Fitness Seller

Ben je voor of tegen de stufi?

Afschaffen net als kinderbijslag, achterlijk eigenlijk dat je voor al die koters moet betalen terwijl je ze zelf niet wil.

True.. als je de opleiding + reiskosten zelf moet betalen is het voor minder mensen aantrekkelijk om door te gaan studeren waardoor er later minder hoogopgeleiden op de arbeidsmarkt verschijnen wat zeker in de medische zorg voor problemen kan zorgen zeker met deze toenemende vergrijzing. Of zit ik er nu naast ?

ja, de ouderen zorg is toch meestal toebedeeld aan lager opgeleiden.
Daarnaast vraag ik me oprecht af of mensen lagere opleidingen gaan doen, omdat ze geen stufi meer krijgen.

Daarnaast vraag ik me oprecht af of mensen lagere opleidingen gaan doen, omdat ze geen stufi meer krijgen.

Ja maar de oudere mensen moet ook dokters bezoeken en dat is best een pittige opleiding volgens mij.

Het zal niet zo zeer aan de stufi liggen maar meer aan het OV.
Een OV jaarabonnement bij de NS kost 4,027.50 en dan betaal je nieteens de opleiding.

Dokters verdienen imo genoeg om een flinke studieschuld op te bouwen.

Trouwens houd je gewoon het OV hoor, maar enkel voor het traject van je huis naar je studie. Damn people, even inlezen, kleine moeite.

Laatst bewerkt:
met of zonder studie, maakt mij geen fl**ker uit omdat mijn hoofdinkomen toch uit de streetz komt.

Investeren in jezelf is prima. Jezelf voor duizenden, soms zelfs tienduizenden euro's in de schulden steken niet.

Vertel dat eens aan al die mensen met een hypotheek. :roflol: Natuurlijk, een studie heeft geen deur en een dak, maar je snapt denk ik wat ik bedoel. Een studie is daarbij een enorm kosteneffectieve manier om het aantal QALY's dat je leven zal tellen te verhogen.

Een hogeropgeleide levert voor de overheid meer op, dus een bijdrage van de overheid is ook op zijn plaats.

Ik geloof niet dat stufi de enige bijdrage is die de overheid levert voor onderwijs... Of dacht je dat met die 150 euro in de maand aan schoolgeld de kosten wel gedekt zijn?

Ik denk dat dat mee zal vallen: veel opleidingen in de ouderenzorg (MBO niv. 1-4) worden op een BOL-weg ('werkend leren') gevolgd: dat betekent dat je een contract hebt bij een zorginstelling en een loon ontvangt voor je werkzaamheden. Daarnaast ga je (meestal) een dag in de week naar school. Je ontvangt dan sowieso geen stufi. Voor het HBO zijn er ook dergelijke trajecten, genaamd duaalstudie. Ten leste beginnen veel MBO-opleiding vóór het moment waarop je recht hebt op stufi (18 jr) en zal er bij de start van een studie dus wezenlijk weinig verschil zijn.

HBO/WO studenten hebben - gemiddeld - genoeg rendement van hun studie om schulden op te bouwen. Wel zou het interessant zijn om mensen die in 4 jaar hun studie halen te belonen met een reductie van rente o.i.d. Maar ik ben economisch niet genoeg onderlegd om te bepalen of dat mogelijk is of niet.

Laatst bewerkt:
Die mensen die 30 zijn moeten sowieso hun muil houden.
Die kregen in die tijd egt heel veel meer dan wij tegenwoordig.

Ja ik weet het man, mijn achilleshiel op het internetslagveld :o

voltooid deelwoord stam + d
voltooid deelwoord stam + t
voltooit deelwoord stam + d
voltooid deelwoord stam + d
voltooid teelwoord stam + d
voltooid deelwoordt stam + d

Komt goed.

Laatst bewerkt:
Zoals beter onderwijs in de Nederlandse taalvaardigheid?

Ja dat ook haha.

Ik vind onderwijs van vroeger zeker beter.
Ik studeer zelf richting techniek, dus mijn taalvaardigheid is sowieso slecht.
Maar ik weet wel zeker dat die gaste van vroeger veel meer theoretische kennis in huis hadden dan de leerlingen die tegenwoordig van school afkomen.

Maar dat ligt niet aan de student zelf, maar aan de overheid die heel het onderwijs verziekt.

Ja, zo kan je het ook bekijken ja.
Ik ben niet doooooom, het is die overheeeeeeeeeiiiiiiiid.

Ik vermoed dat dit per richting en school/uni verschilt, ik vraag me af of dat iets structureels is. Je hoort dat wel vaak de laatste tijd, "Ja bij mij op m'n werk kwam er zo'n jong broekie van de HTS en die snapt er echt geen reet van, had je vroeger geen last van". Maar dat zijn dan natuurlijk wel incidenten, op incidenten kan je geen generalisaties maken denk ik. Vraag me af of dat sowieso wel valt te onderzoeken, kwaliteitsverschil van opleidingen gedurende de tijd, in een wereld die constant in verandering is.

Ik vermoed dat dit per richting en school/uni verschilt, ik vraag me af of dat iets structureels is. Je hoort dat wel vaak de laatste tijd, "Ja bij mij op m'n werk kwam er zo'n jong broekie van de HTS en die snapt er echt geen reet van, had je vroeger geen last van". Maar dat zijn dan natuurlijk wel incidenten, op incidenten kan je geen generalisaties maken denk ik. Vraag me af of dat sowieso wel valt te onderzoeken, kwaliteitsverschil van opleidingen gedurende de tijd, in een wereld die constant in verandering is.

Ja dat zal idd ook verschil maken.

Maar om een klein voorbeeldje te noemen.
Ik studeer zelf richting elektrotechniek, maar dan meer richting de industriekant zeg maar.
De toetsen bestaan vrijwel alleen uit rekenwerk. Voor alles heb je een formule.
Vroeger moesten de leerlingen die formules in hun kop stampen. Letterlijk.

Tegenwoordig, hebben we een rekenmachine. Zetten daar alle formules in voor de toets.

Ik ben voor het minder laagdrempelig maken van studeren. Dit kan op verschillende manieren, maar een financiele manier lijkt me een minder geschikte.

Te veel halve gare mensen op de universiteit die het belachelijk vinden als ze 10 uur aan zelfstudie moeten doen in een week, want ze moeten 3/4 keer per week zich lam zuipen.

Terug
Naar boven