Fitness Seller

Bulken, Cutten of Onderhoud

Bezoekers in dit topic

richard1234

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
23 sep 2013
Berichten
627
Waardering
10
Lengte
1m72
Massa
72kg
Vetpercentage
18%
Ik ben sinds een aantal weken begonnen met trainen, mijn doel is om in spiermassa aan te komen.
Train 3x pw fullbody en doe af en toe wat cardio erbij, track mijn voeding met myfitnesspal.

Het leek mij wel verstandig, om eerst nog wat in vetpercentage te droppen alvorens over te gaan op een cleanbulk. Aangezien ik anders met een hoog vetpercentage de bulk inga.

Ik vraag mij wel af in hoeverre ik nog moet afvallen (cutten), ik zit nu al op 66kg.
Is het normaal dat je zover in gewicht naar beneden gaat om op een laag vetpercentage te komen?
Zal ik door cutten tot 10a12 en dan overstoppen op bulken?

Het rare is ik zit nu op 66kg wat ik vrij laag in gewicht vind en het buikje is aardig hardnekkig.
Ik moet ook zeggen dat dit de eerste keer is dat ik er nog serieuzer mee bezig ben.
(voeding tracken, meten, weegschaal etc. )

Het opmeten heb ik zelf gedaan via deze site:
http://fitnessjunk.nl/vet-verbranden-droog-trainen/vetpercentage-berekenen/

Ik heb helaas niet de beschikking over een huidplooimeter, maak gebruik van een meetlint.

Mijn stats:
Lengte: 174
Leeftijd: 31
Activiteitsniveau: 1,4

Je BMR: 1670
Onderhoud: 2400

Behoefte om af te vallen bij 0,5: 1900
Behoefte om aan te komen bij 0,5: 2900


In week 35 heb ik met een meetlint opgemeten en kwam ik uit op:
69kg, 17+-

In week 37 ( vandaag dus gemeten ):
66kg, 13,9+-

Het gewicht is exact en buikomvang/nekomvang gemeten met een meetlint, hier doe ik het ook mee.
Daarnaast maak ik een maandmeting, wat nu nog niet aan de orde is.
 
Je manier van schrijven komt me bekend voor, heet jij toevallig Jeffer met de achternaam?
 
Nee
 
Misschien is het verstandig even een fatsoenlijke eerste meting te doen? Weet je wat je vetpercentage nu is? Wat is je spiermassa? Hoeveel vocht? Vetpercentage is niet te berekenen. Te veel factoren.

Even ter vergelijking: 1m70, 75 kg en <15 vet. Geen buikje ;) 66 kg is best licht voor 1.74 hoor. Ik zou echt niet nog meer afvallen. De eerste paar kilo's die je kwijt bent kan ook gewoon vocht zijn geweest.

Dat je een hardnekkig buikje hebt kan ook komen door bijv. te weinig buikspieren, waardoor de vorm ontbreekt. Begin vooral eens met wat torso oefeningen (planken, side plank, rollouts etc).

M.a.w. gewoon flink aan de workout en vooral voldoende (clean) eten. Eerst beginnen met een full body, wat je nu doet (om te wennen). Daarna (na 6 weken ofzo) voor spieropbouw de boel isoleren en vooral niet overtrainen. Dat wil zeggen, niet meer dan een uur krachttraining.

Om mijn vetpercentage laag te houden doe ik overigens een aantal keer per week high intensty interval training achter mijn workout aan (10 min).
 
Beginstand / September
Gewicht in kg: 69
Middel omtrek in cm: 83
Nek omtrek in cm: 39
Lichaamsvet: 14,7
Aantal kilo`s in vet: 10,2
Vetvrije massa: 58,8

---------- Toegevoegd om 12:39 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:38 ----------

Ik zit wel te twijfelen om nog verder te gaan met cutten, aangezien ik al op 66kg zit.
En aangezien ik ook nog beginner gains ga maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit wel te twijfelen om nog verder te gaan met cutten, aangezien ik al op 66kg zit.
En aangezien ik ook nog beginner gains ga maken.

Je hoeft je niet vol te vreten he :P Gewoon hard doorwerken, voldoende eten en iedere 2/3 weken meten dat je vetpercentage niet oploopt tot boven de 17% - althans, dat doe ik. Ik houd er niet van om enorm vet te bulken.
 
Nog meer mensen een mening>?
 
Misschien idd eerst even gebruik proberen te maken van beginnersvoordeel. Het lijkt of je al veel weet voor een beginner. Je traint net maar weet al relatief veel. Meestal zie je het hier precies andersom. Gasten die zeggen al 3 jaar te trainen en nog niet weten wat bulken en cutten is.

