Fitness Seller

Benen 3x per week

Aplus212

Cool Novice
Waardering
11
Lengte
1m89
Massa
83kg
Vetpercentage
9%
Beste DBB'ers,

Ik zit nu in het offseason van voetbal. Heb nooit echt veel benen getraind, bekende fout van "ik voetbal toch".

Nu wil ik in de komende maanden toch wel even knallen met de beentjes. Ik vroeg me af of het mogelijk is om 3x benen per week te doen, of is 2x benen beter? Herstellen je spieren genoeg bij 3x benen (bijv maandag-woensdag-zaterdag)?

Ik ben van 1x benen trainen per week (deed toen squat, leg curl en leg extension) naar 3x squatten per week overgestapt, ging probleemloos en voelde me elke training volledig hersteld. Let dan wel op dat je je benen niet teveel belast met andere dingen en je voeding goed op orde is zodat je herstel optimaal is. Doe dan wel alleen squatten (5 setjes van 5 reps bijvoorbeeld) omdat als je nog andere oefeningen doet je spier te belast is om binnen 48 uur hersteld te zijn.

ik squat altijd 3x per week.
Maar ik hou het bij squaten, ik denk dat als je 3 à 4 oefeningen doet en dit dan 3x per week dat je overtraind ga raken.

3x in de week is overkill..
2 keer max, en dan low-high intens.

3x in de week is overkill..
2 keer max, en dan low-high intens.
3x per week kan best, maar je moet je intensiteit aanpassen.
Zoals ik al zei, ik squat 3x per week en doe dat nu al langer dan een jaar. Nog nooit problemen had. Werk wel met heavy-medium-light dagen. Moet ook anders lukt het niet.
Ik zou TS dit ook aanraden, maar ik weet niet hoe zijn schema er nu uitziet.

• Topic Starter Topic Starter
3x per week kan best, maar je moet je intensiteit aanpassen.
Zoals ik al zei, ik squat 3x per week en doe dat nu al langer dan een jaar. Nog nooit problemen had. Werk wel met heavy-medium-light dagen. Moet ook anders lukt het niet.
Ik zou TS dit ook aanraden, maar ik weet niet hoe zijn schema er nu uitziet.

Zou je daar iets meer toelichting op kunnen geven?

----

@ Panzer, jij squat dus 3x per week en verder geen enkele beenoefening verder?
Voor me gevoel maak je dan mindere gains dan als je 1 of 2x per week benen traint, maar dan wel Legpress en Lunges etc erbij. Of is dat niet zo?

Ik doe dit nog maar 2 weken dus gains is erg moeilijk te zeggen... maar vooralsnog voelt dit een stuk beter aan dan 1x per week je benen zwaar trainen.

Zou je daar iets meer toelichting op kunnen geven?
Heavy-medium-light is gewoon dat ik de ene dag zwaar squat, de dag na de zware dag is een lichte dag en dan squat ik aan 80% van de zware dag. En de dag na de lichte dag is een medium dag en dan squat ik 90% van het gewicht van de zware dag.
Zo krijg je rust na je zware dag en met de medium dag bereid je jezelf voor op de zware dag.

Gains zal je wel krijgen door 3x per week te squaten. Bovendien denk ik dat je die spieren ook zal kunnen gebruiken bij het voetballen. Ik zou je benen (en eigenlijk in het algemeen niets) voor massa trainen maar op kracht of explosiviteit. Door op massa te trainen ga je traiger worden bij het voetballen. En door op kracht of explosiviteit te trainen zul je ook massa krijgen.

Ik squatte eerst een tijdje op deze manier:

Maandag 5 rep max
Woensdag 8 reps
Vrijdag 3 rep max

Stel je haalt op vrijdag 3x3x120, dan probeer je op maandag 5x120.

doe ff smolov :)

Beste DBB'ers,

Ik zit nu in het offseason van voetbal. Heb nooit echt veel benen getraind, bekende fout van "ik voetbal toch".

Nu wil ik in de komende maanden toch wel even knallen met de beentjes. Ik vroeg me af of het mogelijk is om 3x benen per week te doen, of is 2x benen beter? Herstellen je spieren genoeg bij 3x benen (bijv maandag-woensdag-zaterdag)?

Je moet je altijd afvragen wat je doel is ? Groot, of sterk worden en daar je schema op baseren.

High-frequency squats is een mogelijkheid (dagelijks zelfs als je wilt), maat of het optimaal is voor jou doel is een ander verhaal. 3xpw kan, 2xpw kan ook.. en trouwens je zult nooit zomaar meteen kunnen beginnen met een high-frequency programma, zoiets moet je opbouwen en goed plannen. Je kunt niet 6* 4 uur gaan trainen tenslotte.

Begin eerst is met 2x per week benen en zorg dat je ze van elke hoek pakt met als hoofd punt de compound (squat etc). Dit doe je op koers van ongeveer 12 herhalingen niet te zwaar gewicht. Je lichaam moet sowieso even wennen aan deze arbeid die anders niet kent. Daarnaar kan je gaan kiezen om op kracht of massa te gaan. Kracht moet je denken aan 5 a 6 sets van 3 tot 5 herhalingen. Waarin tegen massa toch meer licht op 3 a 4 sets en rep range van 6 tot 8 waarbij oefening goed geconcentreerd uit gevoerd moet worden zodat je niet beetje smokkelt wat wel vaak word gedaan bij kracht.

