Fitness Seller

Chest workout puur op bovenkant borst concentreren verstandig?

HrvaticZzZ

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m82
Massa
87kg
Vetpercentage
13%
Beste mensen,

Ik wil mijn bovenkant borst wat meer de aandacht geven. Het is een 'ernstig' geval te noemen, maar me bovenkant moet echt meer ontwikkelen.

Nu vroeg ik mij af als ik mijn hele chest workout richt op de bovenkant (dwz incline dumbbell press,incline bench press en low cable pulls) richt, is dat niet teveel?

Liefst antwoorden van mensen die ook een achter lopende bovenkant borst hebben gehad en hoe zij dit hebben opgelost.

Jullie mening graag! ;)

Zou ik persoonlijk niet doen 1 tot 2 setjes is genoeg. Meer trainen betekent niet altijd meer groei. Wat deed je hiervoor voor bovenkant borst als ik vragen mag?

Dit ^^

Miss pak je juist je borst teveel aan waardoor die minder groeit ..

• Topic Starter Topic Starter
Zou ik persoonlijk niet doen 1 tot 2 setjes is genoeg. Meer trainen betekent niet altijd meer groei. Wat deed je hiervoor voor bovenkant borst als ik vragen mag?

Hoezo meer trainen? Ik richt me alleen op bovenkant. Bovendien gebruik je onderkant borst ook met incline, maar dan in mindere mate dan flat bench press. Dus ik snap niet waarom dit teveel oefeningen zijn? Je bovenkant borst is geen aparte spier of iets dergelijks. Dus of je drie voor bovenkant doet of 3 algemeen, what's the difference? 1 tot 2 setjes is genoeg als je bovenkant achterloopt? Dat is echt te weinig.. is nog minder dan 1 volle oefening (uitgaande van 3 sets). Of bedoel je oefeningen ipv sets?

Hiervoor deed ik elke training wat anders, afwisselen. Maar wil nu een strak schema. Maar als ik nog een oefening voor onderkant/middenkant borst doe ben ik bang dat weer groei veroorzaakt en de verhouding verergerd. Wat vinden jullie?

---------- Post toegevoegd Thu 26 Jan 2012 om 13:01 ----------

Miss pak je juist je borst teveel aan waardoor die minder groeit ..

Dat hoor je wel vaker. Maar het probleem is: waar ligt de grens van 'teveel'..

Hoezo meer trainen? Ik richt me alleen op bovenkant. Bovendien gebruik je onderkant borst ook met incline, maar dan in mindere mate dan flat bench press. Dus ik snap niet waarom dit teveel oefeningen zijn? Je bovenkant borst is geen aparte spier of iets dergelijks. Dus of je drie voor bovenkant doet of 3 algemeen, what's the difference? 1 tot 2 setjes is genoeg als je bovenkant achterloopt? Dat is echt te weinig.. is nog minder dan 1 volle oefening (uitgaande van 3 sets). Of bedoel je oefeningen ipv sets?

Hiervoor deed ik elke training wat anders, afwisselen. Maar wil nu een strak schema. Maar als ik nog een oefening voor onderkant/middenkant borst doe ben ik bang dat weer groei veroorzaakt en de verhouding verergerd. Wat vinden jullie?

---------- Post toegevoegd Thu 26 Jan 2012 om 13:01 ----------

Sorry, niet bij nagedacht, ik bedoelde inderdaad oefeningen van 2 tot 3 sets, dus max 6 sets voor bovenkant borst. Wat bij mij erg goed werkt is veel dumbbell werk, ik kan veel dieper gaan met mijn armen en voel de spier ook beter tijdens de oefening. Misschien is het een idee om voor algemene kracht/spieropbouw voor borst gewoon barbell benchpress te gebruiken en voor je bovenkant borst dumbbells te gebruiken.

Grens van teveel ligt wat mij betreft boven de 10-12 sets.

Mijn bovenkant borst liep heel erg achter en ik heb me toen vooral op de bovenkant gericht ja.
In feite train je de onderkant ook met die oefeningen dus mijn borst groeide evenredig en ik maakte het af met een standaard borstoefening.

Deze werkte supergoed bij mij:
Incline Dumbbell Press 3-4 sets
Incline/Flat Smith Guillotine Press 3-4 sets
Machine fly 3-4 sets

Zorg dat je met incline het bankje maar 30 graden (dus 1 klikte) omhoog zet, want de standaard incline (45 graden) pak je meer schouders mee dan bovenkant borst.
Guillotine press trouwens niet onder de 8 reps pakken. Lekker 10-12 mee doen

Ik zou het gewoon proberen, als het niet voor je werkt dan probeer je weer iets anders.. zo gek klinkt het niet, eventueel ook close grip bench press doen of paused bench.

Ligt er ook aan hoe groot je bovenkant borst is tov de gehele borst.

Ik zou sowieso elke chest workout beginnen met upper chest (van boven naar beneden werken). Dus beginnen met incline BP of incline dumbbell press. Daarna incline flyes en dan flat BP of dumbbell press.

Als door incline werk de voorkant schouder te ver voor gaat lopen wardoor de bovenborst niet mee lijkt te komen. Iets dat regelmatig voorkomt bij bovenkant borst fans.

Als door incline werk de voorkant schouder te ver voor gaat lopen wardoor de bovenborst niet mee lijkt te komen. Iets dat regelmatig voorkomt bij bovenkant borst fans.

Meeste mensen gebruiken dan ook een te steile incline als ze bovenkant borst willen trainen. De standaard incline bench is ook veel te steil voor dat doel.

• Topic Starter Topic Starter
De eigenaar van de sportschool raadde me ook aan niet alleen oefeningen voor bovenkant te doen. Hij zei dat ik maar moest beginnen met incline dumbbell press (hij vond hem beter dan bench vanwege ROM) vervolgens incline flye's en afmaken met benchpress (of andere onderkant borst oefening). Wat vinden jullie daarvan?

Ik vind het best om flat bench te pakken, maar ben altijd bang dat de onderkant toch alsnog wel gaat groeien en bovenkant in mindere mate. Hoort het bij te trekken indien je 2 voor bovenkant pakt en 1 voor onderkant?

Me vetpercentage ligt rond de 15% en misschien lijkt me borst daarom meer uit verhouding en daarmee bedoel ik dus het vet rond onderkant borst. Zou dat kunnen? Want dit idee krijg ik wanneer ik bv side chest pose doe, dan lijkt bovenkant borst echt normaal tov rest van de borst. Doordat je je schouders wat omhoog trekt als het ware. Maar als ik gewoon ontspan en voel rond me borst dan voel je boven heel weinig en onderkant en zijkant (net naast front delts) vooral wel wat zitten.

Laatst bewerkt:
Meeste mensen gebruiken dan ook een te steile incline als ze bovenkant borst willen trainen. De standaard incline bench is ook veel te steil voor dat doel.

Inderdaad. De standaard incline bench bij mij is 45 graden. Veel te steil imo. Ik gebruik voor incline altijd een verstelbaar bankje en zet deze op zo'n 30/35 graden, ook voor incline flyes.

Volgens mij heeft iedereen een probleem gehad met dat, ik heb het nu ook..
Wat ik doe voor total chest workout: bench press, incline bench press, machine fly, incline dumbbell press, afmaken met pullovers (hier train je ook je bovenrug mee)

Hij zei dat ik maar moest beginnen met incline dumbbell press (hij vond hem beter dan bench vanwege ROM)

Ik hoor dat wel vaker, maar standaard dumbbell press geeft imo echt gen grotere ROM dan standaard barbell press. Sterker nog, als je een beetje grote schijven op de dumbbell heb kunnen die de ROM zelfs beperken.

Klinkt niet als een slecht idee, beetje muscle shock :)

Ik vind het best om flat bench te pakken, maar ben altijd bang dat de onderkant toch alsnog wel gaat groeien en bovenkant in mindere mate. Hoort het bij te trekken indien je 2 voor bovenkant pakt en 1 voor onderkant?

Er zijn theorien die er van uit gaan dat naarmate je onderkantborst groeit, de borst in z'n geheel omhoog geduwd wordt wat dus een betere bovenkant oplevert.

Terug
Naar boven