XXL Nutrition

Coronavirus

Ik heb afgelopen donderdagavond de persconferentie en het "debat" in de kamer van A tot Z gevolgd.
Heb me dood lopen ergeren aan de tergende drogreden dat Rutte er maar op hamert dat beslissingen worden genomen op basis van de bekende feiten. Echter, het merendeel van die zogenaamde "feiten" zijn op z'n best nog steeds niet meer dan "educated guess-hing".
Ergo, er worden zeer belangrijke beslissingen genomen op basis van een soort intellectueel giswerk.

Beste voorbeeld is het alles sluiten en af te gelasten, behalve de scholen basis van bepaalde arbeids-economische argumenten.
Wat een klinkklare nonsens, scholen sluit je juist als een van eerste instanties in dit soort situaties.
Kuzu maakte in mijn optiek ook terecht de opmerking dat alle andere landen die dit wel meteen hebben gedaan dan blijkbaar gek zijn of iets dergelijks.

Daarbij vond ik het zéér zorgwekkend om te zien hoe het merendeel van de kamer het duidelijk niet met deze beslissing eens was en daar volkomen terecht opmerkingen over maakte, maar Rutte toch zijn poot stijf bleef houden met het argument: "als kinderen thuis moeten blijven, dan dwing je ouders die belangrijke (medische) functies hebben ook thuis te blijven".

Lijkt mij niet tegen het belang van wél sluiten op te wegen:
- Niet alle ouders van schoolgaande kinderen een dergelijk vitale functie hebben. Bij lange na niet
- Kinderen van 10 jaar en ouder kunnen meestal prima alleen thuis zijn en sowieso voor mbo studenten zou dat geen enkel probleem moeten zijn.
- Als kinderen op-openblijvende-scholen Corona oplopen is de kans zeer groot dat ze hun ouders besmetten en daarmee sowieso ook uitschakelen.
Dan is het dweilen met de kraan open dus.

Daarnaast heeft Rutte duidelijk geen idee hoe de "hygienische" realiteit op de meeste scholen is, iets wat dit stukje wat je geplaatst hebt heel goed duidelijk maakt.

- Scholen zijn per definitie gemeenplaatsen van meer dan 100 personen.
- Deze groep -met name tot de leeftijd van 10- jaar is per definitie een brandhaard van ziektekiemen.
Als Rutte blijkbaar zelf al niet zijn eerder gestelde decreet "geen handen schudden" vrijwel direct met de voeten treed, wat verwacht je dan van de jeugd en dan met name de echt kleine kinderen?
- De vaak vieze omgeving op scholen (op micro niveau) draagt daar nog eens sterk aan bij.
- Hoewel jongeren zelf een gering gezondheidsrisico lopen, kunnen ze wel een besmettingsrisico voor andere -kwetsbare groepen- vormen.
- Een aanzienlijk deel van docenten en medewerkers vallen in de leeftijdscategorie van 50 jaar en ouder, waar de gezondheidsrisico’s hoger worden ingeschat.

En dan ook nog: Nauwe gangen, hoestende en niezende kinderen in kleine ruimten en daarin laten we dan de oppas opa's en oma's de kindertjes naar school brengen. (Speerpunt van Wilders)
Dit soort toestanden zijn gewoon niet te controleren en al helemaal niet door onderwijspersoneel.
Je legt deze dan ook een druk en verantwoordelijkheid op die onterecht is.

In mijn optiek is het nog steeds beter om (zo veel mogelijk) te voorkomen dan te genezen.
Daarom ben ik ook blij dat er flink wat scholen zijn die er zelf voor kiezen om hun deuren voorlopig te sluiten en/of voor alternatieve vormen van onderwijs te kiezen zoals online.
Het lastige met dit soort "kwesties" is dat men met 50% van de beschikbare kennis 100% efficiëntie wil bereiken. Er zullen fouten gemaakt worden. Qua scholen begrijp ik het ook niet helemaal. Experts in NL zullen dat (nog) niet nodig hebben gevonden op alle niveaus. Wilders was wel scherp, of je het verder met de beste man eens bent of niet. Meerderheid leek wel voor sluiten te zijn, daar had Rutte ook niet echt veel op te zeggen vond ik. Alleen al vanuit oogpunt om de zorg zoveel mogelijk te ontlasten lijkt thuisblijven verstandiger, hoe minder mensen elkaar kunnen besmetten hoe minder (piek) belasting op de zorg.

