MuscleMeat

Coronavirus

Bezoekers in dit topic

Kan het even niet vinden maar wat zijn de waarden van andere ziektes? Griep, mazelen? Ter vergelijking...
1580125808590.jpg
 
Al die paniek zaaiende filmpjes :roflol:

Zag gisteren op het nieuws ook een schreeuwende zuster, dat is toch puur en alleen angst zaaien:o
 
Kan het even niet vinden maar wat zijn de waarden van andere ziektes? Griep, mazelen? Ter vergelijking...
SARS was 3.

Edit: sars was 2.

Voor dit coronavirus:
(...) Later stelde hij hem bij: zijn schatting moest 2,6 zijn. Een team van de Zwitserse epidemioloog Christian Althaus kwam intussen uit op een overdraagbaarheid van 2,2; een Britse groep schat het besmettingscijfer op 2,5. Voorlopig komt de WHO uit op een besmettingscijfer van tussen 1,4 en 2,5. Aan de wetenschap de taak om dat getal de komende dagen preciezer vast te stellen – en het met voorzorgsmaatregelen, quarantaines en snelle diagnoses omlaag te brengen tot onder de 1, zodat de ziekte kan uitdoven.
 
Laatst bewerkt:
Al die paniek zaaiende filmpjes :roflol:

Zag gisteren op het nieuws ook een schreeuwende zuster, dat is toch puur en alleen angst zaaien:o
Geen idee. Ik heb een gevoel dat die 2800 gevallen die vermeld worden door de Chinese overheid totaal niet overeen komen met de werkelijkheid. Als dat virus zeer besmettelijk is, een lange incubatietijd heeft en niet iedereen symptomen heeft als ze besmet zijn, dan zullen er in een dichtbevolkte stad met 10+ miljoen inwoners heel veel meer besmet zijn. Mogelijk tien- tot honderdduizenden.

Daarnaast denk ik dat die lockdowns ook de nodige slachtoffers gaan eisen door gebrek aan voedsel en medicijnen. Hetzelfde geldt voor alarmsnummers. Alles is bezet en niemand is beschikbaar. Heb je hulp nodig (van een trap gevallen, motorongeluk, hartaanval, etc etc) dan heb je dus gewoon dikke pech. De hele infrastructuur in die stad ligt plat.

 
Laatst bewerkt:
Geen idee. Ik heb een gevoel dat die 2800 gevallen die vermeld worden door de Chinese overheid totaal niet overeen komen met de werkelijkheid. Als dat virus zeer besmettelijk is, een lange incubatietijd heeft en niet iedereen symptomen heeft als ze besmet zijn, dan zullen er in een dichtbevolkte stad met 10+ miljoen inwoners heel veel meer besmet zijn. Mogelijk tien- tot honderdduizenden.

Daarnaast denk ik dat die lockdowns ook de nodige slachtoffers gaan eisen door gebrek aan voedsel en medicijnen. Hetzelfde geldt voor alarmsnummers. Alles is bezet en niemand is beschikbaar. Heb je hulp nodig (van een trap gevallen, motorongeluk, hartaanval, etc etc) dan heb je dus gewoon dikke pech. De hele infrastructuur in die stad ligt plat.

Dat er meer besmettingen zijn dan gezegd word geloof ik geheid, alleen die filmpjes van spartelende mensen en krijsende zusters vind ik paniekzaaierij. Wat heeft het voor een meerwaarde om zulke beelden te tonen?
 
Voorlopig lijkt zo’n 3 procent van de patiënten aan de ziekte te overlijden. Dat is aanzienlijk, maar ook veel minder dan de 11 procent die in 2002-2003 aan sars overleed, of de ongeveer 35 procent die overlijdt aan de ‘dromedarisziekte’ MERS.

1580127538749.png

Mmm, ik zie een oplossing voor de vergrijzing in China. :thinking:

---

Het kan geen toeval zijn, aldus een hardnekkige geruchtenstroom op internet: de dierenmarkt waar het nieuwe coronavirus opdook, is slechts 30 kilometer verwijderd van een pas geopend, zwaar beveiligd lab van het Wuhan Instituut voor Virologie.

682
©gnews.org

In het lab zou men virussen kweken voor oorlogsinzet. De VS zouden twee jaar geleden al hebben gewaarschuwd dat zo’n virus kan ontsnappen. En de Chinese overheid zou de laatste hand leggen aan een verklaring dat er een ongeluk is gebeurd, aldus de geruchtenmachine.

Hoewel het te vroeg is om zulke geruchten helemaal af te schrijven, ligt het niet erg voor de hand. Complotdenken is immers een kenmerkende reactie bij haast alle epidemieën en grote rampen.
Daarachter zit de diepe menselijke neiging te denken dat heftige gebeurtenissen een heftige oorzaak moeten hebben. Ondenkbaar dat zoiets nietigs als een niezend diertje de hele wereld verstoort! Daar moet meer achter zitten, geeft onze psychologie ons in.

In werkelijkheid zijn de meeste vroege ziektegevallen te herleiden tot de dierenmarkt in Wuhan, volgens een vorig weekeinde gepubliceerde, eerste analyse in artsenblad The Lancet – en is het wachten tot experts de precieze herkomst ontrafelen. Bij sars duurde dat uiteindelijk veertien jaar.
 
Laatst bewerkt:
1580130638808.jpg

Street view after Wuhan government announced to ban non-essential vehicles in downtown area to contain coronavirus outbreak, on the second day of the Chinese Lunar New Year, in Wuhan, Hubei province, on Sunday. (cnsphoto via Reuters)


Verkeer platgelegd in een stad van 11 miljoen. Krijg dan toch het gevoel dat er veel meer aan de hand is dan dat ons voorgeschoteld wordt.
 
