XXL Nutrition

Ben je voor of tegen de stufi?

Vertel dat eens aan al die mensen met een hypotheek. :roflol: Natuurlijk, een studie heeft geen deur en een dak, maar je snapt denk ik wat ik bedoel. Een studie is daarbij een enorm kosteneffectieve manier om het aantal QALY's dat je leven zal tellen te verhogen.
Lekkere vergelijking. :roflol: Overigens verplicht niemand je om een huis te kopen. Ik zal het ook nooit van mijn leven doen, tenzij ik serieus veel geld heb. Uiteraard verplicht ook niemand om een opleiding te gaan doen, maar voor het land zelf is het vrij belangrijk dat een hoop mensen hoogopgeleid zijn.

Ik geloof niet dat stufi de enige bijdrage is die de overheid levert voor onderwijs... Of dacht je dat met die 150 euro in de maand aan schoolgeld de kosten wel gedekt zijn?
Nee, maar om deze bijdrage af te schaffen, terwijl er zoveel dingen zijn waar beter op bezuinigd kan worden, vind ik onzin.

Ik ben voor het minder laagdrempelig maken van studeren. Dit kan op verschillende manieren, maar een financiele manier lijkt me een minder geschikte.

Te veel halve gare mensen op de universiteit die het belachelijk vinden als ze 10 uur aan zelfstudie moeten doen in een week, want ze moeten 3/4 keer per week zich lam zuipen.

ik voel me zo schuldig :o

Ik ben voor het minder laagdrempelig maken van studeren. Dit kan op verschillende manieren, maar een financiele manier lijkt me een minder geschikte.

Te veel halve gare mensen op de universiteit die het belachelijk vinden als ze 10 uur aan zelfstudie moeten doen in een week, want ze moeten 3/4 keer per week zich lam zuipen.

Ook op mijn studie vond ik het niveau abominabel, maar dit wordt in de maatschappij keihard afgestraft. Dat het ingangsniveau van de opleiding omhoog kan is wat mij betreft evident.
Maar dat er echt mensen klagen dat ze 10 uur per week zelfstudie moeten doen (wat bij mijn studie overigens niet zo was) omdat ze zichzelf lam moeten zuipen lijkt me onwaarschijnlijk, hierbij berust ik me vooral op dat wat ik in mijn omgeving heb gezien. In mijn omgeving waren het juist de personen die de opleiding met twee vingers in de neus doorliepen die zich vaker lam zuipte dan de rest.

Edit: Overigens ben ik ook wel voor het minder laagdremepelig maken van opleidingen, zoals je uit mijn post zou kunnen opmaken. Maar om dit te doen op basis van inkomen, of gelden, lijkt me ridicuul.

Laatst bewerkt:
zou rot zijn als ze het echt gaan afschaffen.

Ik ben er tegen. Ik walg (achteraf) echt van het stoere gedrag over hoe laat je wel niet begonnen bent begonnen met leren voor een tentamen, of hoe weinig je geleerd hebt en toch een zes gehaald heb.

Oprotten met stufi, studeren is niet duur als je alles in 1x haalt. (uiteraard mag van mij wel zo zijn dat wanneer je voor 1 feb stopt in het eerstejaars, dan hoef je het van mij niet te betalen zolang je maar in 10 jaar afstudeert).

Lekkere vergelijking. :roflol: Overigens verplicht niemand je om een huis te kopen. Ik zal het ook nooit van mijn leven doen, tenzij ik serieus veel geld heb. Uiteraard verplicht ook niemand om een opleiding te gaan doen, maar voor het land zelf is het vrij belangrijk dat een hoop mensen hoogopgeleid zijn.

Huisbezitting moet gestimuleerd worden. Zij zorgen over het algemeen beter voor hun huis dan mensen die huren.

En hoezo wil je nooit kopen? Geen vast contract? Zonde val je geld toch om je hele leven te huren..

