XXL Nutrition

Borst symmetrie

Michelangelo85

Dutch Bodybuilder
Waardering
1
Ik heb een vijftal maanden geleden ook al eens een vraag rond dit onderwerp gepost. Kijk anders eerst eens in mijn gallerij bij mijn laatste foto. Ik krijg namelijk maar niet het verschil tussen men linker en rechter borst weggewerkt. Het verschil zit hem vooral bij de onderkant borst, dit is echt frustrerend. Zijn er mensen met nog enige tips. Kan het mss genetisch zijn? (ik betwijfel dat)

Greetz

Hoe lang train je al? Ik was als klein kind een vijvergraver, overal graafde ik vijvers omdat ik het leuk vond en jaarlijks enkele aren omspitten:) Als gevolg van de steekspade een meer ontwikkelde linkerborst van kleinsaf. Train nu een anderhalf jaar en het verschil is niet meer zichtbaar.

Ik vind het verschil niet super groot ofzo. Je ziet dat soort dingen zelf altijd veel erger dan dat iemand anders het ziet. Hoe lang train je al in totaal als ik vragen mag?

De aanhechtingen van je spieren zijn natuurlijk wel genetisch bepaald, dat kan ook voor onsymmetrie zorgen.

Als je met dumbbells traint, zal je het verschil op ten duur wel grotendeels kwijt raken. Het duurt alleen lang, en de kans bestaat dat het nooit helemaal wegtrekt. Maar goed, je moet je er niet blind op staren, want zelfs de pro's zijn niet symmetrisch. Bij mij heeft het ook 3 jaar ofzo geduurd voordat ik met beide armen en benen even sterk was. En bijvoorbeeld mijn linker bicep is beter gepiekt dan m'n rechter (ik ben rechts), en ik train ze altijd hetzelfde, en train al 6 jaar.

Het verschil wil ik niet opmerkelijk noemen eigenlijk. gewoon zo doorgaan gaat, goed man :thumbup:

• Topic Starter Topic Starter
Ik train nu echt serieus en dan bedoel ik de juiste voeding rust en training, etc ongeveer 6 maanden. Ik heb daarvoor altijd al wat getraind en was dus ook nooit een echte ecto (small maar goed gebouwd). Vroeger deed ik aan wielrennen en was ik 1m90 bij 76kg toen stond ik dus ook echt wel droog, maximum 8%. Sinds ik de vorige keer die vraag heb gesteld ben ik natuurlijk veel meer flys en db presses gaan doen, men massa op de borst is dus ook aanzienlijk toegenomen. Het is dus alleen die aflijning, ik fixeer er me waarschijnlijk teveel op. Trouwens wanneer je voor definitie traint, dan doe je dit toch met veel herhalingen denk ik. Als ik nu nog een tijdje goed doorbulk (redelijke clean bulk want ik kom toch nooit al te veel vet aan) en nog flink wat massa bijpak op de borst. Kan ik dan niet best wanneer ik me begin droog te zetten, meer op definitie trainen? Ik heb nog nooit moeten cutten dus ik weet dat nog niet zo goed, so correct me if i'm wrong.

Alvast bedankt voor de replies

Greetz

definitie komt met een lager vetpercentage. meer herhalingen zal zorgen voor een groter spieruithoudingsvermogen maar zal er niet voor zorgen dat je droger wordt (tenzij je natuurlijk honderden herhalingen gaat doen zodat het een vorm van cardio is)

je staat op je foto's mooi droog. ga iets boven onderhoud zitten met je calorie inname en dan kun je massa pakken en toch aardig droog blijven.

ik heb precies hetzelfde met mn borst, me rechter kant is stukje minder ontwikkeld aan de bovenkant en hecht aan de binnenkant anders aan als de linker borst. Bij mij is het genetisch, erger mezelf er dood aan soms als ik train dan voel ik namelijk het verschil maar niemand die het verder eigenlijk ziet.

Thanks Shutterspeed. Ik ga nog een paar kilo's massa bijpakken, men doel is de mens health fysiek bereiken. Dat is natuurlijk wel een beetje giswerk. Ik vergat nog te zeggen dat ik wel eigenlijk weinig verschil voel in kracht bij de oefeningen.

@ Barbellman: het is volgens mij ook de aanhechting bij mij, mijn rechterkant borst op de foto (best ontwikkelde) heeft een lager aanhechting dan de andere kant, ik zal denk ik gewoon massa moeten blijven bijpakken todat de linkerkant mooi is afgelijnd.

Kan het ook niet te maken hebben met het feit dat de rechter triceps vaak beter ontwikkeld is dan de linker? Want bij bankdrukken gebruik je toch voornamelijk de borstspier en triceps. Ik heb namelijk hetzelfde probleem en mijn rechter triceps is ook een stuk sterker dan mijn linker..

Kan het ook niet te maken hebben met het feit dat de rechter triceps vaak beter ontwikkeld is dan de linker? Want bij bankdrukken gebruik je toch voornamelijk de borstspier en triceps. Ik heb namelijk hetzelfde probleem en mijn rechter triceps is ook een stuk sterker dan mijn linker..

het kan dat de ene borst iets sterker en zo ook met de armen.
waar jij op doelt is een geval van teveel op de armen drukken aan een bepaalde kant zodat deze vanzelf meesmokkelt met de sterkere kant.

dan word natuurlijk aan de ene kant de arm harder belast en de borst minder terwijl aan de sterke kant de borst gewoon strak belast word.

op te lossen door veel met dumbbells te werken als het niet genetisch is.
als het genetisch is, tja cant have it all sadly:(

Inderdaad, je kan best met db's werken.
Ik ben zelf linkshandig en mijn linkerarm is ook groter dan men rechter, nu heb ik de indruk dat bij men rechteram de triceps groter is dan bij de linker arm (bij men linkerarm is men biceps dan weer groter dan de rechter). Anyway er is dus nooit een echte perfecte symmetrie, er zal altijd ergens een onvenwicht zijn dat dan zoals bij mijn armen gecompensseerd wordt.

Terug
Naar boven