AndroidHealthClinic

Beste laptop

Tussen AMD en Intel is het continu een gevecht vor de beste specs/design. Op een bepaald moment kozen we voor DBB ook AMD omdat de opterons toen duidelijk beter uit de benchmarks kwamen. Midden 2008 gingen we verder met Xeons die weer beter scoorden. Voor consumenten waren de X2 Dual core processoren van AMD indertijd een betere keuze dan de Intel's Pentium D's. Ik heb toen om die reden zelf zo'n procesessor voor de PC gekocht. Het ging bij AMD pas mis omdat ze achterliepen wat betreft DDR2 compatibiliteit en weer aanpassingen moesten doen zonder verbetering in prestaties. Toen Intel met de snellere core 2 duo kwam wonnen ze dan ook snel weer de markt voor zich.

True.

Dat er betere communicatie zou zijn omdat ATI deel is van AMD is natuurlijk uit de lucht gegrepen. NVIDIA maakt net zo'n goeie videokaarten, het hangt puur af van hoeveel geld je er tegenaan wil gooien. Hardwarecomponenten werken via gestandaardiseerde communicatiemethoden waardoor merk in principe geen donder uitmaakt. Het gaat erom dat ze qua technologie en prestaties op elkaar zijn afgestemd. Wat NVIDIA vs ATI betreft is het ook op en neer vandaag scoort de ene het best, morgen kan het alweer de andere zijn.

Niet helemaal waar. Ooit een moederbord met het geheugen van OCZ geprobeerd? Bij bepaalde moederborden heeft deze een voltage van 2.1 nodig en op andere een voltage van 1.8. Absoluut niet uit de lucht gegrepen dus. Inderdaad zijn de communicatiemethoden gestandaardiseerd, maar dat betekent niet dat een bepaalde combinatie beter of minder kan gaan werken. ATI scoort al sinds de komst van de HD3000 serie beter qua prijs/prestatie. Echter wint NVIDIA nog steeds op het gebied van max. hardware.

Als ze nergens op gebaseerd zouden zijn dan zou ik het niet zeggen. Ik heb zelf op de macbook pro alle mogelijke games uitgeprobeerd. Draait simpelweg probleemloos. Het enige nadeel van gamen op laptops is de enorme hitte die ontstaat. Niet echt geweldig voor de levensduur van je hardware-componenten en sowieso niet zo ideaal voor gamers qua bediening. Maar prestaties vormen geen enkel probleem als je mac voldoende hoge specs heeft.

Ik was even uit het oog verloren dat ik geen casual gamer ben, hier kun je dus best gelijk in hebben. Voor de casual gamer is het speelbaar. Als ik 30 fps zou hebben op max. instellingen, is het voor mij een k*tpc. Voor een ander is dat prima, klopt.

Alleen als de game die extra's nodig heeft. Wat voor games vaak niet eens zo is. Jij gaat er vanuit dat games altijd alles gebruiken wat hardware biedt, wat niet zo is. Maar als je echt fanatiek gaat gamen zou ik sowieso aanraden om een PC te leren bouwen en een eigen desktop tower met de best mogelijke specs te kiezen.

Waar ga ik er vanuit dat een game altijd alles gebruikt wat hardware biedt? De meeste games zijn multithreaded, draaien beter op multicores. Overigens gaat het altijd om de bottleneck van je pc. Als de CPU een bottleneck is en je koopt een betere GPU zal dat inderdaad weinig invloed hebben. Nergens zul je mij anders zien beweren.

Juist. Het kan natuurlijk prima, maar dan eerder sporadisch en niet continu.
Yes, om maar even een mening te geven... Ikzelf vond gamen op laptop ook geweldig (1 van de clan manager), maar er gaat toch echt niets boven een pc.