Ik ben ervoor dat er iets moet gebeuren dat er voor zorgt dat er meer druk komt op studenten als het gaat om resultaten en tempo van afstuderen, echter moet je het niet zodanig laten uitwerken dat er een drempel wordt opgeworpen om te gaan studeren voor mensen uit zwakke sociale posities. Het zou toch onwenselijk zijn dat je gelijk aan een stevige schuld zit als je na je eerste jaren tot de conclusie komt dat het toch niets voor jou is, te hoog gegrepen is of dat je toch een hele andere richting had moeten kiezen. Er moet in bepaalde mate ruimte blijven bestaan daarin te kunnen verkennen zonder dat je dan het risico loopt met aanzienlijke schulden te worden geconfronteerd.

Ik ben ervoor dat er iets moet gebeuren dat er voor zorgt dat er meer druk komt op studenten als het gaat om resultaten en tempo van afstuderen, echter moet je het niet zodanig laten uitwerken dat er een drempel wordt opgeworpen om te gaan studeren voor mensen uit zwakke sociale posities. Het zou toch onwenselijk zijn dat je gelijk aan een stevige schuld zit als je na je eerste jaren tot de conclusie komt dat het toch niets voor jou is, te hoog gegrepen is of dat je toch een hele andere richting had moeten kiezen. Er moet in bepaalde mate ruimte blijven bestaan daarin te kunnen verkennen zonder dat je dan het risico loopt met aanzienlijke schulden te worden geconfronteerd.

Sowieso is geld/inkomen per definitie de slechtste drempelwaarde.

Voor natuurlijk.

Ik vind wel dat ze de personen die onterecht een uitwonende beurs ontvangen keihard aan moeten pakken.

---------- Toegevoegd om 11:40 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:38 ----------

Ik ben ervoor dat er iets moet gebeuren dat er voor zorgt dat er meer druk komt op studenten als het gaat om resultaten en tempo van afstuderen, echter moet je het niet zodanig laten uitwerken dat er een drempel wordt opgeworpen om te gaan studeren voor mensen uit zwakke sociale posities.

Ben ik het wel mee eens inderdaad. Teveel studenten die momenteel veel te laks omgaan met hun studie en gewoon een beetje ''feesten''.. Al worden studenten natuurlijk ook absoluut niet gestimuleerd om prestaties te leveren op school. Het onderwijs, met name het HBO, kan wel een hervorming gebruiken.

Er is al flink hervormd. En daarbij: na vier jaar is het gewoon op met de centjes (m.u.v. OV kaart), dan kan je lenen. Personen die niet binnen 10 jaar hun diploma halen kunnen alles terugbetalen. En dat kan een enorme pens geld zijn. Ik vind dat billijke tijden.

Daarbij raakt een ander onderdeel van wat (imo) studeren inhoudt nu al ondergesneeuwd; de mate waarin studenten interesse tonen 'voor de wereld om hen heen'. Ik gruwel een beetje van de school als 'diplomafabriek'. Ik moet helaas zeggen dat wat ik zie (van 1 studie) daar wel flink op lijkt. Tegenwoordig moet ALLES wat studenten doen een directe meerwaarde voor (het halen van) hun diploma hebben, anders zijn ze moeilijk te motiveren. (dat heeft overigens ook pluspunten) Zo belangrijk is dat diploma niet, dat is alleen om aan anderen te laten zien wat je hebt gedaan. (overigens niet onbelangrijk, maar op persoonlijk vlak zegt het weinig; was je 5 minuten voor je diploma-uitreiking een minder mens?)

---------- Toegevoegd om 17:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:24 ----------

Sowieso is geld/inkomen per definitie de slechtste drempelwaarde.

Een laag inkomen alleen is imo geen reden om niet aan welke studie dan ook te beginnen. (jaja dubbele ontkenning in één zin, blabla)

Een laag inkomen alleen is imo geen reden om niet aan welke studie dan ook te beginnen. (jaja dubbele ontkenning in één zin, blabla)

Mee eens. Maar als het niet kan kan het niet.
En studenten hebben gewoon de tijd nodig om te studeren, als je daarnaast nog 40 uur per week moet bijbeunen om je studie te bekostigen, zal je studie daar onder lijden.
Iedereen zou moeten kunnen studeren. En het lage niveau van opleidingen pak je niet aan door ervoor te zorgen dat minder mensen kunnen studeren.

