XXL Nutrition

Ben ik wel goed bezig?

Nyreve

Novice
Waardering
0
Lengte
1m83
Massa
91kg
Hallo allemaal,

Ik ben nu ongeveer 1,5 maand bezig om mijn levensstijl flink aan te passen.
Ik was 103,5kg dus erg veel overgewicht.

Ik ben begonnen met 4 keer in de week sporten en eet nu onder een bepaald aantal calorieën.
Toen ik 103kg woog betekende dit dat ik 1450 Kcal mocht nuttigen. Hier hoe ik me dus ook netjes aan net als me dagelijkse andere voedingswaarden. Na een beetje een honger struggle begin ik hier nu heel goed aan te wennen.

Tijdens het sporten doe ik vaak 20-30 minuten hardlopen en daar naast kracht training. Al met al ben ik 1 uur en 15 minuten bezig ongeveer.

Na 1,5 maand zit ik nu op een gewicht van 91,5kg een verbluffend resultaat al zeg ik het zelf. Nu gaat me gewichtsverlies echter wel een stuk langzamer, logisch ook.

Mijn doel is zo ongeveer om en nabij de 80kg te wegen. Is het dan goed om op deze manier gewoon door te gaan? Hebben jullie misschien op of aanmerkingen of tips?

Ik wil uiteindelijk ook naar een gespierder lichaam toe. En dan zo de zomer in, dus ik heb nog maar een paar maanden.

Super dat je al ruim 10kg bent afgevallen!
Maar 1450kcal?! Ik weet niet wat je bmr was voordat je startte met afvallen, maar die inname is behoorlijk laag. Onvermijdelijk natuurlijk dat het afvallen na een poosje minder snel gaat of zelfs stil komt te liggen. Je weegt minder en je stofwisseling is nu ook lager dan het in het begin was. Je inname weer wat verlagen of bijv je cardio verhogen kan dus helpen om weer verder af te vallen, maar in geval van kcal intake aanpassen zou je dus nog minder moeten gaan eten dan 1450. Of dat zo'n goed idee is....

• Topic Starter Topic Starter
Mijn BMR is nu ik 91kg ben 1962.
Ik eet nu 1350-1450 Kcal per dag en sport dus 4 keer in de week.

Maar ik voel me niet hongerig of zwak tijdens het sporten.

Ok. ben je onder begeleiding bij een dietist of voedinscoach? En je valt nu minder af dan in het begin, maar hoeveel val je nu dan ongeveer wekelijks af? Wat ik zelf altijd doe (als ik aan het cutten ben) is ongeveer 100 kcals zakken, wachten totdat mijn gewichtsverlies stopt (meestal na 10-14 dagen) en dan weer 100 kcal omlaag etc.

Ik ben niet onder begeleiding.
Ik laat me vooral leiden door myfitnesspal. Na het invullen van gewicht en dergelijke geeft deze aan dat ik 1450 Kcal mag hebben. Inmiddels is dat dus gecut naar 1350. Maar ik mag van de app niet onder de 1200 dat is te weinig.

Wat ik echter van veel mensen hoor is dat je lichaam bij te weinig eten op survival modus gaat.
Daar ben ik een beetje huiverig voor.

1200 vind ik ook te weinig. En op een gegeven moment, als je intake te weinig is dan kan je stofwisseling ook op zo'n laag pitje komen te staan dat het niet meer normaal functioneert (google eens: Biolayne video log metabolic damage). Maar wat is je vetpercentage nu dan?

Uiteraard super dat je al meer dan 10kg verder bent... maar er is altijd een "maar"..

Ik denk dat je veel te snel naar de 1450 bent gegaan. Je zit meer dan 500kcal onder je BMR en dan kan ik me opzich wel voorstellen dat je heel snel en heel hard een plateau bereikt.

Als je op MyFitnessPal instelt dat je 2kg per week af wilt vallen dan begrijp ik dat MyFitnessPal met 1450kcal komt. Dat is een vooraf geprogrammeerd rekensommetje wat nu z'n tol eist.

Ik denk dat je op dit punt meer bereikt door iets meer te eten, dan dat je meer cardio toevoegt.

Onder je BMR eten betekend dat je roofbouw op je lijf aan het plegen bent... Je breekt hoe dan ook spieren af..
Denk dat je lijf er een flinke opdonder van gaat krijgen. Je zou beter eens boven je BMR kunnen gaan eten en cardio toevoegen. (liefst 500 kcal onder onderhoud gaan zitten.. maar dat zal nog fors hoger zijn dan 2000 kcal met zoveel sporten en jouw stats)

Klopt myFitnessPal maakt een rekensommetje op basis van 1kg per week afvallen. Daar komt die 1450 vandaan. Maar bij roofbouw, zou ik dan niet iets moeten merken? Lichamelijk? Want ik ben wel iets breder aan het worden sinds mijn start volgens andere mensen. En ik kan ook de gewichten en dergelijke steeds makkelijker aan in de sportschool. Want juist omdat ik snel veel ben afgevallen ben ik nu uiterst gemotiveerd om weinig te eten. Dus meer eten ben ik een beetje angstig voor. Ik sta er wel voor open natuurlijk.

Dit is wat ik ongeveer dagelijks eet:

Sochtends: Magere Melk met Cereals
10 uurtje: Time-out Granenbiscuit of een stuk fruit
Smiddags: 3 Boterhammen met Slankie, Kipfilet, Ei
4 uurtje: Fruit of een koek
Savonds: Rijst met kip en een sausje + 250ml Kwark

Plus na/voor het sporten nog een Proteine reep of kwark

Laatst bewerkt:
Breder (lijken te) worden kan zijn omdat je vet hebt verloren en je spieren meer zichtbaar worden, of omdat je ook wat meer spieren hebt gekregen. Ik had dat idee ook toen ik aan het afvallen was (had ook overgewicht paar jaar terug). Dat je gewichten ook beter aankunt is deels ook omdat je conditioneel vooruit bent gegaan omdat je niet meer zo zwaar bent, en natuurlijk het effect van krachttraining. Dat de motivatie hoog is is mooi!
Ik snap dat je misschien wat huiverig bent om meer te gaan eten, maar dat is denk ik wel de beste oplossing. Je hoeft niet per se direct veel meer te gaan eten. Je kunt het ook langzaam opbouwen. Elke week wat meer eten, gewicht bijhouden en misschien ook vetmetingen om te kijken hoe je totale lichaamscompositie veranderd. En aanpassen indien nodig.

Je valt te snel af. Ik vermoed dat je lichaam dit nu ook door krijgt. Het is logisch dat het na verloop van tijd langzamer gaat. Heeft o.a. met metabolisme e.d. te maken. Ik zou het onderhoud eens berekenen volgens de HB formule (incl. sporttoeslag). Ik denk dat 1400 kcal echt te weinig is voor jou..

Ik sluit me volledig aan bij het bovenstaande. Die 1400 is voor een man van jouw lengte en je inspanningen belachelijk weinig. Vaak houden ze als absolute ondergrens 1600 kcal aan. Daaronder ga je op verhongerstand.

Ik heb even bij deze gecheckt (fan van scooby!!!)! Heb even gekozen voor 3 -5 uur per week inspanning en bij halve kilo per week verliezen zou je maar liefst 2380 kcal per dag moeten eten! :O http://scoobysworkshop.com/accurate-calorie-calculator/

Ik zou toch minimaal op de 2000 gaan zitten en es kijken wat je lichaam doet. En wat meer eiwitjes erin. Met fruit kom je niet ver, leuk voor de vitamientjes en vezels maar dat is het dan ook. Je hebt je spieren hard nodig als je jouw verbranding op peil wilt houden en kracht wilt opbouwen.

Ik eet nog meer dan jou en ik ben ook aan het afvallen, terwijl mijn medicijnen dat moeilijker maken. En ik ben een vrouw van 34, 172cm en 80 kilo. En ik sport ook 3 - 4 keer per week. Gewichten en cardio.

Wat hierboven reeds is aangehaald is correct. nu ben je je lichaam in zijn geheel aan het afbreken en niet enkel je vetmassa. Ik zelf bv. weeg net iets meer dan jij en ik val nog steeds af bij 2600kcal per dag... moet je een keertje nagaan hoe ver jij zelf onder die waarde zit. Ik zou ergens rond de 2000 kcal per dag gaa neten als ik jouw was ( overigens ga niet direct de eerste week op de weegchaal staan: omdat je zo weinig hebt gegeten zal je lichaam de eerste paar dagen wss alle voeddingsstoffen bij houden om tekorten aan te vullen.

Als dan na een week of wat blijkt dat je niet genoeg afvalt met 2000kcal per dag kan je altijd je cardio opvoeren. ( maar ik ben zeker dat je gewoon blijft afvallen met 2000kcal per dag)

Wel knap dat je zo gemotiveerd bent! doe zo verder.

Ja dat is een mooi resultaat na een tijdje word het wel moeilijker om af te vallen maar dat heeft te maken met hormonen en het balanceren van je lichaam ik zou meer beginnen te kijken naar intermittent fasting en een low carb dieet daarmee kom je wel verder

Terug
Naar boven