AndroidHealthClinic

Canadase band Rush: een aangename verrassing

yasmine

Monstrous Giant
10 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
3.662
Massa
100kg
Ik zag zonet een documentaire over een Canadese band die in de jaren 60 opkwam en doorheen de decennia de muziekbuisiness bleef beïnvloeden. Wat ik vreemd vind, is dat deze band slechts, wat betreft verkoop, moest onderdoen voor twee andere groepen (beatles en de andere ben ik vergeten), en toch kende ik die niet.
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Bijzondere stemmen, maar vooral, sublieme bespeling van de instrumenten. Man wat een geluid. Ik moet zeggen dat ik iedere keer ik een documentaire zie over bands uit die jaren, versteld sta van de diepgang, maar ook het verhaal achter ieder lied en hoe die tot stand kwam. Plots klinkt de gitaar dan niet een simpel getokkel maar "die bijzondere klank waar ze weken naar gezocht hebben'. Vreemd.
Ik merk trouwens dat mijn smaak van muziek terug "alternatiever" (in tegenstelling tot commercieler dan) wordt. Moet zeggen dat ik de laatste 10 jaar te veel de commerciele bullshit heb geslikt.
Kent iemand deze groep, en ken iemand anders nog andere, vergeten juweeltjes?

Ik zag zonet een documentaire over een Canadese band die in de jaren 60 opkwam en doorheen de decennia de muziekbuisiness bleef beïnvloeden. Wat ik vreemd vind, is dat deze band slechts, wat betreft verkoop, moest onderdoen voor twee andere groepen (beatles en de andere ben ik vergeten), en toch kende ik die niet.
Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was. Bijzondere stemmen, maar vooral, sublieme bespeling van de instrumenten. Man wat een geluid. Ik moet zeggen dat ik iedere keer ik een documentaire zie over bands uit die jaren, versteld sta van de diepgang, maar ook het verhaal achter ieder lied en hoe die tot stand kwam. Plots klinkt de gitaar dan niet een simpel getokkel maar "die bijzondere klank waar ze weken naar gezocht hebben'. Vreemd.
Ik merk trouwens dat mijn smaak van muziek terug "alternatiever" (in tegenstelling tot commercieler dan) wordt. Moet zeggen dat ik de laatste 10 jaar te veel de commerciele bullshit heb geslikt.
Kent iemand deze groep, en ken iemand anders nog andere, vergeten juweeltjes?

Talloze!

Om even een gooi te doen:

Barclay James Harvest
Camel
Genesis
Jethro Tull
Manfred Mann's Earthband
Pink Floyd
Renaissance
Supertramp
Van der Graaf Generator
Yes
The Alan Parsons Project
Boston
Foreigner
Journey
REO Speedwagon
Toto
scorpions

En uiteraard ken ik Rush, sinds 1976.
Wereldband, kippenvel, superlatieven te kort.

Neil Peart, één van de allerbeste drummers ooit+futuristisch filosoof en tekstschrijver.

De zanger en dan tegelijkertijd ZO de bas kunnen spelen! "He died and then he became Geddy Lee"

En ook een (onderschatte) uitstekende lead gitarist, luister bijvoorbeeld maar eens naar het instrumentale nummer op 'moving pictures'....

• Topic Starter Topic Starter
Talloze!

Om even een gooi te doen:

Barclay James Harvest
Camel
Genesis
Jethro Tull
Manfred Mann's Earthband
Pink Floyd
Renaissance
Supertramp
Van der Graaf Generator
Yes
The Alan Parsons Project
Boston
Foreigner
Journey
REO Speedwagon
Toto
scorpions

En uiteraard ken ik Rush, sinds 1976.
Wereldband, kippenvel, superlatieven te kort.

Neil Peart, één van de allerbeste drummers ooit+futuristisch filosoof en tekstschrijver.