Hangt af van wat hij wil. Als hij graag mobiel is en niet zo erg veel gamed dan is een laptop (+ eventueel groot desktop scherm om eraan te hangen) echt veel beter. Als hij zelden mobiel moet zijn en liever aan de desktop zit en vaker gamed dan is een laptop niet echt nodig. Als hij fanatiek gamed dan is zelf een PC samenstellen aan de hand van reviews in de boekjes en sites het beste.

Yep, vind ik ook.

Soms kunnen meningen wel degelijk helpen om een beslissing te nemen. Feiten over hardware zijn leuk, maar gebruikerservaringen leren je vaak dingen die je niet leest in de boekjes.

True, maar er zijn nogal wat apple fans die apple de hemel in prijzen, omdat het een goed merk is (wat het ook is). Bovendien zijn begrippen als snel, prima, traag, fijn, relatief.

@suicide sid
Met betrekking tot dat wachten, vind ik ronduit belachelijk wat je zegt. Als ik iemand een prijsdrop kan voorspellen in de nabije 1 tot 2 maand of voor hetzelfde geld een behoorlijke verbetering, dan doe ik dat. Een nieuwe socket komt niet elke week uit, dus dat is onzin.

Als ze nergens op gebaseerd zouden zijn dan zou ik het niet zeggen. Ik heb zelf op de macbook pro alle mogelijke games uitgeprobeerd. Draait simpelweg probleemloos. Het enige nadeel van gamen op laptops is de enorme hitte die ontstaat. Niet echt geweldig voor de levensduur van je hardware-componenten en sowieso niet zo ideaal voor gamers qua bediening. Maar prestaties vormen geen enkel probleem als je mac voldoende hoge specs heeft.

Ik heb niet de indruk dat hitte een probleem is bij macs. Mijn Imac, toch ook een gesloten systeem, wordt nooit erg warm, ook niet bij games.

@suicide sid
Met betrekking tot dat wachten, vind ik ronduit belachelijk wat je zegt. Als ik iemand een prijsdrop kan voorspellen in de nabije 1 tot 2 maand of voor hetzelfde geld een behoorlijke verbetering, dan doe ik dat. Een nieuwe socket komt niet elke week uit, dus dat is onzin.

Die voorspelling kan ik ook doen. De prijs bij tech zakt voortdurend, en doorgaans eens het oude betaalbaar is geworden staat het nieuwe al voor de deur.

Uiteindelijk gebeurt er dit:
"koop geen core2duo, binnenkort zijn ze een pak goedkoper! Hou je niet bezig met quadcore, geen enkele game gebruikt dat"
paar maand later wanneer de core2duo's goedkoper zijn:
"koop geen core2duo want quads zijn de toekomst... een goeie quad is wel wat duur, dus wacht nog maar even..."
later zijn de goeie quads betaalbaar:
"core i7..."

Het beste moment bij technolgie aankopen, afhankelijk van hoe je het bekijkt, is nooit ofwel nu.

Macbook Pro nemen, punt uit! :D

Die voorspelling kan ik ook doen. De prijs bij tech zakt voortdurend, en doorgaans eens het oude betaalbaar is geworden staat het nieuwe al voor de deur.

"koop geen core2duo, binnenkort zijn ze een pak goedkoper! Hou je niet bezig met quadcore, geen enkele game gebruikt dat"
"koop geen core2duo want quads zijn de toekomst... een goeie quad is wel wat duur, dus wacht nog maar even..."
"core i7..."

Het beste moment bij technolgie aankopen, afhankelijk van hoe je het bekijkt, is nooit ofwel nu.
Idd. En ofwel koop je het allernieuwste en heb je ook het allernieuwste voor een wat langere tijd (duur) ofwel koop je niet het allernieuwste en heb je ook veel minder lang iets dat up to date is (goedkoper).

IMO moet je je niet teveel blindstaren op die dingen. Voor gamers die veel geld overhebben voor hardware zullen er genoeg zijn die hardware om de 6 maanden deels updaten, en minstens elk jaar of elke 2 jaar een totaal nieuwe PC kopen. Voor de meeste stervelingen is het volgen van die constante vernieuwingen gewoon nergens voor nodig en relatief onbelangrijk wat betreft de prestaties.

