Fitness Seller

Cheatmeal tijdens CUT

SanH

Cool Novice
Waardering
0
Hoi

Ik ben nu ongeveer 5 dagen bezig met cutten. Ik ben van plan om ongeveer een maandje te cutten, dus ik heb nog een drietal weken te gaan.

Momenteel doe ik 3x per week FB, en dan direct na men KT 45 min op de hometrainer @ 70 % van mijn MHR. Hiernaast ga ik ook nog eens 2x per week 15 min gaan lopen (hartslag 180-190).

Nu had ik graag eens wat meer geweten over cheatmeals.

- Wat ik eet het best? Gewoon wat ik wil? Of toch iets dat genoeg eiwitten bevat?
- Wanneer doe ik dit het best? Op een rustdag / trainingsdag?
- Kunnen cheatmeals überhaupt wel tijdens een cut?

Ander advies ivm met cutten is natuurlijk altijd handig :)

Laatst bewerkt:
Zoeken => Refeed => Lezen => Doen

1 dag per week vrete wat je wil, kan in mijn ogen geen kwaad. ik doe het in elke voorbereiding, tot de week voor de wedstrijd

Ik cut ook en heb ook 1x in de week een cheatdagje. Werkt goed zoals friet met mayo zei alleen als ik eenmaal begin wil ik telkens meer, het is dan ook moeilijk om de volgende dag mijn schema te hanteren. Zoals vorige week liet ik me helemaal gaan, Vrijdag in de avond kon ik dat stukje chocolade niet meer laten liggen en op zaterdag had ik een beetje gegeten wat ik wou. Zondag hanteerde ik mijn schema behalve om 5 uur toen nam ik een pizza, daarna wou ik natuurlijk weer meer en heb ik IPV kwark 1 zakje M&M's gegeten. Toen was het maandag heb ik weer mijn schema gehanteerd alleen mijn moeder had een cakemix gekocht die ik wel even wou proberen. Naja je raad het al toen had ik bijna een halve cake opgegeten. Opzich is dit ook wel goed eventjes wat anders omdat ik al lange tijd maar 1x in de week een cheatdagje heb gehouden. Bovendien is het de laatste week van de vakantie en heb me verder de gehele vakantie goed aan mijn schema gehouden dan vind ik dat je ook wel wat hebt verdient. Volgende week zal het wel weer mis gaan, ben eigenlijk niet van plan om crap te gaan eten alleen ik heb een introductieweek op het HBO, we gaan naar ameland dus dat word waarschijnlijk mee eten met de rest. Ik vraag wel even of ik anders mag koken ipv de simpele stundenten maatlijden, zal ik ze eens even echt eten laten proeven :P.

Ik probeer het nu een beetje af te bouwen, beetje geconcentreerd. Bijvoorbeeld wat minder en gezonder eten, denk aan pizza met groente, vis, fruit, vlees ipv patat en een hamburger van de snackbar.

Probeer taart en gebak, frituur "sommige" koekjes te vermijden vanwege de geharde vetten. Verder vind ik dat je de rest prima kan gaan eten.

Goed van je dat je dat kan, echter is het niet goed elke dag het zelfde te blijven eten, probeer er een beetje variatie in te houden. Of doe je wel aan refeeds ?
Nee, aan refeeds ga ik doen zodra ik op me streef BF zit, of wanneer ik blijf hangen. Ben nu nog net te dik, alhoewel ik mijn bovenbuikspieren al heel duidelijk zie. Mijn gezicht moet gewoon anders:p En dat gebeurt bijna,,zit nu heel dichtbij:cool:

Hoe kan je dik zijn als je buikspieren tevoorschijn komen, dan zit je toch wel rond 10/15%.

Ja, maar mijn gezicht vermagert pas als mijn buik weg is:P

MMh, lijkt me sterk bij de mannen is het meestal anderzom. Eerst vermagerd het gezicht en daarna pas de buik. De buik is bij de meeste mannen ook het moeilijkst om weg te krijgen.

Refeed wat hoger in kcal, probeer het clean te houden als dat lukt.
Wat hoger in carbs en eiwitten, hou het vet laag. Liefst op de dag van je KT.

Vergeet niet dat refeeds essentieel zijn voor een goeie cut.
Het is noodzakelijk dat je je metabolisme en je leptine een boost geeft tijdens je cut om de vetverbranding op peil te houden.
Anders zal je progressie stagneren.

