Fitness Seller

Benzineprijs in vrije val

Waarom laten inbouwen ? Als je toch voor een andere auto wilt kijken, kun je beter meteen een auto met G3 pakken. Anders betaal je voor het inbouwen al 2500 euro! ;)

Ja maar die zie je niet zo heel veel met G3 vandaar, anders was het inderdaad voor de hand geweest.

Curacao:

- loodvrij = f 1,76 => 0.77 eurocent per liter :p
- diesel = f 0,92 => 0.40 eurocent per liter
:D

hahahaha.......

Errg relaxed en wij worde hier idd afgezet maar toch zou ik niet willen ruilen met je .. Vakantietje is leuk maar jaar in jaar uit daar zou me afbreken ik zou het enorm saai VINDEN(mening!!! voordat k weer allerlei dreigmailtjes krijg;))

Benzineprijs is nog steeds veel te hoog.

• Topic Starter Topic Starter
@klusmier... het is voor mij best wel omrijden om daar te gaan tanken maar bedankt voor het inpeperen!! ;)

Vanmorgen wezen tanken voor € 1,395!!

Nederland is iig nog steeds het duurste benzineland ter wereld. :(

Ben wel blij dat mijn Saxo 1.4i 700 kilometer op een volle tank (=40 liter) rijdt.

Zat me pas te bedenken dat ik twee jaar geleden bij de witte pomp voor 109cent tankte. Niet normaal die stijgingen. Wanneer wordt shell eens hard aangepakt? Steeds maar klagen dat ze prijzen moeten verhogen maar inmiddels enorme jaarcijfers hebben. Die gasten maken zo achterlijk veel winst! :eek:

Zat me pas te bedenken dat ik twee jaar geleden bij de witte pomp voor 109cent tankte. Niet normaal die stijgingen. Wanneer wordt shell eens hard aangepakt? Steeds maar klagen dat ze prijzen moeten verhogen maar inmiddels enorme jaarcijfers hebben. Die gasten maken zo achterlijk veel winst! :eek:

Ik vraag me idd ook af waarom Shell 10 miljard per kwartaal winst maakt en niemand zich afvraagt of de markt niet toe is aan een bezoekje van de mededingingsautoriteiten.

In 2001 was een liter nog precies een euro, net voor die munt daadwerkelijk werd ingevoerd. :(

De benzineprijs wordt maar voor een klein gedeelte bepaald door de werkelijke prijs van het product zelf.

Adviesprijs 1,459 €
Productieprijs 0,423 €
Distributiekosten 0,068 €
Brutowinst oliemaatschappij 0,014 €
Bruto winstmarge tankstation 0,048 €
Accijns en heffingen 0,673 €
BTW 0,233 €

http://www.bovag.nl/!afdeling_BBT/PDF/opbouwbenzine-diesel13-9-2005.pdf

Dat zijn dus marginale marges voor bedrijven zoals Shell, echter er worden natuurlijk wel vele miljarden liters gepompt per dag. Dan loopt je winst dus ook aardig op.

AMSTERDAM, Netherlands (July 27) - Royal Dutch Shell PLC, Europe's second-largest oil company, reported a 40 percent increase in second-quarter earnings Thursday as high oil prices offset production difficulties in Nigeria and the Gulf of Mexico.
Net profit rose to $7.32 billion from $5.24 billion a year earlier. Sales rose less than 1 percent to $83.1 billion from $82.6 billion.

[Link niet meer beschikbaar]

Vrij gezonde bedrijfsvoering, een nettowinst die tussen de 6 en 9% ligt van de omzet. Niet extreem in ieder geval, zijn bedrijven die hogere marges hebben.

De benzineprijs wordt maar voor een klein gedeelte bepaald door de werkelijke prijs van het product zelf.

http://www.bovag.nl/!afdeling_BBT/PDF/opbouwbenzine-diesel13-9-2005.pdf

Dat zijn dus marginale marges voor bedrijven zoals Shell, echter er worden natuurlijk wel vele miljarden liters gepompt per dag. Dan loopt je winst dus ook aardig op.

[Link niet meer beschikbaar]

Vrij gezonde bedrijfsvoering, een nettowinst die tussen de 6 en 9% ligt van de omzet. Niet extreem in ieder geval, zijn bedrijven die hogere marges hebben.

Touché.

Waarom heb je toch zo vaak gelijk EricR? :mad:

Moet er trouwens wel een kanttekening bijzetten: Als de marge van de tankstations 5 cent is, hoe kunnen sommigen dan 10 cent korting geven? Bovag is niet echt een neutrale bron wat dat betreft.

;) Paar jaartjes aandelen en opties traden wil wel helpen. Altijd handig als je dan weet hoe bedrijven aan hun winsten komen en hoe die winst is opgebouwd. Spelde in de tijd dat ik trader was van ieder bedrijf op de AEX de jaarrekening zo uit.

Korting is sponsoring van de oliebedrijven in veel gevallen, maar er wordt gemiddeld dan toch niet met verlies verkocht. Ken de deals niet met pompen,maar neem aan dat Shell meedeelt in een gedeelte van de verkoop van andere producten. Niet voor niets dat alle consumptiegoederen bij de pomp zo duur zijn.

Kan ook zijn dat in de prijs die Shell opgeeft al rekening is gehouden met kortingen en het gaat om een gemiddelde.

Shell verdient zich verder ook scheel aan de verkoop van ruwe olie van de olievelden die ze exploiteren.

Laatst bewerkt:
Nog even gezocht :

De winstmarge van 1,5 eurocent van Shell Nederland Verkoopmaatschappij is een gemiddelde (zie kostenopbouw). Een station dat structureel een lager kostenniveau heeft (bijvoorbeeld doordat grotere volumina worden omgezet, of door lagere personeelskosten of lagere kapitaallasten - het maakt veel uit of je op een dure locatie zit aan een snelweg of op een industrieterrein) kan besluiten dat voordeel door te geven aan de klant. Hierdoor kunnen prijzen per merk en tussen merken van diverse oliemaatschappijen verschillen. Onbemande stations met een lage overhead en goedkope stations op niet dure grond hebben dus een groot kostenvoordeel. En dat kunnen ze doorgeven aan de klant.

http://www.shell.com/home/Framework...ts/brandstofprijzen/faq_brandstofprijzen.html

Een gemiddelde dus en daarbij aangetekend :

De verkoopmaatschappij zorgt voor distributie via depots naar tankstations en de verkoop aan de klanten. De bruto winst hierop is gemiddeld 1.5 eurocent per liter. In dit bedrag is de winst op de exploitatie van de eigen tankstations in Nederland al opgenomen.

Dus de winsten meegerekend van exploitatie van eigen tankstations, wat eigenlijk geen zak met de benzineprijs te maken heeft.

jep, mag van mij hoger = minder auto's = meer fietsers, niks mis mee toch?

Ondanks de hoge prijzen blijft men toch autorijden. Mensen die een behoorlijk stuk moeten afleggen om op het werk te komen gaan echt niet in eens de fiets pakken. Stel je voor, 's morgen een uurtje naar het werk fietsen en 's avonds nog een uurtje...

Dan zou ik toch opa DBC's raad volgen een een scooter kopen :D :P

Terug
Naar boven