MuscleMeat

Benen strekken gevaarlijk? Leg press versus squat. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

imnewhere

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
18 jan 2012
Berichten
8.735
Waardering
9.041
Lengte
1m80
Massa
69kg
Enkele dagen geleden postte ik hier een filmpje van mijn leg press. Bij sommigen deed dit 'pijn aan de ogen' omdat ik in de eindstand de benen strekte. Het zou beter zijn de benen ook in de eindstand licht gebogen te houden voor 'constant tension' in de quads en om blessures te voorkomen. In mijn ogen is er nog een groot verschil tussen op een normale gecontroleerde manier je benen strekken en je benen explosief overstrekken. Zeker als je hypermobiel bent, kan ik me goed voorstellen dat dit gevaarlijk kan zijn in een leg press. Anderzijds, als ik squat, strek ik mijn benen ook volledig, valt de spanning van de quads, om na het opnieuw bracen weer te zakken. Mijn vraag is nu, is het echt slecht om je benen gecontoleerd te strekken in een leg press en zo ja, waarom wordt dit dan in een squatset wel geaccepteerd?
 
Laatst bewerkt:
Laat ik de vraag dan anders formuleren. Wat is beter: de knieën aan na het uitduwen licht gebogen houden of de knieën gecontroleerd volledig strekken?
 
Gaat het hier niet meer over het "overstrekken"?
 
Gaat het hier niet meer over het "overstrekken"?
Nee, het gaat mij om het volledig strekken van de knieën, waarbij de spanning van de quads valt, zonder te overstrekken. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat dat laatste onverstandig is.
 
Strekken en locken zorgt makkelijk voor een miscommunicatie in deze.

Lastig iets zinnigs te zeggen zonder 't filmpje. Maar volgens mij maakt hypermobiel weinig uit, het gaat erom waar er spanning op komt. En bij 90 graden staat je spanning volgens mij vooral op je gewrichten, en dat biedt geen enkel voordeel.

Voor mij is er niets wat mijn quads zo vol laat lopen als 10hh licht gebogen en aansluitend 10halfjes.
Wat voor toegevoegde waarde verwacht je van het vergroten van de rom?
 
Nee, 1. Het gaat mij om het volledig strekken van de knieën, zonder te overstrekken. 2. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat dat laatste onverstandig is.
Bij 1. ben je en word je denk ik zelfs sterker. Spieren komen meer op lengte. Niet locken kan potentieel meer risico opleveren.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu wel benieuwd naar het filmpje.
 
Waarom doe jij op elk ding dat er bestaat wbt trainen zo fucked up moeilijk jonge. Train gewoon, lock niet.
Ik ben het niet vaak met je eens. Maar ik mag je hard core, gewoon liften en eten en groeien houding wel :thumb:

Al die fucking onderzoekjes en nog steeds niet groeien zo als mannen in de jaren '50 en '60 wel deden, met zo goed als geen informatie toen...
:dunno:
 
Het is wel een feit voor mij met knie problemen om niet locken en zo blijft de spier spanning voor mijn geval optimaal.
 
Mijn vraag zou zijn in hoeverre je dit bij squat en leg press wel goed kan vergelijken?
 
Ik ben het niet vaak met je eens. Maar ik mag je hard core, gewoon liften en eten en groeien houding wel :thumb:
Niet echt hardcore, eerder gewoon basics.
Waar ben je t niet mee eens dan bijvoorbeeld? Behalve alle domme reacties zoals bij rellen ofc dan
 
Met 80kg is het nog niet zo zo maar ga je zwaar dan zou ik het uit voorzorg niet doen
 
Ik strek ze gewoon.
 
Filmpje zou wel handig zijn natuurlijk.
Vind t grotendeels geëmmer in de marge verder, dat gezeur over strekken en overstrekken van de knieën. Risico op blessures bij een gecontroleerde oefening als de leg press is sowieso echt minimaal tenzij je natuurlijk echt als een debiel tekeer gaat.
 
Heb ook wel meer zo'n filmpje gezien van een man of vrouw die op een leg press zet en toen volledig haar knie of been dubbel zag gaan. Kreeg er de rillingen van.
 
Heb ook wel meer zo'n filmpje gezien van een man of vrouw die op een leg press zet en toen volledig haar knie of been dubbel zag gaan. Kreeg er de rillingen van.
Yep, dat beeld blijft mij ook al jaren bij.
 
Waarom doe jij op elk ding dat er bestaat wbt trainen zo fucked up moeilijk jonge. Train gewoon, lock niet.
Omdat ik adviezen graag onderbouwd wil zien voordat ik ze opvolg. Als jij je ergert aan die instelling, negeer je dit topic toch?
 
Back
Naar boven