Fitness Seller

Beste tijd om rauwe eieren te "drinken"

- Het eiwit in rauwe eieren heeft een biologische beschikbaarheid van 51%, koken verhoogt dit percentage tot circa 91%, wat betekent dat het eiwit van gekookte eieren tweemaal beter wordt opgenomen dan dat van rauwe eieren.

- In rauwe eieren komen ook avidine (een glycoproteïne) en antitrypsine voor. Avidine bindt zich aan biotine en maakt dit vitamine niet meer beschikbaar voor het lichaam, waardoor bij langdurig gebruik van rauwe eieren een biotinedeficiëntie kan ontstaan. Antitrypsine werkt het verteringsenzym trypsine tegen. Het koken of bakken van eieren maakt beide eiwitten onwerkzaam.

...wat een k*t reply maja, ik ben hier om dingen te leren. Wist ik veel dat het toch niet zo goed is. Daarom vraag ik het ook en ik wil niet doen alsof ik hardcore ben :s

dat vind ik hier inderdaad soms jammer, mensen komen hier om te leren dus laat ze gewoon hun vrage stellen en geef ze gewoon een duidelijk antwoord en leer hen wat bij...

Rauwe eieren zijn juist erg gezond! Als je een ei kookt, vernietig of verminder je juist de goede stoffen die erin zitten zoals lutein and zeaxanthin. Het zorgt er inderdaad wel voor dat de beschikbaarheid van het eiwit verhoogd wordt. Salmonella vergiftiging komt ook amper voor en als je gezond bent en gezond eet, moet je hier prima tegen kunnen.

Eieren zijn gezond: http://www.eurekalert.org/pub_releases/2008-12/epr-ns121508.php

Ik eet zacht gekookte eieren, of licht gebakken.

waarom rauw?

Geen tijd voor vanwege het vet word het tog langzaam opgenomen

Rauwe eieren zijn juist erg gezond! Als je een ei kookt, vernietig of verminder je juist de goede stoffen die erin zitten zoals lutein and zeaxanthin.
Op basis van welke bron? Deze stoffen blijven er na koken/bakken gewoon inzitten voor zover ik weet.

Het zorgt er inderdaad wel voor dat de beschikbaarheid van het eiwit verhoogd wordt.
Die zou bij rauw trouwens erg tegenvallen.

Salmonella vergiftiging komt ook amper voor en als je gezond bent en gezond eet, moet je hier prima tegen kunnen.
Het kan 1 op 1000 eieren voorvallen dacht ik, tegen kunnen zal wel geen probleem zijn maar je bent wel flink ziek "better safe than sorry".

Eieren en eierdooiers hebben inderdaad onterecht een slechte reputatie... maar in dat onderzoek lees ik niks over rauw.

Overigens zit je nog steeds met de stijging van het LDL cholesterol, wat de voordelen van lutein en zeaxanthin helaas teniet doet...

"Conclusions: Egg yolk is a highly bioavailable source of lutein and zeaxanthin. The benefit of introducing these carotenoids into the diet with egg yolk is counterbalanced by potential LDL-cholesterol elevation from the added dietary cholesterol."

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/70/2/247

Kook ze gewoon. :) hoef je geen olie te gebruiken. Het verschil is dat het lekkerder is en natuurlijk de kans op salmonella minimaliseren.

Ja, enkele stoffen gaan bij verhitting weg. De vraag is wat jij liever hebt, de mogelijkheid dat je iets aan die extra stofjes hebt of de kans op salmonella.

Niks boven een lekker roereitje

nee joh, gebakken is lekkerder :)
Maar dat is toch geen antwoord op de vraag, want daar moet je toch echt olijfolie of boter voor gebruiken :P

Ik neem vaak na me trainen n shake (uit blender) van 2bananen, 2sinasappels, 1appel, 2scheppen whey, 4rauwe eieren en n scheutje magere melk.. Heerlijk.. Dan ga ik douchen en eet ik n "echte" maaltijd..

Rauw is echt uit de tijd van Rocky man...

Eieren eten is 's ochtends het beste voor de spieropbouw. Onderzocht is wat invloed van eieren bij het ontbijt is op de spiergroei. De groep die eieren bij het ontbijt at maakte in de testperiode twee keer zoveel spiermassa aan als de groep die geen eieren at (bron: M&F).

Rauw is echt uit de tijd van Rocky man...

Eieren eten is 's ochtends het beste voor de spieropbouw. Onderzocht is wat invloed van eieren bij het ontbijt is op de spiergroei. De groep die eieren bij het ontbijt at maakte in de testperiode twee keer zoveel spiermassa aan als de groep die geen eieren at (bron: M&F).

Ook smiddags heeft et dat effect hoor kerel..

Ik heb in een jaar tijd ruim 3000 rauwe eieren weg gedronken en ik vind salmonella overrated. Gewoon zorgen dat je geen gebarste eieren gebruikt.
Echter is de biologische waarde van het eiwit beter als deze een vaste vorm heeft, het vet daarentegen is beter als het niet te hard gekookt is want dan oxideert het.

ik gebruik zo'n eierkoker, heb ik voor een tientje bij de blokker gekocht, heel erg makkelijk en snel^^

welke voordelen heeft het dan als je hem gewoon kookt in een pannetje :p?

je hoeft het niet af te wassen, alleen water word erin gekookt, je prikt gaatjes in de eieren, legt ze in dat apparaat, water erbij en als het piepje gaat zijn ze klaar, je hoeft er dus niet bij te blijven. ~8 minuten zijn de eieren klaar. Olijfolie of kookspray heb je dus niet nodig^^, ik vind het een stuk makkelijker als een ei in een pan bakken

Op basis van welke bron? Deze stoffen blijven er na koken/bakken gewoon inzitten voor zover ik weet.

Ik kan je geen bron hiervan geven die dit precies zegt, maar het lijkt mij logisch dat er stoffen (gedeeltelijk) verloren gaan door het koken.

Het kan 1 op 1000 eieren voorvallen dacht ik, tegen kunnen zal wel geen probleem zijn maar je bent wel flink ziek "better safe than sorry".

Ik heb ook het idee dat dit in Nederland nog veel lager ligt, vanwege de strenge controle hier. In Amerika zal dat wat minder zijn.

Overigens zit je nog steeds met de stijging van het LDL cholesterol, wat de voordelen van lutein en zeaxanthin helaas teniet doet...

"Conclusions: Egg yolk is a highly bioavailable source of lutein and zeaxanthin. The benefit of introducing these carotenoids into the diet with egg yolk is counterbalanced by potential LDL-cholesterol elevation from the added dietary cholesterol."
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/70/2/247

Dit geldt voor gekookte eieren?

Vroeger speelde ik ze ook rauw binnen,mijn grootvader zei dat het gezond was. :)

ik heb in een jaar tijd ruim 3000 rauwe eieren weg gedronken en ik vind salmonella overrated. Gewoon zorgen dat je geen gebarste eieren gebruikt.
Echter is de biologische waarde van het eiwit beter als deze een vaste vorm heeft, het vet daarentegen is beter als het niet te hard gekookt is want dan oxideert het.

+1

Lijkt me ranzig rauwe eieren drinken :)

Terug
Naar boven