Fitness Seller

Hersenen van mensen met obesitas reageren anders op volle maag

Interessante research van het AmsterdamUMC:
https://nos.nl/artikel/2478672-hersenen-van-mensen-met-obesitas-reageren-anders-op-volle-maag
Het ligt dus niet aan een gebrek aan wilskracht dat het afvallen niet lukt, maar aan een communicatiestoornis tussen maag en brein.

Individuele verschillen

Voedingsonderzoeker Paul Smeets van de Wageningen Universiteit is kritischer. "Het aantal deelnemers is klein en je kunt dit onderzoek niet vertalen naar iedereen met obesitas. Het laat namelijk ook zien dat er binnen de groep mensen met obesitas aanzienlijke verschillen zijn in hoe hun hersenen reageren. Net als binnen de groep met een gezond gewicht."
Wel onderstreept de studie volgens Smeets dat het niet makkelijk is om af te vallen, omdat het lichaam tijd nodig heeft om zich aan te passen aan een nieuwe situatie met een gezonder gewicht.

Dit is het belangrijkste

En dan nu de hamvraag: worden mensen dik, omdat de hersenen van dikke mensen anders reageren of zijn de hersenen van mensen anders gaan reageren, naarmate ze dikker werden?

Ze worden dik omdat ze meer eten dan ze verbranden.

:trollface:

• Haha
Waarderingen: Pren
Ja dat is ook niet goed voor je hersenfuncties.
1686674405715.png

Er staat in het artikel dat het dus niet ligt aan een gebrek aan discipline, maar daar ligt het toch juist wel. Discipline is dat je niet toegeeft aan een hongergevoel. Als je aan het cutten bent en dus minder eet dan je verbruikt, krijgen je hersenenen een signaal dat je meer wilt eten. Dan komt het juist op discipline aan daar niet aan toe te geven.

Als je een verzadigd/vol gevoel hebt, is er weinig discipline nodig om je niet te overeten / je in te kunnen houden.

Je zou hooguit kunnen concluderen dat wanneer bepaalde signalen van de maag niet aan de hersenen worden gegeven, dikke mensen meer discipline nodig hebben. Wat ik me dan wel afvraag. Was dat signaal wel in orde toen ze nog niet dik waren?

tegenwoordig maar allerlei excuusjes en onzin om het dik zijn goed te praten:treuren:

Ik volg al een tijdje het kiwidieet, werkt perfect.

Terug
Naar boven