De zanger en dan tegelijkertijd ZO de bas kunnen spelen! "He died and then he became Geddy Lee"

En ook een (onderschatte) uitstekende lead gitarist, luister bijvoorbeeld maar eens naar het instrumentale nummer op 'moving pictures'....

Super!! Big thanks. Ga ik allemaal eens checken. Genesis en Pink Floyd onder andere kende ik natuurlijk wel al. Pink Floyd is echt absurd vreemd raar,... maar zo ongelooflijk bijzonder; Ik kan het niet verwoorden. Als ik Pink Floyd hoor lijkt het wel alsof ik aan het trippen ben. Er is ook een lief van de smashing Pumpkins die me zo iets doet voelen maar ken de naam van het nummer niet.

Super!! Big thanks. Ga ik allemaal eens checken. Genesis en Pink Floyd onder andere kende ik natuurlijk wel al. Pink Floyd is echt absurd vreemd raar,... maar zo ongelooflijk bijzonder; Ik kan het niet verwoorden. Als ik Pink Floyd hoor lijkt het wel alsof ik aan het trippen ben. Er is ook een lief van de smashing Pumpkins die me zo iets doet voelen maar ken de naam van het nummer niet.

Pink Floyd valt dan ook onder de categorie psychedelische rock en er zullen ongetwijfeld speciale chemische componenten in hun bloedbaan hebben gezeten op het moment van schrijven van veel nummers. :D

Wat al deze bands hebben -in tegenstelling tot veel hedendaagse commerciele brol- is ZIEL cq. BEZIELING. Dat maakt het zo'n speciale luisterervaring.

Er wordt nu natuurlijk ook wel knappe muziek gemaakt, maar toch vind het dan nog steeds grotendeels ongeinspireerd vakmanschap...

Pink Floyd valt dan ook onder de categorie psychedelische rock en er zullen ongetwijfeld speciale chemische componenten in hun bloedbaan hebben gezeten op het moment van schrijven van veel nummers. :D

Wat al deze bands hebben -in tegenstelling tot veel hedendaagse commerciele brol- is ZIEL cq. BEZIELING.

Meen je dat ? Heet dat echt psychedelische rock????? SRS???? Hahhahaha, de eerste keer dat ik die hoorde was op een cassette, in mijn slaapkamer, terwijl ik voor het eerst inmijn leven, als 12 of 13 jarige aan het flippen was van een bart simpson-trip (mijn eerste en enige drugervaring). En nu nog steeds, als ik hun muziek hoor, net als alle liedjes die ik toen tijdens het trippen hoorde, voel ik me vreemd en proef ik als het ware, en ruik ik als het ware de bezieling van die muziek.
Ik moet zeggen dat ik het met je eens ben dat die muziek van toen, echt een ziel had. Komt het omdat die rockbands echt veel harder moesten werken (rush, 5 jaar aan één stuk 200 concerten per jaar!!!!!), en on the road met een gehuurd busje waar ze op valiezen sliepen.

Meen je dat ? Heet dat echt psychedelische rock????? SRS????

Yep, vooral doelend op de eerste 3-4 platen die ze gemaakt hebben.
Er is notabene ook een nummer van hen (op "atom heart mother" dacht ik) dat heet "Alan's psychedelic breakfast" go figure :D

P.S je zou ook eens naar 'after bathing at Baxters' van 'Jefferson Airplane' moeten luisteren.
True drug induced bullshit :eek:

Laatst bewerkt:
Yep, vooral doelend op de eerste 3-4 platen die ze gemaakt hebben.
Er is notabene ook een nummer van hen (op "atom heart mother" dacht ik) dat heet "Alan's psychedelic breakfast" go figure :D

P.S je zou ook eens naar 'after bathing at Baxters' van 'Jefferson Airplane' moeten luisteren.
True drug induced bullshit :eek:

SUPER. Gimme more!!!!!