Nu bulken (niet te gek) en kijken waar je op uit gaat komen lijkt me goed. Ik denk dat veel langer dan 6 weken fullbody , een jaar ofzo, ook niet gek is.
 
zorg voor structuur in je voedingschema, vaste maaltijden verspreid op de dag.

Ikzelf probeer elke twee uur te eten. ik kamp zelf ook met wat onderbuikvet wat langzaam weggaat dermate je meer spiermassa krijgt. je kunt mijn voedingschema wel als voorbeeld pakken, die staat in me log (link in sig)
 
Ik eet echt onder mijn behoefte, maar mijn buikvet verdwijnt erg langzaam.
Wat ongelooflijk hardnekkig, eet 500 onder behoefte soms nog ietsje meer.

Krachttraining 2x pw momenteel, af en toe wat joggen erbij.

Misschien avondeten koolydhraten schrappen?

---------- Toegevoegd om 19:09 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:00 ----------

Ik denk toch dat ik maar van mijn dieet afstap ...

Ik ben net begonnen met trainen en wil toch eerst wat meer spiermassa aanzetten.
Als ik hiermee doorga hou ik niks meer van mezelf over.

Ga over op 2weken onderhoud en dan over naar een bulk.
Meer spiermassa verbruikt meer energie en dan is het ook makkelijk straks om in een cut af te vallen toch?

---------- Toegevoegd om 19:10 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:09 ----------

Nog meer mensen die feedback hebben of uitleg wat nu precies het beste is in mijn situatie.
Dit is toch een beetje een onbekende weg die ik ga inslaan.

---------- Toegevoegd om 19:22 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:10 ----------

Misschien idd eerst even gebruik proberen te maken van beginnersvoordeel. Het lijkt of je al veel weet voor een beginner. Je traint net maar weet al relatief veel. Meestal zie je het hier precies andersom. Gasten die zeggen al 3 jaar te trainen en nog niet weten wat bulken en cutten is.

Nu bulken (niet te gek) en kijken waar je op uit gaat komen lijkt me goed. Ik denk dat veel langer dan 6 weken fullbody , een jaar ofzo, ook niet gek is.

Als ik nu begin met bulken, heb ik dan geen risico dat ik met mijn 15% +- aan buikvet oploopt naar 20% als ik bulk tot februari?

En waarom is het met meer spiermassa makkelijker om af te vallen?
Is dat misschien waarom ik zo enorm moeilijk in vetpercentage daal?
 
En waarom is het met meer spiermassa makkelijker om af te vallen?
Is dat misschien waarom ik zo enorm moeilijk in vetpercentage daal?

Meer spiermassa = hogere ruststofwisseling, dus in principe hoef je minder te doen om af te vallen ;)

Het toverwoord voor mij is gewoon HIIT, High Intensity Interval Training. Bij mij vliegt de zwemband er dan af als sneeuw voor de zon (in 6 weken tijd dan :P). Maar de laatste %-en zijn altijd het moeilijkste, dus het zal steeds moeilijker gaan.
 
- Stel dat ik tijdens een cleanbulk iets te hard ga en bijv. een maand 3kilo aankom, verjaardag/omstandigheden
- Of mijn vetpercentage loopt iets te hoog op, hoe pak dat aan tijdens een cleanbulk.

Kan ik dan een kleine cut inlassen van een week, hoe gaat zoiets in zijn werk?
 
- Stel dat ik tijdens een cleanbulk iets te hard ga en bijv. een maand 3kilo aankom, verjaardag/omstandigheden
- Of mijn vetpercentage loopt iets te hoog op, hoe pak dat aan tijdens een cleanbulk.

Kan ik dan een kleine cut inlassen van een week, hoe gaat zoiets in zijn werk?

een kilo vet is ongeveer 7000 kcals, dan moet je een flink feestje geven om dat in een maand aan te komen.
 
- Stel dat ik tijdens een cleanbulk iets te hard ga en bijv. een maand 3kilo aankom, verjaardag/omstandigheden
- Of mijn vetpercentage loopt iets te hoog op, hoe pak dat aan tijdens een cleanbulk.

Kan ik dan een kleine cut inlassen van een week, hoe gaat zoiets in zijn werk?

Gewoon inhouden. Doe ik ook. Doordeweek eet ik niet mee met de traktaties, in het weekend eet ik gewoon mee met feetsjes hoor, alleen niet zo veul.

En vetpercentage houd je laag door enorm kapot te gaan in hele korte tijd.

http://www.muscleandfitness.com/wor...s/4-minute-fat-burning-high-intensity-workout
 
njknjknjknjknjk
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven