MuscleMeat

Britten verbieden game Manhunt-2

Peoples

Monstrous Giant
10.000 berichten
Waardering
239
Lengte
1m86
Massa
116kg
In Groot-Brittannië mag het videospel Manhunt-2 niet verkocht worden. Volgens de Britse autoriteiten is de game ''overdreven sadistisch, wreed en gewelddadig.'' In het computerspel kruipt de speler in de rol van een moordenaar en slacht vervolgens mensen af. De Britse keuringsdienst voor games BBFC vindt dat het spel continu aanmoedigt om te moorden en noemt het extreem sadistisch.

In 2004 ontstond in Groot-Brittannië ook al ophef over de voorganger Manhunt-1. Een 17-jarige Britse jongen zou toen een 14-jarige jongen met Manhunt-1 als voorbeeld van het leven hebben beroofd.

Een Amerikaanse actiegroep die opkomt voor de belangen van het gezin heeft het Britse verbod op Manhunt-2 overigens meteen aangegrepen om in de VS actie te ondernemen. De verwachte release van Manhunt-2 zal op 10 juli in de Verenigde Staten zijn.

Tien jaar geleden werd voor het laatst een computerspel in Groot-Brittannië verboden. Toen betrof het de racegame Carmageddon waarin de speler in de rol van automobilist zoveel mogelijk voetgangers moet overrijden. In hoger beroep werd dat verbod weer opgeheven.

Update 11.40 uur
De PvdA wil dat Manhunt-2 óók in Nederland verboden wordt. Dat blijkt uit kamervragen die PvdA-Kamerlid Jeroen Dijsselbloem heeft gesteld aan minister Ernst Hirsch Ballin (Justitie, CDA).

Dijsselbloem wil weten wat de mogelijkheden zijn voor een verbod. Verder vraagt hij de regering om initiatieven te nemen ''om het normaal worden van geweld in ons dagelijks leven door de toenemende invloed van gewelddadige beeldcultuur zoveel mogelijk terug te dringen.''

Minister Hirsch Ballin pleitte onlangs op een bijeenkomst van Europese Justitie-ministers al voor een strenger optreden tegen gewelddadige computerspellen. Ook de Duitsers willen een hardere aanpak in Europees verband.

(bron:fok.nl)

Opzich best goed om zulke spellen van de markt te halen alleen dan komen ze toch wel via het illigale circuit binnen.

Daarnaast de schuld bij een spel leggen vind ik wel erg kortzichtig

Ik vraag me af waarom er überhaupt dit soort spellen gemaakt worden dan? Is er niet een of andere commissie, die dit soort spellen van tevoren toetst?

Euhm... staat 18+ op dacht ik...

Winkels en ouders moeten maar verantwoordelijk zijn en zien dat ze het niet aan kinderen geven..

Wat zit de overheid zich te moeien...

Films als Cannibal Holocaust, faces of death ... kan je ook zo kopen en die zijn denk ik erger....

Ik zag het ook al tweakers.net gister. Hier een reactie waar ik het helemaal mee eens ben:

En aan wie is het om mij voor te schrijven wat ethisch verantwoord is? Tevens als we toch over ethisch verantwoord hebben, gaan we dan ook direct bv de bijbel, koran of torah verbieden? Deze zetten toch ook aan tot moord op diegene die diens godsdiesnt niet aanspreekt, misschien dat we het heden ten dagen niet meer zo interpreteren, maar omstreeks 1300 dachten we daar toch wel anders over.
Het is altijd erg kort door de bocht dat comissies mogen beslissen over wat wel/niet verantwoord is over iets wat niet fysiek te beoordelen is. Bij een wapen is het eenvoudig vast te stellen door het gewicht/scherpte echter bij een spel is het iets software matig iets wat je 'misschien' kan aanzetten tot moord. Dan is nog de vraag van is die kans daadwerkelijk aanwezig op de gehele bevolking of een enkele labiele persoon die anders wel ipv een spelletje wel een film had gezien en vervolgens doorsloeg.
Ik kan me goed voorstellen dat men zegt 18+ of 21+ al is dat ook nog steeds erg lastig om over zoiets te belissen, maar om gewoon maar iets te verbieden na een paar uurtjes speelplezier...

Gewoon alleen verkopen aan volwassenen.

Stom gelul zeg, en vervolgens worden gangsta videoclips op mtv en tmf gewoon toegelaten terwijl die qua beelden en teksten minstens zo erg zijn. Daarbij ben ik van mening dat jongeren zich veel makkelijker laten beinvloeden door de muziek en filmindustrie dan door games.

Euhm... staat 18+ op dacht ik...

Winkels en ouders moeten maar verantwoordelijk zijn en zien dat ze het niet aan kinderen geven..

Wat zit de overheid zich te moeien...

Films als Cannibal Holocaust, faces of death ... kan je ook zo kopen en die zijn denk ik erger....

idd 18+ , domme ouders+domme winkels + nog dommere kinderen ! 17 j omfg !! binnen 1 jaar is die kerel wettelijk volwassen ! weet die ni beter ofwa ? wss weer de een of andere mentaal gestoorde loser ofzo ...

Zo gaat het in deze maatschappij.. een paar labiele mensen verbrotten het voor de rest

bittorent :yes:

Imo moeten ze in Engeland het ouderschap verbieden.

ik download um toch dus no problem! En ik vind het spel niet zo erg als GTA, bij GTA kill je onschuldige mensen; bij Manhunt, thugs die jou opjagen.

Belachelijk dat het verboden wordt.. Als je naar de film Hostel kijkt zal dat wel ongeveer net zo sadistisch zijn en die wordt ook niet afgeschaft?
Ze moeten dat spel dan gewoon 18+ maken, legitimatie laten zien moet dan verplicht worden, net als met tabak en alcohol.

En dat games mensen zouden aanzetten tot moorden enzo is natuurlijk pure waanzin, die mensen die dat doen zijn al sowieso ziek in hun hoofd en zullen toch wel doorflippen, het gaat erom dat de omgeving dat op tijd door heeft en ingrijpt.
Ik keek al toen ik 4 jaar oud was naar films als Terminator, Predator, Robocop etc. en ik ben ook een perfect normale jongen.
Klote kortzichtigheid bij sommige mensen ook.

Ik zeg afsteken dat land en af laten drijven...oh wacht het is al een eiland... :scratch:

Veel hype over niks. Heb het een half uur gespeeld en van verveling van m'n HD gehaald... :yawn:

misschien word het tijd dat ze eens de echte oorzaken van geweldspleging en dat soort gevallen gaan aanpakken.

misschien word het tijd dat ze eens de echte oorzaken van geweldspleging en dat soort gevallen gaan aanpakken.

idd het ligt echt niet aan de games of muziek, zoals in de tijd vaak geroepen werd, maar ja, het is gemakkelijk om de schuld op zo'n zaken te schuiven

mhz maar eens downloaden dan .. eens kijken waarom die ophef is.

verder gelul natuurlijk, controle is ok.. maar de verboden vruchten smaken het lekkerste

Terug
Naar boven