MuscleMeat

cardio voor vetverlies

squarepants

Novice
Waardering
0
Lengte
1m79
Massa
65kg
Vetpercentage
14%
Stats (gaat over mijn vriendin):

22j.
24% vetpercentage
1m67

Probleemgebieden:
- buik
- lovehandles

Ze is hiervoor sinds enkele weken geleden bij een fitnessclub gestart. Daar kreeg ze een schema voor: 10 minuten step, 10 minuten "schaatsen", 10 minuten lopen, op middelmatig niveau. (hiernaast ook nog enkele fitnessoefeningen zoals abdominal crunch (ook zijwaartse), lower back, chest press, chest incline, low row)

mijn vraag:
Kan ze niet beter 30 min cardio op middelmatig niveau, op het toestel dat ze het liefst doet en dit naar gelang haar conditie beter wordt, opbouwen naar 45 min tot 1u.?
Ze heeft geen hartslagmeter, maar ik heb haar al vertelt dat ze zich niet kapot mag trainen, omdat ze dan meer conditietraining doet ipv. te cutten. Ik ga haar dan ook af en toe wat testen door erbij te staan en een gesprek te beginnen :p.

alvast bedankt!

3 * 10 = 30 ... maakt niet echt uit lijkt me.

enne dieet hè !

Het lijkt me geen slecht idee om als beginner de drie te combineren. Het zou wel eens kunnen dat één van de drie voor problemen zorgt en kan ze die vermijden. ALs ze al onmiddellijk voor eentje kiest, en die blijkt voor problemen te zorgen , zou dit misschien wel tot demotivering en afhaken leiden.

Voor vetverbranding moet ze, als ik me niet vergis, zo lang mogelijk, op 60 procent van haar maximum heart rate trainen.
In haar geval zou dat ongeveer 118 moeten zijn (theoretische maximum heart rate = 220 - de leeftijd. Is, 198. Neem daar dan 60 procent van= 118 )
Drie keer per week, 30 a 45 minuten, en het vet zal er afvliegen.

---------- Post toegevoegd Tue 19 Feb 2013 om 08:47 ----------

Echter zou ik het niet enkel bij cardio houden. Spierversterkende oefeningen met zeer lichte gewichten zorgen er voor dat alles wat strakker komt te staan. Dat wil niet zeggen dat ze gespierd zal worden he, als je je daar zorgen om maakt.

[/COLOR]Echter zou ik het niet enkel bij cardio houden. Spierversterkende oefeningen met zeer lichte gewichten zorgen er voor dat alles wat strakker komt te staan. Dat wil niet zeggen dat ze gespierd zal worden he, als je je daar zorgen om maakt.

zou ik van maken

Echter zou ik het niet enkel bij cardio houden. Spierversterkende oefeningen <deleted> zorgen er voor dat alles wat strakker komt te staan. Dat wil niet zeggen dat ze gespierd zal worden he, als je je daar zorgen om maakt

Bedoel je dat "met zeer lichte gewichten" een onnodige precisering is?

anders haalde hij het niet weg.. Boeit toch verder niet of je zwaar of licht traint..
Voor te beginnen als vrouw mischien laag beginnen..

Gaat er denk ik om dat ze kijkt wat ze kan en niet omdat het moet maar met 1kg dumbbells gaat liggen gooien..

Neem aan dat wazzup iets in die trend bedoeld.

Bedoel je dat "met zeer lichte gewichten" een onnodige precisering is?

correct. Vrouwen moet niet bang gemaakt worden voor gewichten. Train gerust met "zware" gewichten, dat zal je lichaam ten goede komen. Als je specifiek "lichte gewichten" zegt zie je ze alleen maar squats doen met een stukje hout, of raar zwaaien met roze dumbbells.

correct. Vrouwen moet niet bang gemaakt worden voor gewichten. Train gerust met "zware" gewichten, dat zal je lichaam ten goede komen. Als je specifiek "lichte gewichten" zegt zie je ze alleen maar squats doen met een stukje hout, of raar zwaaien met roze dumbbells.

+1 gewoon lekker hard trainen hoeft niet tot falen ofzo maar gewoon lekker trainen!

• Topic Starter Topic Starter
3 * 10 = 30 ... maakt niet echt uit lijkt me.

enne dieet hè !

Klopt idd wel, maar dan heb ik schrik dat ze tussendoor teveel pauze laat en dan al te hard gerecupereerd is.

---------- Post toegevoegd Tue 19 Feb 2013 om 16:57 ----------

Het lijkt me geen slecht idee om als beginner de drie te combineren. Het zou wel eens kunnen dat één van de drie voor problemen zorgt en kan ze die vermijden. ALs ze al onmiddellijk voor eentje kiest, en die blijkt voor problemen te zorgen , zou dit misschien wel tot demotivering en afhaken leiden.

Voor vetverbranding moet ze, als ik me niet vergis, zo lang mogelijk, op 60 procent van haar maximum heart rate trainen.
In haar geval zou dat ongeveer 118 moeten zijn (theoretische maximum heart rate = 220 - de leeftijd. Is, 198. Neem daar dan 60 procent van= 118 )
Drie keer per week, 30 a 45 minuten, en het vet zal er afvliegen.

