XXL Nutrition

Columniste Ebru Umar mishandeld

Nederlandse enclaves in het buitenland zijn lang niet zo groot als die van de immigranten die hier naar toe kwamen. Die Nederlanders die emigreerden kwamen dan ook nog eens in een Westers land terecht, dat maakt het aanpassen al een stuk makkelijker. Noem mij 1 stad buiten Nederland waar zoveel Nederlanders aanwezig zijn vergelijkbaar met een grote stad in Nederland waar veel Marrokanen wonen? Ken er zelf in ieder geval geen.

Wat betreft het straffen hier klopt het zeker, de rotte appels zien al snel dat alles hier wordt getolereerd dus verharden ze nog wat meer qua gedrag. Maar voor de zoveelste keer, zorgen die rotte appels er voor dat je een heel volk moet afschrijven? Lijkt me toch niet.

Heb er ook een hard hoofd in dat het op een makkelijke manier zich oplost, maar 1 voordeel is er dat de nieuwe generaties hier vanaf hun geboorte wonen. Degenen die wel aangepast zijn en zich gedragen kennnen in ieder geval ons land, degenen die hier 20-30 jaar naar toe kwamen kennen Nederland betreurenswaardig in vele gevallen nog amper. Er zit dan een grote cultuurkloof tussen de ouders en de kinderen.

DBC01 zei:
Ik sta volledig achter de stelling dat wat de regering heeft gedaan, het bij elkaar zetten van nieuwkomers, een verkeerde is geweest.
Toch kun je niet zeggen dat dat crimineel gedrag veroorzaakt.

Als er nog één nationaliteit vre-se-lijk aan elkaar kleft in het buitenland zijn het de Hollanders wel. Van Belgie tot Spanje, overal hun eigen wijkje, taaltje, winkeltjes en klit-groepjes. Ik stoorde me er in Spanje enorm aan al die jaren. Je zag ook niemand 'vooruit' komen in de omgeving (qua taal leren en gewoontes enzo) het blééf Hollands.

Maar om nou te zeggen dat ze met z'n alleen es crimineel gingen worden nou nee. De buurtproblemen veroorzaken aanpassingsproblemen en taalproblemen maar de criminaliteit zit er van tevoren al in. Ik denk dat het te maken heeft met de strenge maatschappij en sociale controle waar ze vandaan komen (in Marokko word je zó opgepakt) en de vrijheid van leven die er hier is.

Je kunt mensen die een strenge maatschappij gewend zijn nu eenmaal niet in een vrije maatschappij neerzetten en verwachten dat zse zich op een prettige manier aan de regels houden: Ze lopen over je heen want straf volgt er niet of nauwelijks. Dat hoor je toch zo vaak Marokkanen en Antillianen zeggen: Dat strafstelsel hier is een lachertje, wij doen wat wij willen.

Goede post DBC ik ben het grotendeels met je eens, alleen vind ik dat er een groot verschil is tussen de Nederlanders waar jij het over hebt en de allochtonen in Nederland die crimineel worden en dat verschil is armoede. Ik neem aan dat de Nederlanders die in Spanje gaan wonen geen geldtekort hebben namelijk. Verder zou je weleens gelijk kunnen hebben over onze strafstelsel.

• Topic Starter Topic Starter
Armoede? :roflol:

Worden ze uit armoede crimineel? :roflol:

Nee kerel, materialisme. Ik heb met veel Marokkaanse meiden gepraat om erachter te komen wat hun broers en neven drijft tot al die misdaden.
Hun antwoord: Materialisme.

Vooral Marokkanen zijn érg materialistisch. Als de één een BMW 323i rijdt moet de ander een 325i. Lening bij de bank, week later auto in de prak. Wat dan? Lening afbetalen én geen auto hebben? Nee. En dan gaan ze het criminele pad op, zo is mij verteld door zeer net opgeleide Marokaanse dames die weten waar ze het over hebben.

Armoede hebben wij amper in Nederland, niet in die zin zoals in Amerika waar men écht crimineel wordt omdat de babymelk niet betaald kan worden.
In Nederland hebben we sociale vangnetten voor állles Corazon, voor álles en iedereen. Zelfs zwervers krijgen een uitkering. Dus laat dat armoede-excuusje maar effe zitten voor ik ga overgeven.

DBC01 zei:
Ik sta volledig achter de stelling dat wat de regering heeft gedaan, het bij elkaar zetten van nieuwkomers, een verkeerde is geweest.
Toch kun je niet zeggen dat dat crimineel gedrag veroorzaakt.

Als er nog één nationaliteit vre-se-lijk aan elkaar kleft in het buitenland zijn het de Hollanders wel. Van Belgie tot Spanje, overal hun eigen wijkje, taaltje, winkeltjes en klit-groepjes. Ik stoorde me er in Spanje enorm aan al die jaren. Je zag ook niemand 'vooruit' komen in de omgeving (qua taal leren en gewoontes enzo) het blééf Hollands.

Maar om nou te zeggen dat ze met z'n alleen es crimineel gingen worden nou nee. De buurtproblemen veroorzaken aanpassingsproblemen en taalproblemen maar de criminaliteit zit er van tevoren al in. Ik denk dat het te maken heeft met de strenge maatschappij en sociale controle waar ze vandaan komen (in Marokko word je zó opgepakt) en de vrijheid van leven die er hier is.

Je kunt mensen die een strenge maatschappij gewend zijn nu eenmaal niet in een vrije maatschappij neerzetten en verwachten dat zse zich op een prettige manier aan de regels houden: Ze lopen over je heen want straf volgt er niet of nauwelijks. Dat hoor je toch zo vaak Marokkanen en Antillianen zeggen: Dat strafstelsel hier is een lachertje, wij doen wat wij willen.

Mweh, ik denk dat het er meer aanligt dat oudere mensen in spanje elkaar opzoeken en dat het niet de jeugd is die daar woont(de nederlandse jeugd.. maar op vakanties is het natuurlijk wat anders) Sociale controle, wat je noemt is een heel belangrijk aspect echt een goed punt en dat klopt ook. Die mensen van "strenge" maatschappij.. mweh.. het is de jeugd dbc, die vertikt het. Ze hebben geen voorbeeld, ze hebben geen doelen in hun leven.. ze willen doekoe met pata's en banga's en popi's en jopie's met 5 b**chen en een kilo coke yeah b*ch! dat is wat ze willen... snap je? kan je amper wat mee beginnen, enige wat helpt denk ik is punishment of heropvoeding maar hoe moeten we dat dan weer aanpakken..

Die uitkering waar je het overhebt dbc is niet toereikend. Mijn moeder krijgt 750 (INCL. aanvullend), vaste maandlasten zijn 875. Ik moet dus bijleggen van mn studie finance. Mja, materialisme heerst denk ik meer onder niet opgeleiden en laag opgeleiden. Of hoe kan ik het zeggen... misschien is het krom geformuleerd maar ik bedoel, iemand van havo/vwo/hbo/uni weet wat haalbaar is en dat die persoon er voor moet werken... en dat crimineel zijn slecht is. It's all in the damn mind.

SageFrancis zei:
Mweh, ik denk dat het er meer aanligt dat oudere mensen in spanje elkaar opzoeken en dat het niet de jeugd is die daar woont(de nederlandse jeugd.. maar op vakanties is het natuurlijk wat anders) Sociale controle, wat je noemt is een heel belangrijk aspect echt een goed punt en dat klopt ook. Die mensen van "strenge" maatschappij.. mweh.. het is de jeugd dbc, die vertikt het. Ze hebben geen voorbeeld, ze hebben geen doelen in hun leven.. ze willen doekoe met pata's en banga's en popi's en jopie's met 5 b**chen en een kilo coke yeah b*ch! dat is wat ze willen... snap je? kan je amper wat mee beginnen, enige wat helpt denk ik is punishment of heropvoeding maar hoe moeten we dat dan weer aanpakken..

:roflol: :D

Als je het over Spanje hebt en 'oudere mensen' aankaart dan zit je ernaast.
Ik heb het over jonge mensen, over koppels die daar een eigen zaak beginnen c.q. in loondienst zijn. Ik heb het NIET over de Costa Blanca-bejaarden ;)

DBC01 zei:
Armoede? :roflol:

Worden ze uit armoede crimineel? :roflol:

Nee kerel, materialisme. Ik heb met veel Marokkaanse meiden gepraat om erachter te komen wat hun broers en neven drijft tot al die misdaden.
Hun antwoord: Materialisme.

Vooral Marokkanen zijn érg materialistisch. Als de één een BMW 323i rijdt moet de ander een 325i. Lening bij de bank, week later auto in de prak. Wat dan? Lening afbetalen én geen auto hebben? Nee. En dan gaan ze het criminele pad op, zo is mij verteld door zeer net opgeleide Marokaanse dames die weten waar ze het over hebben.

Armoede hebben wij amper in Nederland, niet in die zin zoals in Amerika waar men écht crimineel wordt omdat de babymelk niet betaald kan worden.
In Nederland hebben we sociale vangnetten voor állles Corazon, voor álles en iedereen. Zelfs zwervers krijgen een uitkering. Dus laat dat armoede-excuusje maar effe zitten voor ik ga overgeven.

Echte armoede hebben we hier niet heb je gelijk in, maar snapt toch wel dat Nederlanders in Spanje het over het algemeen veel beter hebben dan de allochtonen hier die crimineel worden? Je gaat me echt niet wijsmaken dat ze het zo goed hebben bij ons in de achterstandswijken. Geen goede reden om het criminele pad op te gaan natuurlijk, maar het gebeurt wel.

Je gebruikt trouwens vaker als argument dat je opgeleide marokkaanse dames spreekt, maar ik spreek ze ook en ik hoor ze zulke dingen echt niet zeggen. Marokkanen worden crimineel omdat ze geen BMW kunnen betalen? :roflol: zullen er vast wel tussen zitten die het daarvoor doen, maar het lijkt me sterk dat het een 'marokkaans probleem' is. Ik denk eerder dat de jeugd in het algemeen materialistisch is.

Laatst bewerkt:
Het is een voorbeeld. Het begint met kleding, dan een scooter, dan de auto etcetera. Ik ben hier de enige die steeds haast verplicht lijkt om z'n bronnen te openbaren nou kom maar langs dan gaan we het vragen.

Dat Arabieren héél erg van het uiterlijke vertoon en materialistisch zijn, is een feit. Want er worden geen broden gestolen en gekocht Corazon, er worden luxe artikelen gekocht en dure auto's. Honger? Armoede? :roflol:

dubbel: ligt het aan mij of is de server een beetje bezet?

DBC01 zei:
Het is een voorbeeld. Het begint met kleding, dan een scooter, dan de auto etcetera. Ik ben hier de enige die steeds haast verplicht lijkt om z'n bronnen te openbaren nou kom maar langs dan gaan we het vragen.
Ik geloof je best hoor, maar ik wil alleen zeggen dat het niet meteen waarheid is als een paar opgeleide marokkaanse meiden iets zeggen.

DBC01 zei:
Dat Arabieren héél erg van het uiterlijke vertoon en materialistisch zijn, is een feit. Want er worden geen broden gestolen en gekocht Corazon, er worden luxe artikelen gekocht en dure auto's. Honger? Armoede? :roflol:

Honger hebben ze zeker niet en luxe artikelen jatten ze ook zeker. Er is zelfs iemand vermoord om zijn Ipod, maar die dingen jatten ze vaak ook omdat ze veel geld opleveren natuurlijk. Armoede is ook relatief natuurlijk, maar het is ook een feit dat 'armoede' en criminaliteit gerelateerd zijn.

