Fitness Seller

Bulken, Cutten, Refeed...

Bezoekers in dit topic

Glitz

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
15 okt 2003
Berichten
141
Waardering
0
Ik train al 8 maanden maar heb nooit echt op mijn voeding gelet, ik ben veel spiermassa bijgekomen maar dat vet dat blijft er maar zitten. :mad:

Ben gewoon blijven eten als ik altijd deed maar dat vet blijft gewoon zelfs na 8 maand trainen... ???

Hoe zit dat nu met bluken, cutten en refeed ik lees die termen hier wel vaker en kan er wel wat uit afleiden maar ben nog altidj niet zeker wat deze termen betekenen. :help:

Kan iemand me wat uitleg geven en wat eettips bij deze termen of eetschema's ben mijn vettig buikje nu eenmaal beu! :D

Alvast bedankt :thumbs:
 
Bulken = meer eten dan je verbruikt met als doel spiermassa aanzetten. Helaas gaat dit ook gepaard met vetaanzet.
tijdens het Cutten ga je minder eten dan je verbruikt, om het vet te verbranden. Hierbij pas je je voeding aan (veel eiwit, veel vet, weinig koolhydraten) om je spiermassa te behouden.
Refeed is een dag tijdens het cutten waarbij je flink veel eet (koolhydraten) en zo je stofwisseling een boost geeft. Je lichaam denkt weer genoeg voedingsstoffen te hebben en je metabolisme gaat omhoog. De dagen erna wanneer je weer minder eet dan je verbruikt profiteer je hiervan, het is immers wel de bedoeling dat óók tijdens je cut je stofwisseling hoog blijft.
Hoop dat ik het nu duidelijk heb uitgelegd :)
 
[Link niet meer beschikbaar]

en natuurlijk: [Link niet meer beschikbaar]

In het kort: Als je niet op je eten let en je groeit (bulken) zul je het vet NIET kwijt raken... dat doe je alleen met afvallen (cutten).
 
hmm... Dus dan ga ik moeten cutten want mijn vetpercentage ligt wel wat hoog vind ik... denk ik toch ???

Kan iemand me helpen met tips of eetschema's want ik weet echt niet hoe ik hieraan moet beginnen want ik eet redelijk veel vettig zoals frit ect. maar ik zou er wel kunnen afblijven maar waarom zou ik dat moeten doen als ik niet weet hoe ik aan iets moet beginne. ???
Als er iemand goede tips weet (eetschema's e.d.) of ideeën? ze zijn altijd welkom... ben 1.87m en weeg 86 kg maar mijn vetpercentage is een misterie (vind het gewoon te hoog :D )

Nog maar eens Bedankt :thumbs:
 
Als je wilt weten wat je vet% is, meet dan je middel eens op en ga naar: http://home.hetnet.nl/~telegeheim1/vetpercentage.htm Aardige schatting (niet perfect, maar aardig).

En bij een gewicht van 86 Kg verbruik je ongeveer tussen de 2750 en 3000 Calorieen. (beetje afhankelijk van hoeveel je traint) als je begint met 2500 calorieen en dat eens een week probeert val je wellicht al af, als je niet af valt doe er dan nog eens 100 Cal af. Bij een calorietekort van 500 Cal per dag raak je in een week een pond kwijt.

Hou eiwit op minimaal 2 gram per kilo lichaamsgewicht, blijf lekker trainen (minimaal 3 keer in de week krachttraining) en laat ook het vet in je voeding niet te veel zakken... zou het toch op 30% van je calorieen houden (dus waarschijnlijk komt het er op neer dat je je koolhydraten zult moeten minderen). En dat dan in 5 of 6 maaltijden per dag

Er zijn her en der wel eens eetschema's gepost, kijk daar maar eens naar om een idee te krijgen.
 