---------- Post toegevoegd Tue 19 Feb 2013 om 08:47 ----------

Echter zou ik het niet enkel bij cardio houden. Spierversterkende oefeningen met zeer lichte gewichten zorgen er voor dat alles wat strakker komt te staan. Dat wil niet zeggen dat ze gespierd zal worden he, als je je daar zorgen om maakt.

Bedankt! dit vind ik wel een zeer nuttige reactie ;). Ik laat ze er nog wel even mee uittesten. Dan weet ik tenminste dat ze goed bezig is en niet nutteloos staat te zweten. Als we een maandje of 2 verder zijn, zien we wel weer :).

Zo +1 !!
Je zou zo langzamerhand toch wel denken dat dit taboe toch al een keer vertrokken is..helaas niet dus.:rolleyes:
Gewoon zwaar krachttraining doen, ze word heus niet gelijk een vrouwelijke arnold Schwarzenegger hoor:p

anders haalde hij het niet weg.. Boeit toch verder niet of je zwaar of licht traint..
Voor te beginnen als vrouw mischien laag beginnen..

Gaat er denk ik om dat ze kijkt wat ze kan en niet omdat het moet maar met 1kg dumbbells gaat liggen gooien..

Neem aan dat wazzup iets in die trend bedoeld.

Klopt idd wel. Ik laat haar wel lekker afzien op de krachttraining, maar zeg er wel altijd bij dat ze niet moet proberen zo zwaar mogelijk te gaan, maar vooral doorgaan tot ze niet meer kan :p.

Ze zal eerst conditie moeten opbouwen voordat ze op die percentages van vetverbranding kan gaan zitten.
Als je conditie slecht is gaat je hartslag als een gek omhoog, om dan op een 60 of 65% te gaan zitten is onlogisch omdat je dan bijna niets kan doen. Je ziet het vaak dat mensen dan bijna stil staan op de cardio

Tevens is de berekening 220- leeftijd x60 (%) x 1.15... dat komt dus uit op een kleine 137.

Ik zou zeggen ga eerst op een 160 bpm trainen voor conditie. (ze zal sowieso vetverbranden) en vooral niet met haar gaan staan praten want dat is alleen maar verlies van zuurstof die zij voor haar training moet gebruiken.

En de KT gewoon zo zwaar mogelijk trainen. Ik zou zelf de buikspieren niet te veel trainen, want daar wordt het vet op haar buik echt niet minder van, alleen de taille kan wel breder worden door de buikspieren die dikker worden...

Ze zal eerst conditie moeten opbouwen voordat ze op die percentages van vetverbranding kan gaan zitten.
Als je conditie slecht is gaat je hartslag als een gek omhoog, om dan op een 60 of 65% te gaan zitten is onlogisch omdat je dan bijna niets kan doen. Je ziet het vaak dat mensen dan bijna stil staan op de cardio

Tevens is de berekening 220- leeftijd x60 (%) x 1.15... dat komt dus uit op een kleine 137.

Ik zou zeggen ga eerst op een 160 bpm trainen voor conditie. (ze zal sowieso vetverbranden) en vooral niet met haar gaan staan praten want dat is alleen maar verlies van zuurstof die zij voor haar training moet gebruiken.

En de KT gewoon zo zwaar mogelijk trainen. Ik zou zelf de buikspieren niet te veel trainen, want daar wordt het vet op haar buik echt niet minder van, alleen de taille kan wel breder worden door de buikspieren die dikker worden...

Bedankt voor je reactie :). Wat je zegt klopt idd wel.. je ziet vele op een slakkentempo trainen en dat lijkt me dan ook niet ideaal voor af te vallen. Ik moet wel meegeven dat mijn vriendin een tamelijk goede conditie heeft. Niet dat ze hier extra moeite voor doet, maar als ik er naast ga lopen, vliegt mijn hartslag een stuk sneller de hoogte in. Dus ik vermoed dat ze dan wel met die hartslag van 137 rekening mag houden?

Wat je zegt van de buikspieren trainen.. is het niet zo dat deze niet echt dikker worden zolang ze geen zware gewichten gebruikt? En helpen die buikspieroefeningen met licht gewicht of eigen lichaamsgewicht dan niet voor een extra vetverbranding en aldus een strakke & gladde buik?

Bedankt voor je reactie :). Wat je zegt klopt idd wel.. je ziet vele op een slakkentempo trainen en dat lijkt me dan ook niet ideaal voor af te vallen. Ik moet wel meegeven dat mijn vriendin een tamelijk goede conditie heeft. Niet dat ze hier extra moeite voor doet, maar als ik er naast ga lopen, vliegt mijn hartslag een stuk sneller de hoogte in. Dus ik vermoed dat ze dan wel met die hartslag van 137 rekening mag houden?

Wat je zegt van de buikspieren trainen.. is het niet zo dat deze niet echt dikker worden zolang ze geen zware gewichten gebruikt? En helpen die buikspieroefeningen met licht gewicht of eigen lichaamsgewicht dan niet voor een extra vetverbranding en aldus een strakke & gladde buik?