Zoals ik al zei, denk ik niet dat alleen arabieren materialistisch zijn, maar meer de jeugd in het algemeen. Blingbling, dure kleding en ipod's, dat is wat bijna elke jongere wil.

Weet je wat mensen drijft tot criminaliteit?

Materialisme, luiheid, hebzucht en asocialiteit.

Geen armoede! Een beroemde Engelse psychiater heeft er ooit eens een boek over geschreven. Naam ben ik kwijt, maar was een reportage op Nova over, tijd geleden.

RubenSossa zei:

Geen armoede! Een beroemde Engelse psychiater heeft er ooit eens een boek over geschreven. Naam ben ik kwijt, maar was een reportage op Nova over, tijd geleden.

Ik geloof er niets van dat armoede niets met criminaliteit te maken heeft. De redenen die je opnoemt hebben er zeker mee te maken, maar het blijft een feit dat er meer criminaliteit is in armere wijken.

Die psych is behoorlijk controversieel. Maar waar ik het wel mee eens ben is dat hier in Nederland maar wát graag het excuus 'armoede' wordt opgenoemd.

Zelfs de Bijlmer wordt enorm gerenoveerd, komt ALi B met z'n 'ghetto'-song aan, alsof ghetto's in Amerika te vergelijken zijn met de Bijlmer.
Weet je waar de beste klanten van Prada wonen? In de Bijlmer. Is pas nog vrolijk medegedeeld door een manager van de Pradastore in A'dam.
'Tja dat soort mensen geeft wat meer om uiterlijk vertoon hè'.

Ze kunnen m'n rug op. In Belgie maken ze zich zorgen over het toenemende geweld dat hand in hand gaat met materialisme, gepleegd door Arabieren vanuit de 'Banlieus'. Juist. Armoede is één ding maar men steelt MP3 spelers omdat men qua materie gelijk wil staan met een ander die er hard voor werken moet. Materialisme is de drijfveer van de criminele jeugd, ze doen het echt niet omdat ze armoede lijden.

Armoede zeker wel, maar ligt eraan wat voor een armoede.. hmm nederlandse armoede dan denk ik net niet.. want zo arm hebben we het hier niet. Maar armoede bijv zoals in afrika of amerika waar mensen dan 2 of 3 baantjes moeten hebben.. daar is de bron armoede zeker wel van toepassing wat betreft criminaliteit als gevolg. Is pure logica, natuurlijk spelen er ook nog andere dingen mee zoals dat wat ruben zei..

****ing bullshit ben jij ooit in Rio, kaapstad, Mexico stad geweest.

Nee en die proffessor ook niet, die grote proffessor zal vast alleen Engeland bedoelt hebben om heel onderzoek over de hele wereld zal die zeker zo'n 100 miljoen pond kwijt zijn om daar Methode van Onderzoek te beginnen.

Ik ben wel in Mexico stad geweest zo'n 10 jaar geleden en daar stelen dus echt wel voor de honger in de achterstandswijken en die wijken zien er niet zo armoedig uit als die beelden je ziet de amerikaanse gettos die zien er wel 10 keer zo slecht uit.

Voor je daar wilt komen ben je halve dag bezig om daar te komen daarna moet je 2,5 km om een lange muur wandelen. Dan ben je in de wijk en dan moet je de mensen ook nog kennen anders ben je na 5 minuten al je spullen kwijt.

Met alle spullen bedoel ik ook al je spullen je t-shirt je broek en je onderbroek mag je houden.

Dus optieven met je professor Barrebas.

je hebt helemaal gelijk.

Daar is criminaliteit ECHT een resultaat van armoede.

Maar niet in landen van de Europese Unie, en al helemaal niet Nederland.

Verder chill bro, je hoeft niet zo gestresst te reageren.

sorry ik liet me even gaan.

Terug
Naar boven