Volgende week zaterdag lekker op skivakantie naar de alpen, mits de Franse autoriteiten het land niet dichtgooien.
Eruit wordt toch geen probleem, erin misschien wel (skigebied blijft gewoon tot einde seizoen open, 0 besmettingen daar).

:roflol: Die zijn ieder jaar bekend waarop maatregelen genomen kunnen worden door ouders.

Volgens mij zullen vanaf maandag wel meer en meer scholen dicht gaan of blijven.
Ik weet niet hoe ouders die beiden werken het doen maar ze kunnen toch niet de gehele zomervakantie vrij nemen/verdelen/naar opvang sturen?

Door hoeveel manden moet hij nog vallen, voordat hij eindelijk eens van het politieke toneel af lazert.....

Rutte is een bijzonder goed politicus (bijna on Nederlands goed), al moet dat absoluut niet als compliment gezien worden ,
laat je niet misleiden door zijn guitige lach en sympathieke voorkomen ,je krijgt zonder enige vorm van twijfel of spijt een dolk in je rug
en wel twee indien nodig geacht

Ik weet niet hoe ouders die beiden werken het doen maar ze kunnen toch niet de gehele zomervakantie vrij nemen/verdelen/naar opvang sturen?
Lijkt mij ook niet. Zullen omdat meer mensen vrij zijn wat met elkaar regelen in de buurt. Als je dat tijdig weet kan je tijdig maatregelen nemen. Er zullen nu ouders zijn die willen voorkomen dat eigen kroost ziek kan worden, waardoor het denk ik wat lastiger is.

Rutte is een bijzonder goed politicus (bijna on Nederlands goed) al moet dat absoluut niet als compliment gezien worden
Uitstekend zelfs. Een van de, zo niet de beste. Als politicus dan. Wilders zal als politicus vlak achter hem staan. Dan is er nog een Omtzigt.

Hij kan snel schakelen en denken, is verbaal sterk, heeft dossierkennis en oogt vaak losjes zonder het idee te geven aan de goegemeente dat hij geen grip heeft. Zelfs als hij in de problemen dreigt te komen. Heeft een lach en ligt goed in Europa. Je ziet pas echt hoe goed hij vaak is als een type als Baudet hem probeert uit te dagen. Veegt hij keihard de vloer mee aan. Tegenover een Wilders zie je de kwaliteiten van beide heren. Al is Wilders afgelopen tijd wat minder scherp dan Rutte, maar als Wilders echt scherp is zie je twee talenten. Wat mij betreft de twee grootste in de huidige arena.

Jongens maak je geen zorgen.
LiveLeak-dot-com-coronavirusaoc_1584188250.jpg

Het lastige met dit soort "kwesties" is dat men met 50% van de beschikbare kennis 100% efficiëntie wil bereiken. Er zullen fouten gemaakt worden.

Zeker, dit is dan ook allesbehalve makkelijk en of bepaalde beslissingen "goed of fout" zijn kan pas achteraf worden beoordeeld.

Qua scholen begrijp ik het ook niet helemaal. Experts in NL zullen dat (nog) niet nodig hebben gevonden op alle niveaus.

Sterker nog, ik begrijp er helemaal niets van. Nee wacht, ik was zelfs met stomheid geslagen.
Ook mijn collega's en kennissen in het onderwijs ervaren dit zo.
Ik heb zelf tijdens mijn opleiding het onderwerp epidemieën/pandemieën vrij uitvoerig bestudeerd.(zeer interessant onderwerp trouwens)
Vanuit dat perspectief sluit Rutte's vergelijking van de aanpak van een epidemie met een patient die gefaseerd medicijnen toegediend om te kijken hoe deze daar op reageert, als een tang op een varken.
Curatief gezien zeg ik ja, daar heb je gelijk in maar dat is niet relevant in deze context.
We praten hier namelijk helemaal niet over curatief bezig zijn maar over preventief actief zijn en dat is totaal iets anders.

Daar geldt simpelweg een isolatie en insluit aanpak. Als je dit niet doet is het evident dat je een 'achter-de-feiten-aan-lopen' situatie krijgt en -erger nog- dit zo blijft.
Samengevat: Een algemene consensus van experts en in de literatuur hier over is, dat gemeenplaatsen zoals scholen al in de "containment phase" dicht moeten.