Wat mac betreft koop je echter best direct na een nieuwe update van hun hardware. Er zijn dan vaak prijsdalingen tegenover vorige modellen en je hebt meteen het nieuwste van het nieuwste. Natuurlijk zijn hun oudere modellen dan ook weer goedkoper...

Imac is een desktop met laptop componenten :)
Bij een laptop zit alles veel dichter bij elkaar en is de air flow een pak minder efficiënt.

Mijn macbook pro verandert onderaan in een kookplaat bij het spelen van een zware game ;) Wat trouwens niet slecht is want de aluminium unibody zorgt juist voor betere afkoeling van de interne hardware doordat het hitte zo goed geleid. Het is eigenlijk 1 grote koelblok zon macbook :)

Mijn macbook pro verandert onderaan in een kookplaat bij het spelen van een zware game ;) Wat trouwens niet slecht is want de aluminium unibody zorgt juist voor betere afkoeling van de interne hardware doordat het hitte zo goed geleid. Het is eigenlijk 1 grote koelblok zon macbook :)

Ik dacht dat het kwa airflow in een Imac niet beter was dan bij een macbook, want uiteindelijk als je zo een imac bekijkt is 95% het scherm, en in de andere 5% zitten dan de cpu en gpu etc... Maar mssn vergis ik me aangezien de Imac hooguit wat lauw aanvoelt na wat games te spelen. Mijn Dell laptop blaast echt hete lucht uit, je zou er dingen mee kunnen bakken. :D Zo een alu body is echt wel gaaf: sTvol en functioneel :)

Eén ding is zeker, mijn Imac is zeker niet mijn laatste apple :)
Ik denk dat ik, als mijn imac en m1730 hopeloos verouderd zijn, een vette windows gaming desktop te kopen, en zal ik een macbook pro als laptop kopen (omgekeerde van wat ik nu heb gedaan).

"core i7..."

Ja, snap ik, maar de lancering van de nieuwe socket staat erg dichtbij. Het is niet zo dat er een P8400 processor uitkomt ipv een T7500... Het is een geheel nieuwe socket dat met DDR3 werkt. Iets dat naar mijn mening wel de moeite waard is.

Enfin, ik ben het met je eens dat over het algemeen wachten niet echt goed is. Maar houdt in gedachten dat je met een laptop niet kunt upgraden en met een pc wel :)

Idd. En ofwel koop je het allernieuwste en heb je ook het allernieuwste voor een wat langere tijd (duur) ofwel koop je niet het allernieuwste en heb je ook veel minder lang iets dat up to date is (goedkoper).

IMO moet je je niet teveel blindstaren op die dingen. Voor gamers die veel geld overhebben voor hardware zullen er genoeg zijn die hardware om de 6 maanden deels updaten, en minstens elk jaar of elke 2 jaar een totaal nieuwe PC kopen. Voor de meeste stervelingen is het volgen van die constante vernieuwingen gewoon nergens voor nodig en relatief onbelangrijk wat betreft de prestaties.

Wat mac betreft koop je echter best direct na een nieuwe update van hun hardware. Er zijn dan vaak prijsdalingen tegenover vorige modellen en je hebt meteen het nieuwste van het nieuwste. Natuurlijk zijn hun oudere modellen dan ook weer goedkoper...

Jij snapt het. :)

Ik vind het wel een voordeel bij apple dat je jouw klok kan gelijk zetten met hun nieuwe hardware. Erg dom om aan volledige prijs een imac te kopen wanneer hij al 6 maand uit is want binnen het half jaar is de nieuwe lijn er voor hetzelfde geld. Bij apple is het slim om gewoon direct bij release te kopen en juist niet te wachten als je waar voor je geld wil.