Ook een leuke, onder de noemer 'space rock' is 'White Noise' met 'an electric storm' echt een aanrader voor je!
Psychedelische synthesizer muziek gemaak ZONDER synthesizer. (Die bestonden namelijk nog niet in 1969)

Wat me zo nog te binnen schiet:

Led Zeppelin
Black Sabath (come to me, OZZY)
The Who
Creedence Clearwater Revival
Golden Earring (jawel)
Deep Purple
Styx
Crosby, Stills, Nash and Young
Traffic
The Birds
AC/DC
The doors (uiteraard)
Eagles
Kiss
Steppenwolf
ZZ top
Queen (uiteraard niet te vergeten)

Echt "vergeten" juweeltjes zijn dat natuurlijk niet, of je moet de afgelopen decennia onder een steen hebben geleefd ;)

• Like
Waarderingen: mat
Echt "vergeten" juweeltjes zijn dat natuurlijk niet, of je moet de afgelopen decennia onder een steen hebben geleefd ;)

Of nog niet "hebben geleefd" toen natuurlijk. :)
Ik weet niet hoe oud de TS is, maar hij lijkt me niet van de generaties uit de jaren 60/70... :)

In mijn ogen is de beste band die ooit bestaan heeft, en deze is bij veel mensen toch wel vergeten, The Band, begonnen als begeleidingsband van Bob Dylan maar later zonder Dylan verder gegaan.
Zowel wat betreft studio-albums als live-optredens zijn deze mannen ongeëvenaard. Ik hoop dat je The Last Waltz van Scorsese al eens gezien hebt. En het album Music from Big Pink luisteren, beter wordt t gewoon niet. Of anders Rock of Ages, of eigenlijk gewoon alles van The Band.

Nog een paar klassiekers, naast alle bands die al genoemd zijn door harpep. Zeker geen "vergeten" juweeltjes imo.
Bob Seger and the Silver Bullit Band
The Animals
The Monkees
Lynyrd Skynyrd
Boston
The Stranglers
The Searchers
The Beach Boys
The Jimi Hendrix Experience
The Righteous Brothers
Peter, Paul and Mary
The Supremes

etc etc

---------- Post toegevoegd 22 May 2013 om 12:10 ----------

Of nog niet "hebben geleefd" toen natuurlijk. :)
Ik weet niet hoe oud de TS is, maar hij lijkt me niet van de generaties uit de jaren 60/70... :)

Nee ben ik ook niet, maar dat zegt toch niet zoveel.
Die psychedelische rock doet mij trouwens persoonlijk niet zo heel veel, Jefferson Airplane kan ik wel naar luisteren, maar na een nummertje of drie ben ik het strontbeu. Zal ik waarschijnlijk voor in een trip moeten zitten om dat te waarderen, maar daar doe ik niet meer aan ;). White rabbit blijft wel goed om aan te horen trouwens.
Met Pink Floyd een beetje hetzelfde, ze hebben geweldige platen gemaakt (Wish you were here is zo ongelofelijk goed) maar ook van die verschrikkelijke langdradige zeiknummers.

Met Pink Floyd een beetje hetzelfde, ze hebben geweldige platen gemaakt (Wish you were here is zo ongelofelijk goed) maar ook van die verschrikkelijke langdradige zeiknummers.
haha, dat heb ik juist met bands als genesis, yes, rush enz
paar nummers leuk maar daarna om gek van te worden
pink floyd kan ik blijven luisteren

die stem van Rush ligt me niet zo, alsof er een varkentje gekeeld wordt :-s

Amai, ik ga de komende dagen serieus moeten downloaden. Zalig om ze daarna op lange autotrippen chillend te beluisteren!! Ik ga op ontdekkingstocht want de muziek van de afgelopen tien jaar kan me echt niet meer bekoren, of toch zelden.

The Smiths is ook nice. In Nederland nooit echt veel airplay gehad.

• Like
Waarderingen: mat
Terug
Naar boven