XXL Nutrition

Coronavirus

763 bnm.jpg

De Spaanse politie heeft een man beboet die zijn goudvis uitliet. De man wilde daarmee het uitgaansverbod omzeilen, want het uitlaten van huisdieren is wel toegestaan. Hoewel hij de vis diervriendelijk in een kom meenam, kon hij de agenten niet vermurwen. De politie vond het wel de moeite waard een foto van het voorval in de stad Logroño op Twitter te posten.

:roflol:
Hulde! Dat is humor. :D

Ja, en dan moet je ook nog 1,5 meter afstand houden zeker?
Lastig hoor, als je normaliter gewend bent om veel verder uit haar buurt te blijven.. :emo:
Ja, maar gisterenavond heb ik lekker in complete afzondering 8 uur op mijn werk gezeten dus ik kan er weer even tegenaan.

De gemiddelde nederlander hangt na zijn werkdag sowieso alleen maar achter de buis, zuipt wat bier en doet voor de rest niks productiefs. Al die dingen kunnen ze nu ook nog steeds doen, alleen kun je niet naar een restaurant, horeca of evenement.

De -psychologische- perceptie van vrijheid wordt niet zozeer bepaald door wat we daadwerkelijk doen, maar meer door wat we mogen/kunnen doen.
Het gaat er niet om dat je ook op de bank kunt zuipen, maar het is het idee dat je niet meer naar de kroeg mag, als je dat wél zou willen.

Dus ook al hangt iemand 99% van de tijd achter de buis, als de voordeur op slot zit en je kunt niet naar buiten als jij dat wilt, dan gaan mensen toch piepen over vrijheidsbeperking.

De -psychologische- perceptie van vrijheid wordt niet zozeer bepaald door wat we daadwerkelijk doen, maar meer door wat we mogen/kunnen doen.
Het gaat er niet om dat je ook op de bank kunt zuipen, maar het is het idee dat je niet meer naar de kroeg mag, als je dat wél zou willen.

Dus ook al hangt iemand 99% van de tijd achter de buis, als de voordeur op slot zit en je kunt niet naar buiten als jij dat wilt, dan gaan mensen toch piepen over vrijheidsbeperking.
Klopt en hier ben ik het ook niet mee oneens. Gaat mij om het "verloren levensjaren" argument wat gewoonweg niet klopt. Je verliest maximaal een aantal weekenden per persoon en als mensen verder kijken dan hun eigen leeftijdsgroep dan zie je dat best veel Nederlanders hun weekenden achter de buis spenderen. Hoe ouder de persoon hoe groter de kans. De -30'ers worden het hardste geraakt aangezien zij veel sociale activiteiten hebben en vaak nog geen kinderen en dus verplichtingen.

Klopt en hier ben ik het ook niet mee oneens. Gaat mij om het "verloren levensjaren" argument wat gewoonweg niet klopt. Je verliest maximaal een aantal weekenden per persoon en als mensen verder kijken dan hun eigen leeftijdsgroep dan zie je dat best veel Nederlanders hun weekenden achter de buis spenderen. Hoe ouder de persoon hoe groter de kans. De -30'ers worden het hardste geraakt aangezien zij veel sociale activiteiten hebben en vaak nog geen kinderen en dus verplichtingen.
Er wordt toch geen claim gemaakt van die beperkte vrijheid uitgedrukt in verloren levensjaren? Maar dat alle gemiste vrijheid wordt opgelegt vanwege ziekte die slechts wat verloren levensjaren heeft gekost..

Ja, vannacht ben ik doorbetaald vrij, maar wel oproepbaar voor als mijn collega ziek wordt. De stress is haast ondraaglijk. Wel vrij zijn, maar niet weg mogen en ook nog eens nuchter moeten blijven. :angstig:
Hoe gaat het begeleiden van de kids? Of zijn ze zo jong dat ze nu weer naar school moeten?

Laatst bewerkt:
Er wordt toch geen claim gemaakt van die beperkte vrijheid uitgedrukt in verloren levensjaren? Maar dat alle gemiste vrijheid wordt opgelegt vanwege ziekte die slechts wat verloren levensjaren heeft gekost..

Juist door de inperking van onze vrijheden zij er maar zo weinig levensjaren verloren gegaan. ;)

Hoe gaat het begeleiden van de kids? Of zijn ze zo jong dat ze nu weer naar school moeten?
Daar hebben we geluk mee, de ene is 2, de ander is 10 maart 4 geworden en heeft dus 2,5 dag op school gezeten. De oudste laten we wel zo nu en dan “schoolopdrachten” doen, maar dat stelt niets voor en maakt eigenlijk ook niets uit.