Als ze een goede conditie heeft kan ze inderdaad die 137 houden...zelf vind ik het prettiger om een soort interval te doen. Hier in NL houden we liever ons hartslag constant (zo zijn ook de vetverbrandende programma`s op de apparatuur in gesteld) maar in de USA krijg je een interval om je oren als je dat vetverbrandende programma kiest...

Je spieren zullen altijd ontwikkelen, ook zonder gewicht maar uiteraard zal dat een stuk minder zijn dan met gewicht. En ze zullen inderdaad lang niet zo dik gespierd worden.
Die strakke en gladde buik komt echt vel tevoorschijn als haar vet% lager is... je buikspieren doen bijna met alle oefeningen die je doet mee. Dus je spant ze al steeds aan.
Ik laat mijn atleten nooit buik doen en doe zelf ook nooit buik....

Als ze een goede conditie heeft kan ze inderdaad die 137 houden...zelf vind ik het prettiger om een soort interval te doen. Hier in NL houden we liever ons hartslag constant (zo zijn ook de vetverbrandende programma`s op de apparatuur in gesteld) maar in de USA krijg je een interval om je oren als je dat vetverbrandende programma kiest...

Je spieren zullen altijd ontwikkelen, ook zonder gewicht maar uiteraard zal dat een stuk minder zijn dan met gewicht. En ze zullen inderdaad lang niet zo dik gespierd worden.
Die strakke en gladde buik komt echt vel tevoorschijn als haar vet% lager is... je buikspieren doen bijna met alle oefeningen die je doet mee. Dus je spant ze al steeds aan.
Ik laat mijn atleten nooit buik doen en doe zelf ook nooit buik....

Het is toch zo dat intervaltraining eerder voor conditie op te bouwen bedoelt is? Ze hadden mijn vriendin ook een intervalprogramma gegeven, maar ik heb haar meteen gezegd dat ze moet proberen een constante snelheid/hartslag aan te houden.

Klopt het ook dat ze moet proberen alsmaar langer door te gaan? Of is een half uur lang genoeg voor de eerste maanden?

160 is ca 80% van haar maximale hartslag.
Veel te hoog om mee te beginnen voor iemand zonder goede conditie.
Beginnen met een hartslag rond de 70 %; zeker niet hoger.

als iemand geen conditie heeft gaat de hartslag veel makkelijker omhoog....maar wat je vergeet is de correctie factor van 1.15. Deze is al jaren geleden ingesteld. Dus dan kom je wel op die 160 uit.

Maar dit is dus niet aan de orde want haar conditie is goed.

In Nl zeggen ze altijd dat je op een constant tempo cardio moet doen want dan zou je procentueel meer vet verbranden dan interval.
Dat kan dan wel zo zijn maar met interval is het totaal aan kcal veel hoger dan bij een constant tempo. Als je dan uiteindelijk die percentages er oplos laat blijkt dat je toch veel meer vet verbrand heb.
In Nl wordt dit op de opleidingen geleerd maar in de States is dit totaal anders.

Alle pro dames die ik ken doen interval trainingen en die verbranden toch het gene wat ze willen, vet :D

Je lichaam raakt gewent aan een vast tempo bij cardio en ja dan moet je dus inderdaad steeds langer gaan staan voor het zelfde resultaat. Maar als je interval doet dan blijft het een uitdaging voor je lichaam en zal je altijd in verhouding meer verbranden.

als iemand geen conditie heeft gaat de hartslag veel makkelijker omhoog....maar wat je vergeet is de correctie factor van 1.15. Deze is al jaren geleden ingesteld. Dus dan kom je wel op die 160 uit.

Maar dit is dus niet aan de orde want haar conditie is goed.

In Nl zeggen ze altijd dat je op een constant tempo cardio moet doen want dan zou je procentueel meer vet verbranden dan interval.
Dat kan dan wel zo zijn maar met interval is het totaal aan kcal veel hoger dan bij een constant tempo. Als je dan uiteindelijk die percentages er oplos laat blijkt dat je toch veel meer vet verbrand heb.
In Nl wordt dit op de opleidingen geleerd maar in de States is dit totaal anders.

Alle pro dames die ik ken doen interval trainingen en die verbranden toch het gene wat ze willen, vet :D

Je lichaam raakt gewent aan een vast tempo bij cardio en ja dan moet je dus inderdaad steeds langer gaan staan voor het zelfde resultaat. Maar als je interval doet dan blijft het een uitdaging voor je lichaam en zal je altijd in verhouding meer verbranden.

Yep, je hebt iid gelijk, zeker als je van Karvonen uitgaat. Deze calculator kan dan ook handig zijn, als je eerst je rustpols meet: http://www.briancalkins.com/HeartRate.htm

Cardio is undoubtedly very useful for weight maintaining or keeping yourself active and fit.That makes you more active increases the stamina and strength.
Boosts the muscles power and gives you the chance to achieve your physical goal.

Gewoon krachttraining gaan doen en goed eten, dan is cardio overbodig :)

Terug
Naar boven