MuscleMeat

Bovenkant borst loopt achter?

Hallo,

Het lijkt erop dat m'n bovenkant borst zwaar achterloopt. Ik doe eerst 2 uitputtings oefeningen voordat ik ga bankdrukken. Mijn borst schema ziet er als volgt uit:
3x10 Flymachine
3x10 Cable Fly's
4x8 flat Dumbbell press
3x10 Incline Dumbbell press

Bij de flat dumbbell press pak ik 10x34kg , maar wanneer ik bij de incline press aankom heb ik grote moeite met 24??? Dat scheelt toch bijna 50% in gewicht, dat lijkt me toch niet normaal?. Ook zit er aan de bovenkant van m'n borst ook weinig massa vergeleken met de onderkant. Heeft iemand tips welke oefeningen ik kan doen?

Ik heb laatst een artikeltje gelezen waarin stond dat Reverse grip bench press 6x zo effectief is om bovenkant borst te ontwikkelen dan incline presses.

Of het waar is weet ik niet, maar ik zal het filmpje is opzoeken dan zet ik hem zo erbij.

And here it is;
http://videos.bodybuilding.com/video/68362/Video-Article-The-Anatomy-Of-The-Chest-With-Jim-Stoppani

Hoe zit het met je schouders, want ik denk dat daar het probleem zit.

Want een verschil van 40% in kracht van flat naar incline komt zeker niet alleen door een zwakke bovenkant borst.

Laatst bewerkt:
Maximum 4 borst oefeningen.

Hier heb je 4 verschillende routines die 'k gebruik, bevat steeds boven,onder, midden + basisoefening.

Borst
Dag 1
Incline benchpress
Dumbbell flyes
Decline dumbbell press
Bent-Arm Dumbbell Pullover

Dag 2
Benchpress
Cable crossover
Incline dumbbell press

Dag 3
Decline benchpress
Pec-deck
Incline squeeze press

Dag 4
Dumbbell press
Decline flyes
Chest dips

Wat is dat toch altijd dat iedereen zegt dat je maximaal 3 - 4 oefeningen mag doen ?

Het gaat niet om het totaal aantal oefeningen, het gaat om het totaal aantal sets.

Iemand kan best 12 oefeningen doen als die dat fijn vind, als die er dan maar voor zorgt dat die van elke oefeningen 1 set doet. Komt uiteindelijk op hetzelfde neer als 4 oefeningen 3 sets.

Wat is dat toch altijd dat iedereen zegt dat je maximaal 3 - 4 oefeningen mag doen ?

Het gaat niet om het totaal aantal oefeningen, het gaat om het totaal aantal sets.

Iemand kan best 12 oefeningen doen als die dat fijn vind, als die er dan maar voor zorgt dat die van elke oefeningen 1 set doet. Komt uiteindelijk op hetzelfde neer als 4 oefeningen 3 sets.
Nee, het gaat om volume en dat kan je het beste bekijken in reps.

Midden? Geloven mensen nog steeds dat je midden kan trainen?
Je kan toch ook niet alleen het middelste deel van je been, of je triceps trainen?
Je hebt onder en boven en that's it.

technisch gezien zou je een isolatie oefening voor de medial, lateral of longhead van je tricep kunnen doen

---------- Post toegevoegd 29 May 2013 om 13:36 ----------

Ik heb laatst een artikeltje gelezen waarin stond dat Reverse grip bench press 6x zo effectief is om bovenkant borst te ontwikkelen dan incline presses.

Of het waar is weet ik niet, maar ik zal het filmpje is opzoeken dan zet ik hem zo erbij.

And here it is;
http://videos.bodybuilding.com/video/68362/Video-Article-The-Anatomy-Of-The-Chest-With-Jim-Stoppani

Hoe zit het met je schouders, want ik denk dat daar het probleem zit.

Want een verschil van 40% in kracht van flat naar incline komt zeker niet alleen door een zwakke bovenkant borst.

ga dit gelijk proberen volgende week:P

Nee, het gaat om volume en dat kan je het beste bekijken in reps.

Haha ja dat probeerde ik dus duidelijk te maken :thumbs:

--------------

Oh shit, verkeerd gelezen.. Ik las "je kunt het het beste bekijken is sets"

Don't agree with reps.

Laatst bewerkt:
ik probeer zelf zovaak mogelijk bovenkant te trainen, dus met dumbbells (fly's/presses) sowieso altijd incline doen. voor mij heeft het geholpen, zie duidelijk dat de massa meer aan de bovenkant zit terwijl ik vroeger boven bijna niets had qua massa (deed alleen plat bankdrukken).

Als je schouders en triceps teveel meewerken bij borstoefeningen zou ik ook zeker even naar je techniek kijken.

Wat voor mij werkt is beginnen met een incline oefening, flat of decline en dan weer inc. Bijv:
-Inc DB Press
-BP
-Inc DB Fly's
Sinds ik dit hanteer heb ik ook het idee dat de bovenkant meer bij trekt.

ik probeer zelf zovaak mogelijk bovenkant te trainen, dus met dumbbells (fly's/presses) sowieso altijd incline doen. voor mij heeft het geholpen, zie duidelijk dat de massa meer aan de bovenkant zit terwijl ik vroeger boven bijna niets had qua massa (deed alleen plat bankdrukken).

Op dat filmpje van reverse grip bp verteld die gast;

Incline spreek je bovenkant 5% meer mee aan vergeleken met flat bp.
Reverse spreek je bovenkant 30% meer mee aan dan flat met bp.

Hoe zit het met je front delts, ik moet zeggen dat ik daarbij wel goed verschil voel met de incline press..

Toch blijf ik het een twijfelachtige zaak vinden of incline echt zo veel meer doet voor je upper chest, en door dat filmpje ben ik nog meer gaan twijfelen.

let ook op dat je je borst niet teveel omhoog doet en een niet te grote "arch" maakt in je rug, hierdoor neutraliseer je een deel van de incline eigenlijk

Interessant filmpje, ga het v/d week eens proberen!

Die video....als ik naar zijn polsen kijk terwijl hij bezig is met reverse BP, dat ziet er niet echt leuk uit voor je polsen :P
Als je bovenkant achterloopt, begin gewoon met Incline BP of Incline dumbbell press, heeft mij geholpen i.i.g.

Hallo,

Het lijkt erop dat m'n bovenkant borst zwaar achterloopt. Ik doe eerst 2 uitputtings oefeningen voordat ik ga bankdrukken. Mijn borst schema ziet er als volgt uit:
3x10 Flymachine
3x10 Cable Fly's
4x8 flat Dumbbell press
3x10 Incline Dumbbell press

Bij de flat dumbbell press pak ik 10x34kg , maar wanneer ik bij de incline press aankom heb ik grote moeite met 24??? Dat scheelt toch bijna 50% in gewicht, dat lijkt me toch niet normaal?. Ook zit er aan de bovenkant van m'n borst ook weinig massa vergeleken met de onderkant. Heeft iemand tips welke oefeningen ik kan doen?

Ik vraag me af hoeveel kg's je benched met de barbell.

technisch gezien zou je een isolatie oefening voor de medial, lateral of longhead van je tricep kunnen doen

---------- Post toegevoegd 29 May 2013 om 13:36 ----------

ga dit gelijk proberen volgende week:P

Benadrukken, maar geen isolatie...

Wat dit te maken heeft met dat hij te weinig weegt ontgaat me toch volledig. Overigens is dat een prima gewicht voor die lengte dus..

Als je nog zo "weinig" weegt, heb je sowieso nog niet echt een goed ontwikkelde borst, en kan je dus moeilijker spreken van achterlopende spiergroepen.

Dus 1*100reps heeft hetzelfde effect als 100*1rep?
Uiteraard niet, aangezien het verschil in %RM groot zal zijn. Maargoed, dat geldt andersom evengoed voor het vaststellen van volume in sets. Ik ben het met je eens, had iets uitgebreider moeten reageren aangezien het van meer variabelen afhankelijk is, maar op de manier waar mijn trainingsstijl is ingericht (namelijk rest-pauze), bekijk ik volume in reps. Als je alleen straight sets doet, is het net zo makkelijk om in sets te denken.

die reverse grip bench press ziet er wel interessant uit.
Vraagje: komt dit qua beweging niet erg overeen met de low cable chest fly/raise?

• Topic Starter Topic Starter
Klein bumpje :p

Ontopic: Ik merk wel dat ik meer KG's ben gaan pakken sinds ik de incline bench press naar voren schuif in mijn borst schema! Best logisch maar toch!

Guillotine Press?

Terug
Naar boven