Amerikanen zijn mensen die heel veel belang hechten aan hun vrijheid en niet graag luisteren naar de overheid. Dus ik vrees er voor.
Dit dus. Amerikanen zijn voor vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Zal me niets verbazen als zij gewoon de klappen incasseren, het kaf van de koren scheiden, de zeis door het dorre hout, en meer van dit soort termen die heel veel mensen hier waarschijnlijk extreem op de zenuwen werken.
Alles toeschrijven aan Corona is waanzin, iedereen die dan ook maar iets van een onderliggende kwaal (diabetes, overgewicht, astma) heeft daarvan afhalen evenzeer.
Het gaat om perspectief. Ik wil niet beweren dat deze mensen niet moeten worden geregistreerd in dit verhaal. Het gaat om hoe je een sterftecijfer kan framen. Je kan alle kanten op met de getallen.
De huidige kant is een uiterste, het alarmistische extreem. Ik schets een ander uiterste. Uit gaan van gezonde mensen < 50 jaar. Zoals ik bepleit al lange tijd, dit is mogelijk de helft van de beroepsbevolking.
Je zou ook op de volgende manier kunnen redeneren:
Neem de leeftijd van iedere overleden patient, trekt dit nummer af van de gemiddelde levensverwachting. Dan kom je op het aantal misgelopen levensjaren. Dit kan je nog delen door de gemiddelde levensverwachting om te komen op het aantal mensenlevens wat verloren gaat.
Je kan alle kanten op met de getallen en overal is wat voor te zeggen. Als iemand met diverse ernstige gezondheidsaandoeningen 81 wordt ipv 85 vind ik het bijzonder dat dit even zwaar weegt als iemand die kerngezond was, 20 jaar oud en sterft aan Corona.
Hier zitten toch wezenlijke verschillen.
Als je hiermee de suggestie wilt wekken dat bijvoorbeeld het RIVM blind achter de adviezen van WHO aanloopt heb je het nieuws de afgelopen weken niet voldoende gevolgd denk ik.
In ieder geval klinkt hij stukken rationeler dan jij, minder emotioneel. Een filmpje uit 2015 posten zet niet echt kracht bij.
Haha touche, maar het gaat er om dat je ziet dat het al ontzettend lang duidelijk was dat er een pandemie aan zat te komen. Dat heeft iedere overheid geweten moeten hebben. Daarvoor hebben wij toch een overheid, om ons te behoeden voor dit soort situaties.
Maar toch zijn er overal tekorten en komt Corona als donderslag bij heldere hemel. We hebben toch voldoende waarschuwingen gehad in de afgelopen jaren?