Om iemand vast te houden gebeurt dat nadat er is vastgesteld of er een redelijk vermoeden van schuld is bij het delict/overtreding.
Om iemand dan vast te houden is idd een bevel nodig is die er niet dan zal de zaak als het voorkomt worden geseponeerd wegens o.a vormfouten en het vasthouden van een persoon tegen zijn wil in.
En dan maakt het niet uit wat hij heeft gedaan in bewaring stelling voor verhoor o.i.d dient in NL volgens bepaalde regels te gebeuren en zal altijd met toestemming van de off. v Justitie moeten gebeuren
Zonder bevel mogen agenten je huis niet betreden, mogen ze je niet afluisteren, mogen ze je niet meenemen en ze mogen je niet eens arresteren behalve staande houden.
Dus jij gaat me dus vertellen dat iedereen wordt aangehouden, dit altijd het geval is als er een redelijk vermoeden van schuld bestaat? En dat daar altijd een bevel voor nodig is? Jeetje man, heb jij drugs genomen?
Je weet meer dan mij, zeg je? Ik weet idd weinig van de Nederlandse wetgeving af maar had jij ook maar een beetje gezocht op het net ipv trachten mij belachelijk te maken, dan had je je nu niet zelf belachelijk gemaakt; Want kijk eens wat ik vind.
Politie.nl
"De politie
mag u zes uur voor verhoor vasthouden op het politiebureau. Bij die verhoren bent u niet tot antwoorden verplicht. Voor elk verhoor moet u dat worden meegedeeld. De tijd tussen 24.00 en 09.00 uur telt niet mee in de zes verhooruren. Als u dus 's avonds om 20.00 uur wordt aangehouden, mag u uiterlijk tot 11.00 uur de volgende ochtend worden vastgehouden. Van 20.00 tot 24.00 uur voor verhoor, dan de nacht van 24.00 tot 09.00 uur en dan de periode van 09.00 tot 11.00 uur. "
dus hier is nog geen officier van justitie te pas gekomen. Dus er is ook geen sprake van een arrestatie, noch van een bevel!
en verder zegt de site:
"Inverzekeringstelling
Tegen het einde van die periode beslist een hulpofficier van justitie
wat er verder moet gebeuren. Afhankelijk van het gepleegde feit bestaat de mogelijkheid dat u in verzekering wordt gesteld. Deze inverzekeringstelling is voor maximaal drie dagen, daarna moet een rechter beslissen wat er verder gaat gebeuren. Meestal zult u binnen deze termijn aan de rechter worden voorgeleid.
Advocaat
Vanaf het moment van de inverzekeringstelling heeft u ook recht op bijstand van een advocaat. Als u daar prijs op stelt, kunt u aangeven gebruik te willen maken van een eigen advocaat. De politie zal hem of haar dan benaderen. Doet u dat niet, dan krijgt u bijstand van de dienstdoende piketadvocaat.
Verlenging
Na drie dagen inverzekeringstelling wordt u geleid voor de Officier van Justitie, die de inverzekeringstelling met drie dagen kan verlengen. Als hij/zij dat doet, toetst een Rechter (-Commissaris) deze verlenging. In de praktijk komt het er op neer dat u na de geleiding voor de Officier van Justitie direct wordt voorgeleid aan een Rechter- Commissaris. Deze kan u voor maximaal tien dagen in bewaring stellen. Daarna wordt opnieuw bekeken wat er verder moet gebeuren. De mogelijkheid bestaat dan dat er een gevangenhouding wordt bevolen, u kunt maximaal drie keer dertig dagen worden vastgehouden. Daarna moet er een terechtzitting volgen. In totaal kunt u dus 106 dagen en 6 uur worden vastgehouden, voordat de terechtzitting plaats vindt."
-------------------------------
zo, voel je je nu niet heel dom?