Nou ja, zoals je zelf ook al aangeeft kan je jouw situatie niet vergelijken met die van de gemiddelde student.
Het ging er mij om in mijn post dat het niet zo kan zijn dat bepaalde studenten 40 uur per week er naast moeten werken, en anderen met twee vingers in de neus worden toegelaten op elke studie. Zo maak je weinig onderscheid in niveau, maar eerder in inkomen. Iets wat de opleiding niet ten goede zou komen imo.
Dat studenten prioriteiten moeten stellen lijkt me evident en doet ook helemaal niet ter sprake.

zuipen kan ook een prioriteit zijn:D Studen dienen ook te leven wat mij betreft, hoort erbij.
Ik ben pas net student af;) Daar zal ons verschil in zienswijze vandaan komen denk ik.

Ook op mijn studie vond ik het niveau abominabel, maar dit wordt in de maatschappij keihard afgestraft. Dat het ingangsniveau van de opleiding omhoog kan is wat mij betreft evident.
Maar dat er echt mensen klagen dat ze 10 uur per week zelfstudie moeten doen (wat bij mijn studie overigens niet zo was) omdat ze zichzelf lam moeten zuipen lijkt me onwaarschijnlijk, hierbij berust ik me vooral op dat wat ik in mijn omgeving heb gezien. In mijn omgeving waren het juist de personen die de opleiding met twee vingers in de neus doorliepen die zich vaker lam zuipte dan de rest.

Edit: Overigens ben ik ook wel voor het minder laagdremepelig maken van opleidingen, zoals je uit mijn post zou kunnen opmaken. Maar om dit te doen op basis van inkomen, of gelden, lijkt me ridicuul.

Ik schets een extreem natuurlijk.

Het probleem is ook wel de mentaliteit van de nederlandse student denk ik:
- Waar ga ik studeren is niet obv kwaliteit van het onderwijs/universiteit, exit opportunities e.d., maar "welke stad kan je het leukste uitgaan"
- Héééél veel studenten zijn allang blij als ze een 5,5 halen, waarom zou je meer willen halen?
- Onderwijs is vaak individualistisch, waardoor studenten zichzelf kunnen "verliezen" en out of the running raken (is mij zelf ook één keer gebeurd, in een voor mij verschrikkelijk saai blok)

Wat ik op Amerikaanse top universiteiten ziet vind ik mooi:
- Tentamineren is slechts één van de vele methodes van toetsing
- Van wat je doet op de uni, wordt 90+% getoetst (dus OOK klasseparticipatie!)
- ECHT kleine studiegroepen (max. 9 mensen ipv de vaak 15-30 die je elders ziet)

Hier komt natuurlijk wel de nummer één speler: geld

Ik schets een extreem natuurlijk.

Het probleem is ook wel de mentaliteit van de nederlandse student denk ik:
- Waar ga ik studeren is niet obv kwaliteit van het onderwijs/universiteit, exit opportunities e.d., maar "welke stad kan je het leukste uitgaan"
- Héééél veel studenten zijn allang blij als ze een 5,5 halen, waarom zou je meer willen halen?
- Onderwijs is vaak individualistisch, waardoor studenten zichzelf kunnen "verliezen" en out of the running raken (is mij zelf ook één keer gebeurd, in een voor mij verschrikkelijk saai blok)

Wat ik op Amerikaanse top universiteiten ziet vind ik mooi:
- Tentamineren is slechts één van de vele methodes van toetsing
- Van wat je doet op de uni, wordt 90+% getoetst (dus OOK klasseparticipatie!)
- ECHT kleine studiegroepen (max. 9 mensen ipv de vaak 15-30 die je elders ziet)

Hier komt natuurlijk wel de nummer één speler: geld

Tja je hebt daar helemaal gelijk in, maar dit begint al bij het middelbaar onderwijs. Er zijn nu examens en echt elk persoon die ik ken is blij met een 5,5 op hun diploma:P

ik heb een dubbel gevoel bij stufi. Enerzijds hou ik er wel van en zou het mijn leven lang willen blijven doen, maar tis gewoon niet gezond man.

Dus probeer ik alleen nog stufi in het weekend te doen op feestjes, maar max 1 maal elke 2 maand of zo:p

Terug
Naar boven