Juist door de inperking van onze vrijheden zij er maar zo weinig levensjaren verloren gegaan. ;)
Ik durf niet te zeggen dat dat niet zo is. Ben ergens wel benieuwd of zo'n virus anders niet snel z'n beloop doet met de zwaksten maar dan door Sweedse groepsimmuniteit verdwijnt, of als sneeuw voor de zon in april zoals Trump voorspelde.

Laatst bewerkt:
Iedereen wordt er gek van met een partner vast te zitten, ik zit hier met een partner die een uur verderop woont :o. Helaas gaat voor haar het werk en school nog gewoon door. Terwijl ik werkloos ben en überhaupt geen school had tot september.

Gelukkig heb ik lab glaswerk en wat plantenonderdelen in huis.

1. Ik denk dat er best gekeken wordt hoe verder met kwetsbaren en economie. Het lastige punt is dat als je te snel gaat versoepelen te veel mensen ziek worden en dat kan de zorg niet aan met alle gevolgen van dien. Dat veroorzaakt ook mogelijke doden of een zekere arbeidsongeschiktheid enz. Doet ook de afgelopen weken teniet.

Dit gaat natuurlijk niet op he. De eerste zogenaamde "golf" is gekomen omdat niemand rekening hield met het virus (logisch ook, er was weinig over bekend en we dachten dat het meeviel). Voeg daar een aantal evenementen (bijvoorbeeld een carnaval maar ook genoeg andere) aan toe en het verspreid als een gek om zich heen.

Als je sectoren nu weer open zou MET de 1,5m regel inachtneming en wat regels betreft hygiëne en je zou de echt grote risicogroepen (60+) isoleren dan zou je echt geen tweede "golf" krijgen. Zou dan wel alleen de evenementenbusiness en uitgaansgelegenheden nog niet opendoen omdat daar gewoonweg altijd grote groepen bij elkaar zijn. Tuurlijk zullen er wel mensen op de IC belanden maar veel minder snel aangezien door de regels minder mensen besmet worden en vooral: minder mensen worden tegelijkertijd besmet doordat er geen grote groepen bij elkaar zijn.

Op die manier denk ik oprecht dat je de besmettingsfactor nog steeds wel onder de 1 kan houden. Met nadruk op denk, dat weet ik natuurlijk niet zeker :P Maar dat lijkt mij wel logisch in ieder geval.

Trigger alert:

Dutch RIVM stats April 28th
Average age of people tested positive for Corona at moment of death is = 81.1 years old.

Of the people that died while testing positive for corona, the percentage of people that not had underlying illnesses is only known for the ages lower than 70. This age group is 11.7% of total number of deaths, 503 people in total. Of them, 9.3%, which is 1.0881% of total group, or 47 people, did not had underlying illnesses.

Looking at life expectancy at given age, as determined by CBS, in respect to the age of people dying and testing positive for C19, years lost can be deduced . Deducting life expectancy from age of death, compensating for male and female, the following total expected years of living are lost:

Men: 22,422 years
Women: 18,734 years
Total: 41,156 years

The average life expectancy from birth is:

Men: 80.16
Women: 83.33
Average life expectancy Netherlands: 81.76 (considering male to female ratio)

Another way to frame these numbers is to state that average life span is shortened by:

Men: 9 years and 11 days = 11,3% of lifetime
Women: 10 years, 4 months and 15 days = 12,4% of lifetime

Yet another way to frame this is to say:
2.483 men died at the age of 71 instead of expected age of 80.
1.806 women died at the age of 73 instead of the expected 83.

When you divide the number of years lost per gender by the average life expectancy from birth per gender, you get to a total of whole lives lost per gender and total:

Men: 280 lives from birth
Women: 225 lives from birth
Total: 505 lives from birth

Hypothetically, considering known percentage of people dying while testing positive for C19 with no underlying illnesses and is 1.009%, the above compares to 5 abortions.

Laatst bewerkt:
Wie er er nu de sukkel, Jan Modaal die de overheid gelooft, de lockdown ondergaat en straks blij is als als zijn geliefden nog leven, of jij die het allemaal beter weet en met dezelfde opgelegde beperkingen moet leven?

De mens en zijn irrationele denken wordt tegen zichzelf gebruikt. Het feit dat Jan Modaal ‘blij’ is dat zijn geliefde nog leven, ondanks dat er geen directe aanleiding voor vrees was, is een sterk bewijs van de effectiviteit van het bespelen van de bekende psychologische mechanismen middels massa propaganda. De mening van Jan Modaal ligt in zijn emotie. Het oeroude gedeelte van de hersenen wat door juiste prikkels eenvoudig en voorspelbaar te manipuleren is. Het profiel van het gemiddelde geregistreerde Corona slachtoffer is vanaf begin helder: leeftijd 80+, oud met meerdere ernstige gezondheidsklachten. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, want juist die, die worden uitvergroot in geuren en kleuren omschreven. Jan Modaal ziet dit als logische informatieverschaffing.

