Het lastige met dit soort "kwesties" is dat men met 50% van de beschikbare kennis 100% efficiëntie wil bereiken. Er zullen fouten gemaakt worden.
Zeker, dit is dan ook allesbehalve makkelijk en of bepaalde beslissingen "goed of fout" zijn kan pas achteraf worden beoordeeld.
Qua scholen begrijp ik het ook niet helemaal. Experts in NL zullen dat (nog) niet nodig hebben gevonden op alle niveaus.
Sterker nog, ik begrijp er helemaal niets van. Nee wacht, ik was zelfs met stomheid geslagen.
Ook mijn collega's en kennissen in het onderwijs ervaren dit zo.
Ik heb zelf tijdens mijn opleiding het onderwerp epidemieën/pandemieën vrij uitvoerig bestudeerd.(zeer interessant onderwerp trouwens)
Vanuit dat perspectief sluit Rutte's vergelijking van de aanpak van een epidemie met een patient die gefaseerd medicijnen toegediend om te kijken hoe deze daar op reageert, als een tang op een varken.
Curatief gezien zeg ik ja, daar heb je gelijk in maar dat is niet relevant in deze context.
We praten hier namelijk helemaal niet over curatief bezig zijn maar over preventief actief zijn en dat is totaal iets anders.
Daar geldt simpelweg een isolatie en insluit aanpak. Als je dit niet doet is het evident dat je een 'achter-de-feiten-aan-lopen' situatie krijgt en -erger nog- dit zo blijft.
Samengevat: Een algemene consensus van experts en in de literatuur hier over is, dat gemeenplaatsen zoals scholen al in de "containment phase" dicht moeten.
Wilders was wel scherp, of je het verder met de beste man eens bent of niet. Meerderheid leek wel voor sluiten te zijn, daar had Rutte ook niet echt veel op te zeggen vond ik. Alleen al vanuit oogpunt om de zorg zoveel mogelijk te ontlasten lijkt thuisblijven verstandiger, hoe minder mensen elkaar kunnen besmetten hoe minder (piek) belasting op de zorg.
Precies, anders bestrijd je weliswaar aan de voorkant maar komt het gevaar vermomd via de achterdeur binnen als het ware.
Sowieso beschouw ik het gemuteerde corona virus als een wolf in schaapskleren, alleen al door de lange incubatietijd en de grote groep met milde symptomen die wel besmettelijk voor anderen zijn.
Het lijkt er ook op dat Rutte -en het OMT waaruit hij spreekt-, te veel vanuit medisch-technisch en financieel perspectief naar het probleem kijkt, terwijl met name menselijk gedrag de zwakste schakel is bij het ontstaan en uitbreiden van epidemieën