ik met squaten en deadliften boven de 100kg kom gebruik ik altijd een riem.

Ik heb zelf zeer snel last van mijn onderrug (chronisch) vanwere hollingen
een beetje gedraaid.

Ik train dus ook altijd met max setjes squaten altijd met belt.
Is dit een probleem als ik dit altijd toe pas (belt). Ik vind namelijk
die ondersteuning wel lekker makkelijk en ik heb dan ook
altijd minder snel last van mijn ondrrug soms zelfs helemaal geen last.

Niks mis mee. Men beweerde altijd dat het er voor zorgde dat je rug minder zelf zou werken. Maar eigenlijk, volgens een onderzoek wat 3XL ooit postte, verbeterd de belt het aanspreken van de rug en het versterken er van.

Niks mis mee. Men beweerde altijd dat het er voor zorgde dat je rug minder zelf zou werken. Maar eigenlijk, volgens een onderzoek wat 3XL ooit postte, verbeterd de belt het aanspreken van de rug en het versterken er van.
Helemaal mee eens, wil je je buikspieren/rugspieren meepakken met squatten moet je juist wel een riem dragen omdat je dan die intra abdominale druk goed hoog kan krijgen.
Laatst nog ergens gelezen dat door het gebruik van een goede riem de tussenwervelschijven 2cm minder ver inzakken.
Ik heb deze riem besteld

http://www.fitness-seller.nl/produc...PowerSports-Gewichthefriem---8211--Nylon.html

ik hoop dat ie een beetje goed is.

Terug
Naar boven