Ik ben me bewust dat ik ook ongetwijfeld regelmatig logisch faal. Bewust van mijn neiging reactief tegen autoriteit te zijn, geef ik voldoende disclaimers over mijn eigen gebreken en mijn perspectief en belangen om de schijn van onpartijdigheid te voorkomen. Nutteloos. Een ieder zal vinden wat nodig is om de gepresenteerde feiten in twijfel te trekken, zodat de perceptie van het leven terug in lijn met het gevoel komt. Een spelfout in mijn betoog, de toon waarop het gebracht wordt, posts uit andere topics, alles om de bron te diskwalificeren en daarmee de eigen interpretatie van de boodschap als zijnde onjuist te rechtvaardigen. Een Dunning-Kruger grafiekje volstaat meestal voor comfort in het hoofd.

Ondertussen begint langzaam een pijnlijke werkelijkheid zichtbaar te worden; het inzicht dat nog steeds fervent voorstander voor lockdown zijn niet meer kan worden gerechtvaardigd door enkel sociaal wenselijke meningen en kudde gedrag. Risico mijdend zijn, het zogenoemde endowment effect. Er speelt meer. Het onvermogen compassie te tonen met slachtoffers van lockdown en klakkeloos laten gebeuren, sterker nog, jezelf hard maken voor de maatregelen die niets minder zijn dan fysieke en mentale vrijheidsbeperking, zie ik als schuld door omissie. Snel zal duidelijk worden wat reeds maanden zichtbaar is voor een ieder die kijkt; waar de ware moraal ligt. Als de werkeloosheid en economische recessie dichter bij komt dan het gevaar voor het onbekende, en het zelf dienende brein inziet dat het middel ook voor hen een grotere bedreiging vormt dan de kwaal. Welk excuus zullen de mensen dan hebben? “We wisten het niet?”

Het onderschatten van de impact op een leven bij het verliezen van werk en tijdens een recessie op de arbeidsmarkt te komen; voor een lager salaris en/of werk ver onder niveau. Dit maakt verschil tussen een uitdagende en enerverende baan net buiten je comfort zone, of 40 uur per week 'data entry' en ander werk onder niveau. Als er al werk is. Een situatie die werkelijkheid wordt voor duizenden mensen en drastisch effecten op levensgeluk heeft. Corona maakt vaste contracten met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden tijdelijke contracten tegen laag salaris. Dit maakt verschil op beschikbare hypotheek. De vele horeca ondernemers, kapperszaken en andere zzp'ser die hun werk, een groot deel van het leven, kapot zien gaan en hier niets tegen kunnen doen. "Ach je krijgt toch een uitkering of andere tegemoetkoming". Werkeloos zijn is geen pretje, mensen die dit bagatelliseren met een 'weekendje binnen zitten' geven blijk van empathisch onvermogen.

Diegene die alle keuzevrijheid hebben, de mogelijkheid tot zelfbescherming, alle voorzieningen om het eigen leven zo risico mijdend als wenselijk te maken. Zichzelf kunnen beschermen maar desondanks het leven van anderen menen te moeten dicteren door hen beperkingen op te leggen, zodat het al verwaarloosbare risico wat zij lopen nog verder beperkt kan worden. Wanneer hen hierop wordt gewezen beroepen zij zich op ethische argumenten en wijzen de vinger. Het grenzeloze onvermogen dit egoïsme te zien, de ironie en hypocrisie, dit is ernstiger dan ik ooit had kunnen denken. Massa propaganda maakt dat mensen zich identificeren met een herkenbaar slachtoffer en daarmee de grote groep onbekende slachtoffers eenvoudig vergeet. Ik zie het blinde vertrouwen in autoriteit en snap de initiële overtuigingen. Maar zelf na alle feiten op een dienblad gepresenteerd te krijgen consequent ontkennen, dat had zelf een cynisch persoon als ik niet kunnen voorspellen.

Wie is er de sukkel? Dat mag een ieder zelf bepalen. De cijfers zijn helder. Kosten/baten inzichtelijk. Jij moet doen waar jij je goed bij voelt.

Laatst bewerkt:
In Amerika is het zonder baan komen te zitten net ff wat anders dan in NL, ook de gezondheidszorg daar is heel erg afhankelijk van of je geld hebt of een baan.

