- Waardering
- 46.980
- Lengte
- 1m89
- Massa
- 117kg
- Vetpercentage
- 12%
Van mij hoeft het ook niet, maar wel knap dat het onderwijs zo snel de omslag naar digitaal heeft gemaakt.Totaal onnodig inderdaad. Zo veel werk ik niet momenteel.
Overigens wordt er over het algemeen wel een hogere werklast ervaren.
"Ook dat is een probleem: docenten steken veel tijd in het onderwijs op afstand, meer tijd dan ze normaal kwijt zijn aan het voorbereiden van hun lessen. Ruim tweederde van de leraren ervaart meer of veel meer werkdruk sinds de scholen dicht zijn, blijkt uit de bovengenoemde enquête van vakbond AOb.
In de studio’s van de Boekmanschool in Amsterdam merken ook Maassen en Terpstra het. Alle uitzendingen begeleiden is een ‘pittige klus’. En ja, ook zij zien de tekortkomingen van onderwijs op afstand. Terpstra: ‘Ik vraag me af of dit geschikt is als volwaardig onderwijs. Daarvoor ontbreekt de echte interactie. En differentiëren is lastiger. In de klas kan dat vrij makkelijk. Je deelt groepen op niveau in, dat gaat nu niet.’"
Ook het controleren, bellen, kinderen achter de broek aan zitten etc. Het blijkt dat een deel van de leerlingen niet bereikbaar is en sinds het sluiten van de scholen geen lessen meer heeft gevolgd.
"Daarnaast een mobiele telefoon. Voor als meester Jurgen belt. Om ze met hun dagritme te helpen belt Jurgen iedere dag al zijn leerlingen een paar keer op. ‘Om te zorgen dat we niet stiekem gaan gamen of filmpjes gaan kijken’, zegt Danny nog steeds bloedserieus. Ook heeft meester Jurgen een klassen-appgroep aangemaakt. Twee keer per dag videobellen ze met de hele klas via WhatsApp. ‘In de ochtend vertelt de meester wat we gaan doen en aan het eind van de dag vraagt hij hoe de dag was en zingen we samen een lied, net zoals altijd.’ "
Omwenteling op school: ineens is de leraar live op YouTube
De plotselinge sluiting van de scholen dwong docenten onderwijs op afstand te regelen. Binnen een paar dagen gaf zowat elke school online les. Een prestatie. Al zijn er keerzijden. ‘Sommige kinderen zijn al twee weken niet online.’
Overigens is het in NL wel beter geregeld dan in veel landen en zijn de faciliteiten (internettoegang, laptop/pc) beter.
Duizenden laptops voor kinderen uit arme gezinnen, maar genoeg is het nog niet
Duizenden kinderen uit arme gezinnen krijgen op korte termijn laptops en andere middelen om onderwijs op afstand te volgen. De gemeente Amsterdam stelt vanaf deze week 3.250 laptops en 450 wifi-hotspots beschikbaar aan leerlingen die thuis niet beschikken over de juiste middelen om tijdens de...
Thuisonderwijs valt niet mee, in landen waar de digitale afslag is gemist
In Nederland is thuisonderwijs in korte tijd uitgegroeid tot een begrip. Maar hoe werkt dat elders tijdens de coronacrisis, nu in veel landen de scholen ook gesloten zijn of zelfs een complete lockdown van kracht is?

De werkdruk vind ik persoonlijk erg hoog (met veel formatieve toetsen, werkstukken etc) maar wel begrijpelijk (een te grote achterstand opbouwen is ook niet echt prettig). Heb mijn dochter extra kunnen motiveren door uit te leggen dat ze met zelfstandig studeren op deze manier een voorsprong kan hebben bij het studeren later.