Want? Vele verdragen dateren van tientallen jaren geleden en zijn simpelweg niet meer geschikt voor de tijd waarin we nu leven. Afstand doen is wellicht olie op het vuur gooien, maarja het schenden van sommige idiote regeltjes heeft voor de rest ook geen gevolgen (kijk maar naar de vs)
1. als je een beetje verstand hebt van verdragen weet je dat ze een zogenaamde dynamische interpretatie kennen, dat wil zeggen dat verdragsbepalingen geinterpreteerd word aan de hand van de tijdgeest.
bijv in het Europees verdrag voor de rechten van de mens (evrm) betekende gezin 50 jaar geleden (1 man 1 vrouw, getrouwd en x aantal kinderen, samenwonend in 1 huis) wat anders dan nu (denk aan samenlevingscontracten, gescheiden gezinnen, verschiilende kinderen van verschillende vaders in 1 gezin, homo stellen enzo) en daar word in de rechtspraak rekening mee gehouden.
want? ik zal het in een verhaaltje vertellen. morgen zegt nederland het EVRM op
1 jaar later, yankeefive leeft gelukkig in het zuiden van het land maar wordt op een dag ineens gebeld door zijn moeder, ze is helemaal overstuur en als de wiedeweerga rijdt yankeefive naar zijn ouders toe. Daar aangekomen blijkt dat de overheid besloten heeft links van zijn ouders huis een vliegveld aan te leggen, en rechts een hele grote vuilnisbelt. yankeefive wordt boos, dit kunnen ze toch niet zomaar maken? (jawel want artikel 8 evrm bescherming van de privacy en gezinsleven, waarvan de jurisprudentie dit verbiedt geldt immers niet mee) maar goed yankeefive gaat verhaal halen bij de opzichter, en die wil niet luisteren, yankeefive wordt nog bozer, en de opzichter belt de politie. Dat blijken twee surinaams-nederlandse agenten te zijn en die kijken het even aan en zeggen dan: yankeefive jij bent degene die hier moeilijk loopt te doen, en jij bent blank dus jij zal de schuldige wel zijn kom jij maar eens even mee. ja maar roept yankeefive dat kun je niet maken, puur omdat ik blank ben heb ik het gedaan. (maar helaas artikel over discriminatie is ook geschrapt dus de agenten staan in hun recht). Ze nemen yankeefive mee naar het bureau ergens in limburg en hij word voorgesteld aan een dikke zweterige man die de baas van de politie blijkt te zijn. De man zegt dat ie ook de rechter is voor deze zaak dus vertel maar wat er aan de hand is. Nou begint yankee ik heb recht op een eerlijk proces met een onpartijdige rechter, haha zegt de rechter, vroeger was dat zo maar artikel 13 evrm recht op een daadwerkelijk rechtsmiddel en artikel 6 evrm recht op een eerlijk proces gelden niet meer dus ik kan je gewoon veroordelen knul. Ja maar roept yankeefive ik heb niks gedaan je hebt geen zaak tegen mij. Daar moet de rechter even over nadenken. okee zegt ie je hebt gelijk, jongens neem hem maar mee. yankeefive wordt meegenomen naar de kelder en ze beginnen yankeefive te slaan en s nachts wakker te houden, teneinde een bekentenis van hem te krijgen (vroeger kon dit nooit want dit was geregeld door artikel 3 evrm, verbod van foltering en onmenselijk behandeling) maar yankeefive is een harde en zegt niks. en op een avond slaan de agenten te hard en is yankeefive dood. zijn ouders zijn erg boos maar ja sinds artikel 2 evrm niet meer geldt, het recht op leven, dsu de agenten konden doen wat ze wilden. en ook geldt de jurisprudentie op dat terrein niet meer. en die jurisprudentie betekende vroeger dat als er iemand overleed aan politiegeweld dat de overheid een onpartijdig onderzoek in moest stellen die er daadwerkelijk tot zou kunnen leiden dat de daders gepakt worden. maar ja dat hoeft niet meer. zie hier dat ook artikel 5 recht van vrijheid en veiligheid yankeefive ook niet meer kon redden...
en ondertussen is het dochtertje van yankeefive oud genoeg om naar school te gaan, maar eerst moet er schoolgeld betaald worden en dat is bepaald voor dit jaar op 5.000.000 euro, he wat hoe kan dat? nou het IVBPR dat regeld dat de overheid op termijn moet streven naar gratis onderwijs voor iedereen is ook maar opgezegd, dus de overheid kon ineens wel meer geld vragen voor onderwijs en heeft dat direct ook maar gedaan.
ach denkt het dochtertje dan ga ik maar werken. en ze vind een baan in de schoonmaak. haar baas echter is een oude CDA aanhanger en vind eigenlijk dat iedereen lid moet worden van de CDA en eist dit dan ook van zijn medewerkers. maar denkt het dochtertje van yankee, mijn vader was PVV en ik heb niks met het CDA dus ik wil geen lid worden. Okee zegt da baas, dan ontsla ik je, (en dat kan rechtmatig aangezien artikel 11 vrijheid van verening niet meer geldt.) berooit blijft het dochtertje achter. en op een dag wordt ze opgepakt door de amerikaanse ambassade, ze vermoeden dat het dochtertje ook fout is geweest want een vriend van haar vriend kan wel eens contact hebben gehad met een vermeende terrorist in amerika, en dus is er een kans dat ook de dochter terrorist en de amerikanen nemen het zekere voor het onzekere en ontvoeren haar naar amerika, tja als de verdragen zijn opgezegd is er niks wat ze nog tegenhoudt.
daarom, omdat we anders een bananenrepubliek worden waar de sovjetunie van weleer niks bij is....
daarom, denk voortaan na voordat je zomaar wat roept