Er gaat veel mis in Nederland en Europa, maar we zijn gelukkig geen Amerika.

Doen mensen er niet meer of minder toe als ze ouder zijn of niet meer direct of indirect (oppassen) bijdragen aan de arbeidsproductiviteit?

Dat zeg jij niet zo, weet ik ook wel, en soms hebben ouderen zelf een heel ander perspectief op het leven.

Ik schrok vooral omdat ik dacht iemand van Doodswens 66+ of GeronsLozen las.

Hier gaan we aardig die kant op. Als je als zzp'er failliet gaat duikel je regelrecht de armoede in nadat je noodgedwongen je huis hebt moeten verkopen.

Je hebt nog recht op zorg en je zal ergens wel een kamertje krijgen waar je kan wonen naast een paar junkies in tegenstelling tot Amerika, overleven doe je het wel hier.
Maar je kan wel stellen dat je huisje boompje beestje leven volledig naar de klote is.

Deze crisis is voor bedrijven nog een extra reden om geen werknemers, maar zzp'ers in dienst te nemen. Die hele 90% vergoeding is ook een grote grap die slechts bruto blijkt.

Ik geef @Red Pill wel gelijk in deze. Hoe ver is men bereidt te gaan om zijn vrijheden in te leveren en financieel kapot gemaakt te worden ten koste van een paar voornamelijk bejaarde mensenlevens?

Waar trekt men de grens? In Amerika zijn er nu al 25+ miljoen zonder baan. Die gaan dit dus niet heel veel langer meer pikken. En terecht. Waar trekken jullie de grens?

Mensen bekijken het gewoon naar hun eigen situatie en baseren daar hun mening op.

Als je bejaarde ouders of oma 5% kans hebben om dit jaar te overlijden en dit aanzienlijk kan verlagen doordat 10 lokale ondernemers failliet gaan zal bijna niemand kiezen om de ondernemers te redden. Even vergeten dat je oma binnen 2 á 3 jaar alsnog zal overlijden aan ouderdom of een andere ziekte.

Ergens ook wel logisch, wat kan jou het schelen dat de lokale kroegbaas failliet gaat en je over 2 jaar een ander restaurantje moet uitkiezen? Ook weer even vergeten dat de rekening ook door zal vloeien naar de burger in loondienst.

Ergens vind ik wel dat er een keuze zou moeten zijn, je oma kan binnen blijven en bezoek achter het raam blijven ontvangen waardoor de kans op besmetting uiterst klein blijft en de kroegbaas kan open en krijgt natuurlijk enkel klanten die het met hem eens zijn. Belangrijkste vraag blijft wel, hoe gevaarlijk is Corona nu voor gezonde mensen onder de 50? Dit lijkt toch wel mee te vallen. Maar ze durven er voorlopig nog niet aan.

Waarom? Omdat het gros de lockdown meer dan prima en logisch vind, blijkt ook hier op dbb. Er was hier zelf eentje die hoopt dat het in Zweden helemaal mis gaat, zodat we kunnen stellen dat wij het met lockdown slimmer hebben gedaan. Koekoek.

Sinds 2012 gaat de Pakketcommissie steeds vaker uit van een maximumbedrag dat een gewonnen levensjaar mag kosten: 80.000 euro. Dat is ongeveer net zo duur als een een verblijf van een jaar in een verzorgingshuis. Middelen die minder kosteneffectief zijn, komen niet automatisch in het pakket.

Ben ook benieuwd wat de kosten zullen worden van de gewonnen levensjaren door de maatregelen.
Zodra heel Nederland 100 euro meer premie per maand zou moeten betalen om 10 zeldzame zieken jaarlijks van een medicijn te kunnen voorzien is het hek van de dam, daar zou nooit iemand mee instemmen.

Nu lijkt dat koste wat kost zoveel mogelijk levensjaren gered moeten worden.
Er komt toch een moment dat er gaat worden berekend hoe ver deze kosten mogen gaan neem ik aan, of is deze vraag stellen uberhaupt al not done?
Stel je red 100.000 levensjaren á 80.000 euro dan zou dit in theorie dus 8 miljard mogen kosten.

Ja, kan enorm genieten van de weekenden achter de buis.
De zaterdag ga ik er al vroeg voor zitten. Eerst komt het bezoek voor een pint en dan beginnen we de middag met de premier leaque, daarna de topper uit la liga en dit gaat tot diep in de nacht door als UFC rond 4.00 begint en die eindigt pas rond 08.00. Heerlijk die onproductieve weekenden. We worden inderdaad hard geraakt nu er niks meer op de buis is.

Terug
Naar boven