ten eerste vind ik t een waardeloze link. sorry dat ik t zeg maar is echt nonsens. gewoon je vet% opmeten bij sportschool of huisarts (mocht die dat doen).
geeft iig betere indicatie dan die link imo

wat WazzUp zegt is zeer nuttig. rustig afbouwen

verder raad ik je idd wel aan om beetje bij beetje je eetschema aan te passen dus niet in een keer drastisch alles omgooien want dan kom je jezelf na verloop van tijd echt wel tegen
 
dandyman zei:
ten eerste vind ik t een waardeloze link. sorry dat ik t zeg maar is echt nonsens. gewoon je vet% opmeten bij sportschool of huisarts (mocht die dat doen).
geeft iig betere indicatie dan die link imo

wat WazzUp zegt is zeer nuttig. rustig afbouwen

verder raad ik je idd wel aan om beetje bij beetje je eetschema aan te passen dus niet in een keer drastisch alles omgooien want dan kom je jezelf na verloop van tijd echt wel tegen

Ja, het is idd bshit. Ik verzamel zelf vet rond mijn buik en ik heb een taille-omtrek van 89cm s'ochtend. Dit betekent respectievelijk een vetpercentage van 18%... ik kan me niet voorstellen dat ik nu een vetpercentage van 18% heb ???

Ik schat het namelijk zelf op 12~15%
 
ze houden wellicht rekening met het feit dat bij mannen het vet op de buik verdeeld is (vul maar ns in dat je een vrouw bent ;))
Maar aangezien de lichaamssamenstelling van een bodybuilder heel anders is (lager vet% bij een hoger gewicht door de grotere spiermassa) dan die van de gemiddelde man, zal het idd niet helemaal kloppen.

@ wazzup, die tailleomtrek is dat ontspannen of met buik aangespannen (niet ingehouden dus) kan me namelijk herinneren dat dat bij een andere vetmeting stond dat dat de correcte manier was.
 
dumpie: dit staat er bij
(opgepast: dit telt alleen voor een gemiddeld gebouwd lichaam) niet voor ons dus :)
 
Tja...

Voor mijn fysiek is het een goede schatting. Voor Ronnie Coleman zal'ie ook wel 20% te hoog inschatten...

trouwens, op de sportschool wordt niet gemeten, naar de huisarts voor een vetmeting... dacht het niet, en ik ben te gierig om een goede vetmeter te kopen (electronisch EN knijpertje), dus wat blijft er over ?

@D., ik dacht gewoon ontspannen (althans zo doe ik het), wel meten rond de navel, niet op het smalste gedeelte van de taille (scheelt toch weer 5 centimeter)

(en aangezien de originele poster net 8 maanden traint vermoed ik dat hij ook een redelijke "normale" bouw heeft).
 
Laatst bewerkt:
ik zag er laatst een liggen bij de lidl in paddepoel voor 7euri wilde ik em gister kopen was ie al weg
(gewoon voor de gein dan).

maar ja is niet echt een alternatief ;)
 
hehe .. ik had hetzelfde laatst bij de expert...
 
hmmmm... ik denk toch wel da die link er een beetje naast zit volgens hun zou ik een vetpercentage van 19.9% hebben dat is wel wat veel!!! zo ziet het er me toch niet uit! :eek:

Als het echt zo zou zijn... => :help:

Hoe voorkom ik dat ik spiermassa verlies als ik ga beginnen cutten? Daar had ik ook wel wat schrik voor om wat spiermassa te verliezen, zou redelijk zonde zijn nu ik eenmaal de smaak te pakken heb.

:help:
 
Post een foto, wie weet zijn we het met je eens.

Spiermassa behouden is voornamelijk, eiwit hoog houden (2 gram per kilo minimaal) en goed blijven trainen (wat je niet gebruikt heeft het lichaam niet nodig), trouwens, de KT verbrand ook leuk wat calorieen. En niet al te snel afvallen (pond tot kilo per week). Je zult trouwens sowieso ook spiermassa verliezen, op deze manier hou je het echter beperkt.

Daarnaast zijn er nog supplementen die beweren dat ze spierbehoudt promoten... glutamine dacht ik, en soja (en vast nog veel meer, maar ook zonder supplementen kom je een heel eind).
 
Back
Naar boven