artorius
Cool Novice
- Waardering
- 1
- Lengte
- 1m82
- Massa
- 80kg
- Vetpercentage
- 12%
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat klopt; ik ben ook niet overtuigd hoor. Bedankt voor de link trouwens, nu weet ik zeker dat het niks is.Je moet niet alles geloven wat je leest. Ook niet als je huisarts het een goed plan vind.
http://www.chivo.nl/content/boekrecensie-de-voedselzandloper
Wordt het eigenlijk ook wel tijd voor een andere huisarts.. Inderdaad, niet veel. Hij (de auteur van dat dieet) suggereert: noten, sojapap, sojayoghurt, vette vis en gevogelte, eieren, beetje kaas, quorn, havermoutpap, peulvruchten, paddenstoelen, groente en fruit.
Ik hoorde laatst dat ze in brood uit de meeste supermarkten ook gewoon allerlei rotzooi, stof, grond en andere troep verwerken in met name donker brood. Wtf?!
Sorry om dit te zeggen maar ze gebruiken kleurstof om brood bruin te maken
rotzooi, stof, grond en andere troep ... right.
volgens de verpakking:
tarwemeel, water, bakkersgist, broodzout, weipoeder, emulgatoren [E471, E482], plantaardige olie, dextrose.
dus dat moeten we dan maar geloven, want als je dat niet meer gelooft kun je überhaupt wel ophouden (met alles)

Heb je dat filmpje wel eens gezien over "pink sludge"? Moet je eens doen. Ik wil wedden dat er ook niet op de verpakking staat bij McDonalds wat dáár allemaal in gaat, maar het wordt toch echt geserveerd en is blijkbaar goedgekeurd voor consumptie. Maar ik begrijp je punt![]()
Het Paleo dieet berust op een tijd waar we als mens niet al te intelligent waren.
Onze vooruitgang gaat hand in hand met onze variatie en overvloed in eten.
Onze vertering is wel gemaakt voor de voeding die wij nu eten. Ons lichaam heeft zich aangepast met reden.

Zolang je een gebalanceerd dieet volgt waar voldoende dierlijke producten (eieren, vlees/organen, zuivel, vis) in zitten, hoef je je daar niet echt zorgen om te maken. Als je 80% van je vitamines/mineralen uit granen en andere fytinezuur bevattende bronnen haalt is het misschien een ander verhaal, maar als je voeding gewoon goed is (eieren+zuivel+vlees+vis + groentes/fruit + complexe koolhydraten) hoef je je geen zorgen te maken.Ik ben vooral onrustig over die verhalen van "fytinezuur" en "fytaten" wat uitsluitend in de vliesjes van volkoren producten voorkomt![]()
Wat moet je dan denken van de onderstaande artikelen met wetenschappelijke bronnen?
"Fytinezuur hecht zich niet alleen aan of verwijdert belangrijke mineralen, maar remt enzymen af die we nodig hebben om ons voedsel te verteren, inclusief pepsine1 dat nodig is voor de verdeling van eiwitten in de maag, en amylase2 dat nodig is voor de verdeling van zetmeel in suiker. Trypsine, nodig voor de vertering van eiwitten in de dunne darm, wordt ook geremd door fytaten"
Bron:
Singh M en Krikorian D. remming van de in vitro trypsine activiteit door fytaat. Journal van landbouw en voedsel scheikunde 1982 30 (4): 799-800.
www.leefbewust.com/themas/fytinezuur_granen.html
Ik ben echt in verwarring, ik overweeg ernstig om terug over te schakelen naar witte rijst en wit brood aangezien de vliesjes ontdaan zijn bij deze producten, tenzij er mensen zijn hier die mij kunnen geruststellen, maar ik vrees er voor![]()
Amen.
Leuk artikel ( scientific americain )
http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=why-paleo-diet-half-baked-how-hunter-gatherer-really-eat
Hier een wetenschappelijk onderzoek met zelfde onderwerp: http://eurheartjsupp.oxfordjournals.org/content/3/suppl_D/D8.full.pdf
Zoals je in onderstaand figuur kunt zien hebben er in de menselijke geschiedenis op twee momenten een belangrijke verschuiving plaats gevonden. Eerst in de tijd dat de landbouw ontdekt werd, waar er dus veel granen verbouwd en gegeten werden. Daarna tijdens de industriële revolutie waar er werd gegeten voglens het typische 'westerse' dieet.
![]()
Volgens het artikel is het sowieso onmogelijk een volwaardig paleo dieet te volgen omdat alle gewassen sowieso al genetisch gemodificeerd zijn en de diversiteit van wat mensen eten al gigantisch is afgenomen (75% van de wereldwijde graanproductie komt van 3 verschillende planten; tarwe, mais en rijst).
Maar het lijkt me toch wel soort van common sense dat de mensheid in 3 generaties niet zodanig geëvolueerd is om daar perfect mee om te kunnen springen. Sterker nog, die is daar totaal niet tegen opgewassen en de toename van welvaartsziekten zoals diabetes en hart- en vaatziekten (doodsoorzaak nr 1 tegenwoordig) is daar het bewijs van.
Hier een wetenschappelijk onderzoek met zelfde onderwerp: http://eurheartjsupp.oxfordjournals.org/content/3/suppl_D/D8.full.pdf
Zoals je in onderstaand figuur kunt zien hebben er in de menselijke geschiedenis op twee momenten een belangrijke verschuiving plaats gevonden. Eerst in de tijd dat de landbouw ontdekt werd, waar er dus veel granen verbouwd en gegeten werden. Daarna tijdens de industriële revolutie waar er werd gegeten voglens het typische 'westerse' dieet.
![]()
Volgens het artikel is het sowieso onmogelijk een volwaardig paleo dieet te volgen omdat alle gewassen sowieso al genetisch gemodificeerd zijn en de diversiteit van wat mensen eten al gigantisch is afgenomen (75% van de wereldwijde graanproductie komt van 3 verschillende planten; tarwe, mais en rijst).
Maar het lijkt me toch wel soort van common sense dat de mensheid in 3 generaties niet zodanig geëvolueerd is om daar perfect mee om te kunnen springen. Sterker nog, die is daar totaal niet tegen opgewassen en de toename van welvaartsziekten zoals diabetes en hart- en vaatziekten (doodsoorzaak nr 1 tegenwoordig) is daar het bewijs van.
Fytinezuur zorgt idd voor een verminderde opname van mineralen, echter zitten er ook heel erg veel fytinezuren in (groene) bladgroentes. Paleo geeft aan geen brood te eten voor o.a. De fytinezuren, maar ze adviseren wel bladgroentes. Dat is dus tegenstrijdig.
Als je gevarieerd eet en dus niet Te veel brood, krijg je hier zeker geen problemen van.