Wilders was wel scherp, of je het verder met de beste man eens bent of niet. Meerderheid leek wel voor sluiten te zijn, daar had Rutte ook niet echt veel op te zeggen vond ik. Alleen al vanuit oogpunt om de zorg zoveel mogelijk te ontlasten lijkt thuisblijven verstandiger, hoe minder mensen elkaar kunnen besmetten hoe minder (piek) belasting op de zorg.

Precies, anders bestrijd je weliswaar aan de voorkant maar komt het gevaar vermomd via de achterdeur binnen als het ware.
Sowieso beschouw ik het gemuteerde corona virus als een wolf in schaapskleren, alleen al door de lange incubatietijd en de grote groep met milde symptomen die wel besmettelijk voor anderen zijn.
Het lijkt er ook op dat Rutte -en het OMT waaruit hij spreekt-, te veel vanuit medisch-technisch en financieel perspectief naar het probleem kijkt, terwijl met name menselijk gedrag de zwakste schakel is bij het ontstaan en uitbreiden van epidemieën

Ben benieuwd wat het sterftecijfer zal zijn als pakweg de piek er is. Kan toch geen 3,4 procent blijven? Althans dat is te hopen. Kan bijna niet anders.
Risico is dan dat het oploopt omdat er meer zieken komen dan voor gezorgd kan worden.

Alleen het lijkt er sterk op dat er veel meer gevallen zijn dan er bevestigd worden, maar niet heel veel meer doden dan bevestigd wordt.

Dus het daadwerkelijke sterftecijfer is lager, maar kan vooral voor risicogroepen wel nog hoger worden.

Ben benieuwd wat het sterftecijfer zal zijn als pakweg de piek er is. Kan toch geen 3,4 procent blijven? Althans dat is te hopen. Kan bijna niet anders.
we kunnen hoe dan ook niet van de Chinese overheid uit gaan dat zijn notoire leugenaars wat data betreft( dus dat zal het wereld totaal enigszins fudgen ) , maar ik denk idd dat het wel eens wat hoger als een 3,4 gaat zijn mogelijk rond de 4 - 4,5 .Aangezien Europa toch wel een vergrijzings- probleem heeft . Ben benieuwd wat het gaat worden en of er ook een tweede golf gaat komen waar enigzins al rekening mee gehouden word . licht puntje is dat de Erasmus uni wel al een anti lichaam heeft kunnen identificeren ^^

Zeker, dit is dan ook allesbehalve makkelijk en of bepaalde beslissingen "goed of fout" zijn kan pas achteraf worden beoordeeld.

Sterker nog, ik begrijp er helemaal niets van. Nee wacht, ik was zelfs met stomheid geslagen.
Ook mijn collega's en kennissen in het onderwijs ervaren dit zo.
Ik heb zelf tijdens mijn opleiding het onderwerp epidemieën/pandemieën vrij uitvoerig bestudeerd.(zeer interessant onderwerp trouwens)
Vanuit dat perspectief sluit Rutte's vergelijking van de aanpak van een epidemie met een patient die gefaseerd medicijnen toegediend om te kijken hoe deze daar op reageert, als een tang op een varken.
Curatief gezien zeg ik ja, daar heb je gelijk in maar dat is niet relevant in deze context.
We praten hier namelijk helemaal niet over curatief bezig zijn maar over preventief actief zijn en dat is totaal iets anders.

Daar geldt simpelweg een isolatie en insluit aanpak. Als je dit niet doet is het evident dat je een 'achter-de-feiten-aan-lopen' situatie krijgt en -erger nog- dit zo blijft.
Samengevat: Een algemene consensus van experts en in de literatuur hier over is, dat gemeenplaatsen zoals scholen al in de "containment phase" dicht moeten.

Precies, anders bestrijd je weliswaar aan de voorkant maar komt het gevaar vermomd via de achterdeur binnen als het ware.
Sowieso beschouw ik het gemuteerde corona virus als een wolf in schaapskleren, alleen al door de lange incubatietijd en de grote groep met milde symptomen die wel besmettelijk voor anderen zijn.
Het lijkt er ook op dat Rutte -en het OMT waaruit hij spreekt-, te veel vanuit medisch-technisch en financieel perspectief naar het probleem kijkt, terwijl met name menselijk gedrag de zwakste schakel is bij het ontstaan en uitbreiden van epidemieën
Goede post. Zal corona onder ons blijven net als influenza? Volgend jaar erom lachen, of in ieder geval de schouders erover ophalen?

Ik snap overigens dat mensen wat nerveus worden maar dat hamsteren, met name toiletpapier, vind ik volslagen idioot.

Terug
Naar boven