MuscleMeat

Buikspieren trainingsadvies

Sieemon34

Novice
Waardering
0
Hallo,

Ik ben nu ongeveer 5/6 maanden bezig met het trainen van mijn hele lichaam en dat gaat vrij goed. Been- en borstspieren beginnen goed zichtbaar te worden, alleen de buikspieren blijven achter. Ik train 3x in de week mijn buikspieren (maandag, donderdag, zaterdag). Dit doe ik ongeveer 40 minuten. Dan doe ik:
- Schuine crunches (links, rechts afwisselen) 3x 12
- Reverse crunches (voetenstand 90 graden, handen achter bij een stang en mijn knieën tot mijn hoofd brengen) 3x 12
- Reverse crunches (zonder handen bij stang) 3x 12
- Normale crunches 3x 12
- Bicycle crunches 2x 12
- Voeten in de lucht, knieën 90 graden 3x 12

Ik heb niet veel materiaal tot mijn beschikking, alleen gewichten en een matje. Mijn BMI zit op 1/4 deel van de groene balk, maar ik ben dus niet te licht en mijn vetpercentage ligt ook laag genoeg.
Wat doe ik verkeerd? Hebben jullie wat advies voor de techniek of andere oefeningen?

Teveel oefeningen en misschien te vaak.
Doe je ze met gewicht?

Kan ook zijn dat er nog teveel vet op je buik zit.

wat is je bf?

• Topic Starter Topic Starter
BF heb ik nooit laten meten, maar is zeker weten erg laag. Ik doe de oefeningen zonder gewicht. Welke techniek zou ik moeten gebruiken bij de oefeningen?

Dit zijn imo veel te veel oefeningen en zeker voor 3x in de week. Ga is minder je buikspieren trainen en dan gewicht progressief blijven toevoegen.

ik train ze zwaar met pully's
4 setjes van 10 reps
daarna kan ik niet meer

lijkt me wel een goeie manier

Klinkt misschien vrij apart, maar ik werd erop gewezen door een vriend van mij. Hij dacht namelijk dat huidskleur (ik heb een hele lichte, witte huidskleur) ook effect kan hebben op de zichtbaarheid. Wanneer ik bijvoorbeeld in een donkere ruimte met het licht aanzit, zijn mijn buikspieren veel duidelijker zichtbaar dan bij gewoon daglicht. Zo zijn er nog wel wat gevallen, bij bijvoorbeeld in de zon. Ik vond het zelf ook al raar klinken en mij leek dit vrij normaal (lichtinval, andere zicht) maar hij dacht dat dit kwam door de lichtheid van je huid.

Edit:
Zijn meer herhalingen per set effectiever dan meer sets met minder herhalingen?

Laatst bewerkt:
Klinkt misschien vrij apart, maar ik werd erop gewezen door een vriend van mij. Hij dacht namelijk dat huidskleur (ik heb een hele lichte, witte huidskleur) ook effect kan hebben op de zichtbaarheid. Wanneer ik bijvoorbeeld in een donkere ruimte met het licht aanzit, zijn mijn buikspieren veel duidelijker zichtbaar dan bij gewoon daglicht. Zo zijn er nog wel wat gevallen, bij bijvoorbeeld in de zon. Ik vond het zelf ook al raar klinken en mij leek dit vrij normaal (lichtinval, andere zicht) maar hij dacht dat dit kwam door de lichtheid van je huid.

Edit:
Zijn meer herhalingen per set effectiever dan meer sets met minder herhalingen?

Wat een onzin, niet naar luisteren.

Ik doe zelf 2 sets met 10/12 herhalingen met rope crunches.
Zorg dat je je oefeningen met gewicht doet. Achter elkaar 50situps doen heeft weinig effect.

Oke bullshit, dan wordt wat ik dacht idd bevestigd. Leek me ook al zo'n rare theorie ofzo.
Maar hoe voeg jij dat gewicht toe, op welke manier en waarmee?

BF heb ik nooit laten meten, maar is zeker weten erg laag.

hoe weet je dan dat t erg laag is?
bmi zegt namelijk niks, houd geen rekening met je verhouding spier/vet etc, vooral als je zegt dat je abs niet zo zichbaar zijn... je bf zal namelijk t meest verschil maken op je buik kwa zichtbaarheid voor de meesten.

Idd, ik zit zelf rond de 5 a 6 en de mijne zijn zelfs in rust zichtbaar..
Niet vreselijk, maar je kan ze wel zien;)

Buikspieren heeft meer te maken met BF dan met spieren denk ik zo..

Oke bullshit, dan wordt wat ik dacht idd bevestigd. Leek me ook al zo'n rare theorie ofzo.

Bij crunches kan je bijv. een 5kg of 10kg met je handen achter je hoofd houden.

Bij situps gewoon extra gewicht vasthouden dacht ik, weet niet zeker.

Je overtraint je buikspieren denk ik, Een aantal goeie oefeningen maar wel correct uitgevoerd zijn al voldoende!

Bij rope crunches is dit niet zo moeilijk. Zoek maar eens op met welk apparaat je deze doet.
Voor crunches op een bankje pak ik gewoon losse gewichten.

ik train ze zwaar met pully's
4 setjes van 10 reps
daarna kan ik niet meer

lijkt me wel een goeie manier

hoe doe je dat dan precies?

Ik ben zelf ook nog op zoek naar een goede buik-routine. Ik doe ze aan het einde van men trainingen ( 3 daagse split ) en heb geen aparte dag waar ik buik goed aanpak..

Ik heb mijn vetpercentage gemeten, en dat ligt rond de 9% (9,1%). Dit lijkt mij vrij in orde. Nu lees ik hier dat ik teveel train aan mijn buikspieren. Dat ga ik dus inkorten. Wie kan er een mooie combinatie maken van de oefeningen in de openingspost om 3 keer per week te doen? (Dus bijv. 3x side crunches, 2x normal crunches e.d.)

Ik doe 5 keer 15 crunches met benen in de lucht en knieën 90° en dan nog een eindsetje van 25 chrunches(met knieën 90° )
Dit zijn 100 crunches.
Ik loop nu momenteel ook 45 minuten per dag.
Maar ik heb gelezen dat 50 sit-ups niets uitmaakt< maaken 100 chrunches wel iets uit?

Oke, op advies heb ik het buikspierschema wat ingekort.

Wat vinden jullie hiervan?
Normale crunches 2x 12
Schuine crunches 3x 12
Reverse crunches 3x 12
90 graden crunches 2x 12

Terug
Naar boven