Want dit kan niet toegeschreven worden aan andere variabelen?
Jawel, zoals ik al zei spelen lichaamsbeweging en overgewicht daarbij ook een heel belangrijke rol, maar als je ziet hoezeer het voedingspatroon de laatste 200 jaar veranderd is denk ik dat dat toch wel een heel groot aandeel heeft.
En zeker weten doe ik het niet en er is ook niemand die het zeker weet. Maar dit is gewoon een vraagstuk waarbij ik een beetje gezond verstand probeer te gebruiken.
Heeft jouw lichaam ooit moeite gehad met het verteren van brood? De mijne niet, volgens mij beschikken we toch (bijna) allemaal over het setje benodigde enzymen hiervoor in adequate hoeveelheden.
Nee, je lichaam kan het prima verteren en glucose is ook een hele belangrijke stof die je nodig hebt om in leven te blijven. Diabetes type 2 daarentegen is wel het directe gevolg van te hoge suikerconsumptie en dan heb ik het ook over eten met een hoge glycemische index zoals witbrood.
Complexe koolhydraten zijn wel veel minder schadelijk imo, maar daar zou ik eveneens niet meer van eten dan je nodig hebt.
Heb verder ook niks tegen graanproducten hoor, bedoel met name de veranderingen in voedingsgewoonten van de laatste 50-100 jaar waar het gigantisch omgeslagen is.
En epigenetica dan? Dat je een specifiek setje genen hebt betekent niet dat deze over je gehele levensloop in dezelfde mate tot expressie wordt gebracht.
Ja nogmaals, ik wijs dan weer naar het ontstaan van het tal aan welvaartsziekten. Als jij van mening bent dat dat allemaal aan andere variabelen toegeschreven kan worden, blijf dan vooral lekker eten waar je zin in hebt.
Kan goed zijn dat dat huidige Westerse dieet wel veel minder slecht is ik denk, maar ik voel me echt 10x beter bij een levensstijl die in mijn ogen gezond is