Jij snapt het. :)

Ik vind het wel een voordeel bij apple dat je jouw klok kan gelijk zetten met hun nieuwe hardware. Erg dom om aan volledige prijs een imac te kopen wanneer hij al 6 maand uit is want binnen het half jaar is de nieuwe lijn er voor hetzelfde geld. Bij apple is het slim om gewoon direct bij release te kopen en juist niet te wachten als je waar voor je geld wil.

True, Apple houdt de prijzen vrij stabiel. Zelfde als met de iPhone en iPodjes...

Ja, snap ik, maar de lancering van de nieuwe socket staat erg dichtbij. Het is niet zo dat er een P8400 processor uitkomt ipv een T7500... Het is een geheel nieuwe socket dat met DDR3 werkt. Iets dat naar mijn mening wel de moeite waard is.

Enfin, ik ben het met je eens dat over het algemeen wachten niet echt goed is. Maar houdt in gedachten dat je met een laptop niet kunt upgraden en met een pc wel :)

Ik had gelezen dat ik mijn m1730 ook nog kan upgraden (tot bijvoorbeeld 8gb ram en één of andere quad). Maar ik vind nergens info over de mogelijkheden van de GPU te upgraden, ik neem aan dat ik een 9800m gtx in sli zou kunnen pluggen omdat dell de m1730 ook ooit zo heeft aangeboden, maar verder dan dat weet ik niets. Weet jij een manier om dit te achterhalen wat je max in je laptop kan steken? Edit: is er een bepaalde vuistregel ofzo?

Ik had gelezen dat ik mijn m1730 ook nog kan upgraden (tot bijvoorbeeld 8gb ram en één of andere quad). Maar ik vind nergens info over de mogelijkheden van de GPU te upgraden, ik neem aan dat ik een 9800gtx in sli zou kunnen pluggen omdat dell de m1730 ook ooit zo heeft aangeboden, maar verder dan dat weet ik niets. Weet jij een manier om dit te achterhalen wat je max in je laptop kan steken?

Vaak is 't moederbord de beperking hiervan, en je voeding, niet te vergeten...

Welk type moederbord heb je en welke voeding?

EDIT

Laptop of course...
Enfin, nog steeds zelfde info nodig, maar als Dell dit al eens aangeboden heeft kan dit natuurlijk.
Ik denk dat SLI zo'n beetje de max zal zijn in je notebook, wel opletten dat je EXACT dezelfde GPU erin gaat zetten. Max. geheugen is vaak tot 8 of 16gb gelimiteerd. Tot nochtans is 4gb meer dan genoeg.

Dit zal je wellicht verder helpen...
[Link niet meer beschikbaar]

http://en.community.dell.com/blogs/...-beast-of-a-card-for-a-beast-of-a-laptop.aspx

ik denk dat ik een Intel PM965 heb. Er steekt al een 9800m gt sli in, en ik weet dat ik tot 9800m gtx sli kan... maar weet niet of bijvoorbeeld een 280m gtx in sli zal kunnen.

ik denk dat ik een Intel PM965 heb. Er steekt al een 9800m gt sli in, en ik weet dat ik tot 9800m gtx sli kan... maar weet niet of bijvoorbeeld een 280m gtx in sli zal kunnen.

Waarschijnlijk zal dat wel lukken, de 9800m gtx sli is de upgrade niet waard denk ik. Of de 280m GTX sli het geld waard is durf ik ook niet te zeggen... Dell stelt de notebooks nogal aardig nauw samen. Hiermee bedoel ik, dat er niet zo gauw 1 bottleneck aan te wijzen is. Stel dat je CPU ongeveer gelijk draait met je GPU heeft 't geen nut om je GPU up te graden omdat je hier geen profijt van zult hebben. Zonde van je cash dus...

Ik heb 2 xxodd's. kan je zelf samenstellen. krijg je veel voor je geld. zelf besturingssyteem erop zetten en klaar. www.xxodd.nl of www.have2buy.nl (voor nog iets lagere prijzen)

Terug
Naar boven