Aangezien je tijdens je cut doorgaans lager zit in koolhydraten is het aan te raden terug hoger te gaan in carbs tijdens je refeed.
Een verhoging van carbs zal je spieren opladen, waardoor je er weer een week tegenaan kan gaan.

Pasta, rijst, havermout, etc zijn ideaal maar natuurlijk mag je ook wel eens cheaten. Probeer echter zoveel mogelijk vetten en fruit te mijden.

De lengte van je refeed hangt af van je vetpercentage en je sportintensiteit.
Aangezien je toch redelijk actief bent zou ik een refeed houden van 3 tot 5 maaltijden, een kleine dag dus.

Begin 's ochtends indien mogelijk nog met een zware fullbody depletiontraining.
Start vlak daarna met simpele suikers en bouw dan op naar complexere koolhydraten naargelang je dag vordert.

Succes!

Maar spreek je nou over een refeed of carb loading Baloo ? Bij een refeed gaat het er toch om dat je meer gaat eten, als je bijvoorbeeld 2800kcals zou eten zou je dan bijvoorbeeld 3500 / 4000 kunnen eten. Als je gaat carb loaden zak je in eiwitten en in vetten maar verhoog je de koolhydraat inname toch ?

Tijdens het cutten doe ik iniedergeval bijde, Tijdens KT dagen zit ik zoizoo hoger in de carbs als dat ik normaal zou zitten, Mijn schema ziet er als volgt uit:

E/K/V
Maandag KT = 40/40/20
Dinsdag = 38/30/32
Woensdag KT = 40/40/20
Donderdag = 40/25/35
Vrijdag KT = 35/49/16 = Carb load, zou nog wel wat meer carbs kunnen krijgen, tot zon 60%. Maar aangezien ik de dag erna ga refeeden zal ik dan toch hoger in de carbs zitten.
Zaterdag = Refeed
Zondag = Gelijk aan dinsdag of donderdag.

Ben nog bezig aan het maken van dit schema dat ik van plan ben vanaf september te gaan gebruiken. Moet nog even kijken hoe het zit met college's enzo.

Een refeed is efficiënter wanneer men high carb gaat dus high carb / low fat wordt zo goed als altijd aangeraden.
Aangezien je koolhydraat-inname tijdens de cut beperkt is zullen je glycogeenreserves laag staan.
Een verhoogde koolhydraatinname is dus wel degelijk nodig om deze reserves weer aan te vullen.
Een carbload en een refeed zijn dus zowat hetzelfde.

Er is echter een groot verschil tussen deze en junken.
Junken zal je metabolisme wel een boost geven maar zal je glycogeenvoorraden minder efficiënt heraanvullen.
Ook zal je sneller terug vet aanzetten aangezien je je vetinname niet beperkt.
Junk bevat namelijk vet en snelle koolhydraten en iedereen weet dat vet + insuline een slechte combinatie is.

• Topic Starter Topic Starter
Hoe zit het btw met cola light?

Eén glaasje kan geen kwaad neem ik aan? (en ja, daar blijft het bij)

Kan geen kwaad, zitten geen suikers in en bestaat voornamelijk uit water, een paar glaasjes per dag kan prima.

ik ben ook aan het cutten maar ik ben bang dat als ik een refeed ga doen dat ik dan het verkeerde eet en juist weer vet ga aankomen. kan iemand mij een indicatie geven van wat ik zou kunnen eten?

welke producten moet ik aan denken? mag je ook snoep enzo eten enz.

ik ben ook aan het cutten maar ik ben bang dat als ik een refeed ga doen dat ik dan het verkeerde eet en juist weer vet ga aankomen. kan iemand mij een indicatie geven van wat ik zou kunnen eten?

welke producten moet ik aan denken? mag je ook snoep enzo eten enz.

Maakt niks uit. Het enige wat uitmaakt is (zoals baloo al heeft gezegd hier) dat je moet schatten in hoeverre je glycogeenvoorraden zijn uitgeput. Als je gewoon kcals verlaagd en iedere dag 200g+ KHs eet hoef je je hier geen zorgen over te maken. Als je geen KHs eet moet je een hoeveelheid khs eten die afhangt van het volume van je trainschema, in dat geval zal je moeten zorgen dat je genoeg KHs (en vrij weinig vet/suiker) eet om uitputting tijdens trainen te voorkomen.

Terug
Naar boven