Zelf train ik op Donderdag men qaudriceps samen met de buik. En pak ik Zondag altijd me hamstrings en kuiten om te zorgen dat daar beter nadruk word opgelegd. En 1x per week vind ik voor me zelf voldoende want als je ze goed hard aanpakt dan is die stress die je er op krijgt super groot + dat er daarnaast cardio bij zit waar benen gebruikt worden.

Beste DBB'ers,

Ja, gezien vanuit de supercompensatie is het juist wel goed. Supercompensatie zorgt er voor dat je je grondmotorische eigenschappen (snelheid, kracht, uithouding etc.) kan verbeteren, mits je niet te veel tijd tussen je trainingen laat zitten (of juist te weinig). Zoals Wazzup al zei, bouw het op, begin met wat meer herhalingen en maak de intensiteit steeds hoger. Plyometrische trainingen, explosieve krachttraining, maar ook maximale kracht zullen er voor zorgen dat je bij het voetballen beter kunt presteren. :)

• Topic Starter Topic Starter
Je moet je altijd afvragen wat je doel is ? Groot, of sterk worden en daar je schema op baseren.

High-frequency squats is een mogelijkheid (dagelijks zelfs als je wilt), maat of het optimaal is voor jou doel is een ander verhaal. 3xpw kan, 2xpw kan ook.. en trouwens je zult nooit zomaar meteen kunnen beginnen met een high-frequency programma, zoiets moet je opbouwen en goed plannen. Je kunt niet 6* 4 uur gaan trainen tenslotte.

Doel lijkt me bij voetbal sowieso op sterk worden ipv groot. Uiteraard zal ik het opbouwen, doe nu benen op 1 dag, met Squad, Leg press, Lunges etc. Zal ik rustig uitbouwen naar 2 dagen en daarna pas 3.
Tnx voor het advies iig!

Begin eerst is met 2x per week benen en zorg dat je ze van elke hoek pakt met als hoofd punt de compound (squat etc). Dit doe je op koers van ongeveer 12 herhalingen niet te zwaar gewicht. Je lichaam moet sowieso even wennen aan deze arbeid die anders niet kent. Daarnaar kan je gaan kiezen om op kracht of massa te gaan. Kracht moet je denken aan 5 a 6 sets van 3 tot 5 herhalingen. Waarin tegen massa toch meer licht op 3 a 4 sets en rep range van 6 tot 8 waarbij oefening goed geconcentreerd uit gevoerd moet worden zodat je niet beetje smokkelt wat wel vaak word gedaan bij kracht.

Zelf train ik op Donderdag men qaudriceps samen met de buik. En pak ik Zondag altijd me hamstrings en kuiten om te zorgen dat daar beter nadruk word opgelegd. En 1x per week vind ik voor me zelf voldoende want als je ze goed hard aanpakt dan is die stress die je er op krijgt super groot + dat er daarnaast cardio bij zit waar benen gebruikt worden.

Daarmee bedoel je dus wel 2 dagen per week alles doen, Squad Legpress Lunges Goodmornings etc? Dat doe ik namelijk nu, maar dan op 1 dag en dan heb ik wel dagje of 4 spierpijn. Zal kijken hoe dat gaat als ik 2x per week doe maar dan iets lager in gewicht.

Ten tweede, eerst dus om te laten wennen herhalingen van 12, en daarna pas echt op kracht gaan trainen dmv 5 a 6 sets van 3 tot 5 herhalingen?

Bedankt voor de input iig!

Ja, gezien vanuit de supercompensatie is het juist wel goed. Supercompensatie zorgt er voor dat je je grondmotorische eigenschappen (snelheid, kracht, uithouding etc.) kan verbeteren, mits je niet te veel tijd tussen je trainingen laat zitten (of juist te weinig). Zoals Wazzup al zei, bouw het op, begin met wat meer herhalingen en maak de intensiteit steeds hoger. Plyometrische trainingen, explosieve krachttraining, maar ook maximale kracht zullen er voor zorgen dat je bij het voetballen beter kunt presteren. :)

Tnx voor de info! Ik zal eens goed gaan zoeken op BB.com enzo voor goede combinaties van plyometrische, explosieve en maximale kracht oefeningen. Heb jij daar toevallig voorbeelden van ;)?

De tijd waarin supercompensatie plaats vindt vergroot naarmate de gewichten verhogen. Ik weet niet op wat niveau TS zit (waarschijnlijk niet hoog) maar als hij te hoog zit vindt supercompensatie niet meer plaats binnen de 48h;)

Squat zelf 3 x per week, ook tijdens het voetbalseizoen. Als je niet tot fail gaat en enkel squat (dus geen elvendertig verschillende oefeningen), lukt dit perfect. Gewoon rustig opbouwen en je lichaam laten wennen.

Het enige wat ik verander tijdens het off season is dat ik er nog enkele sets explosieve box squats bij gooi. Helpt precies wel bij mijn startsnelheid en spurts.

Het enige wat ik verander tijdens het off season is dat ik er nog enkele sets explosieve box squats bij gooi. Helpt precies wel bij mijn startsnelheid en spurts.
Je zou ook power cleans kunnen doen! ook heel goed voor startsnelheid en sprints.

• Like
Waarderingen: mat
De tijd waarin supercompensatie plaats vindt vergroot naarmate de gewichten verhogen. Ik weet niet op wat niveau TS zit (waarschijnlijk niet hoog) maar als hij te hoog zit vindt supercompensatie niet meer plaats binnen de 48h;)

Naarmate de intensiteit omhoog gaat duurt de intensiteit ook langer ja.

Ik zou gewoon met Starting Strength beginnen. Power cleans en deadlifts zijn ook goed voor je explosiviteit en sprints.

Terug
Naar boven