Artikel van de Bangkokpost.

Health officials are monitoring about 20,000 Chinese tourists currently in the country, as they start to return home after the Lunar New Year.

Dr Sopon Iamsirithavorn, director of the Bureau of General Communicable Diseases, said on Monday that about 20,000 Chinese visitors were here and were about to depart.

"Most of them have not shown any fever symptoms, and about 80% of them are from Wuhan," he said after a meeting at the Public Health Ministry in Nonthaburi province.


80% uit Wuhan, damn. Ik heb hier al redelijk wat hoestende Chinezen gezien en maakte vandaag nog grapjes dat ze hun Coronavirus bij zich moesten houden.
 
Verkeer platgelegd in een stad van 11 miljoen. Krijg dan toch het gevoel dat er veel meer aan de hand is dan dat ons voorgeschoteld wordt.
Dat zijn geen maatregelen die je neemt voor iets wat vergelijkbaar is met een griep lijkt mij idd.
80% uit Wuhan, damn. Ik heb hier al redelijk wat hoestende Chinezen gezien en maakte vandaag nog grapjes dat ze hun Coronavirus bij zich moesten houden.
Van hetzelfde hier, net terug uit London. Zat toch wel redelijk vol met Chinese toeristen, gelukkig had een grote hoeveelheid een mondkapje op :o
 
Lucey says if the new data are accurate, the first human infections must have occurred in November—if not earlier—because there is an incubation time between infection and symptoms surfacing. If so, the virus possibly spread silently between people in Wuhan and perhaps elsewhere before the cluster of cases from the city’s now infamous Huanan Seafood Wholesale Market was discovered in late December. “The virus came into that marketplace before it came out of that marketplace,” Lucey asserts.

 
Voorlopig maar even niet bulken met vleermuizensoep he
 
Waarschijnlijk is een medewerker van het laboratorium óók dieren liefhebber. En als die medewerker in November de markt heeft bezocht.
Dan ben je er al.
 
Waarschijnlijk is een medewerker van het laboratorium óók dieren liefhebber. En als die medewerker in November de markt heeft bezocht.
Dan ben je er al.
Een beetje zoals de Cavendish (huidige bananensoort) drama met de Panama ziekte. Waar die Chinezen casual rondlopen met dezelfde schoenen die sporen van de schimmels hebben opgepikt van besmette bodems. Of de planten uit een besmette regio meenemen en een buurland onder druk zetten om grond te stelen voor hun bananen, om er later achter te komen dat die vervolgens ook besmet raken met de sporen die ze zelf mee hebben genomen.

Zo'n situatie zou mij niet verrassen in ieder geval.
 
Een beetje zoals de Cavendish (huidige bananensoort) drama met de Panama ziekte. Waar die Chinezen casual rondlopen met dezelfde schoenen die sporen van de schimmels hebben opgepikt van besmette bodems. Of de planten uit een besmette regio meenemen en een buurland onder druk zetten om grond te stelen voor hun bananen, om er later achter te komen dat die vervolgens ook besmet raken met de sporen die ze zelf mee hebben genomen.

Zo'n situatie zou mij niet verrassen in ieder geval.
Chinezen zijn dan ook smerige mensen.
 
Het verschil trouwens tussen 2019-nCoV en SARS is:
SARS heeft een incubatietijd van 10 dagen.
2019-nCoV een incubatietijd tot 14 dagen.

De incubatietijd is de tijd tussen het moment van besmetting en de eerste symptomen.
SARS was pas besmettelijk bij symptomen, dus na de incubatietijd. Zo was het relatief makkelijk te bestrijden. Je kan mensen screenen op o.a. lichaamstemperatuur.

2019-nCoV is echter ook besmettelijk tijdens de incubatietijd. Dus het merendeel van de mensen die ziek is weten het zelf nog niet, en weten ook niet dat ze anderen aan het besmetten zijn. Hierdoor is tevens het screenen op lichaamstemperatuur bij 2019-nCoV dus redelijk zinloos. Het aantal zieken zal dus door deze 14 daagse delay en slechte detectiemethoden zwaar gaan stijgen. Hierdoor zal de R0 ook gaan stijgen en waarschijnlijk (een stuk) hoger worden dan SARS.

Over de mortaliteit is nog weinig bekend. Maar stel deze blijkt hoog te zijn, of het virus muteert tot een dodelijkere versie zoals zijn soortgenoot MERS (35% mortaliteit) dan heb je een probleem bij een pandemie. Het kan natuurlijk ook heel laag zijn en dan zal het niet zo spannend worden.

Ook niet te vergeten dat de mortaliteit zal stijgen wanneer het aantal patiënten te groot wordt en ziekenhuizen het niet meer aankunnen. Zonder behandeling zal de mortaliteit stijgen.

Momenteel schatten sommigen de mortaliteit rond de 3%. Echter vraag ik mij af hoe men aan deze getallen komt. De Chinezen hebben het over 2800 zieken, 80 doden en 50 'genezen'. Als er meer dood gaan dan genezen dan zou de mortaliteit >50% zijn. Hetgeen mij ook stug lijkt. Al bij al is er gewoon nog weinig informatie en komt er heel erg weinig informatie uit China (zoals gewoonlijk).

Interessant om de ontwikkelingen te volgen. Echter zou ik de informatie die de Chinese overheid geeft met een flinke korrel zout nemen. Downplayen om paniek te voorkomen doet elke overheid, laat staan de Chinese.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven