Fitness Seller

Coronavirus

Mensen bekijken het gewoon naar hun eigen situatie en baseren daar hun mening op.

Als je bejaarde ouders of oma 5% kans hebben om dit jaar te overlijden en dit aanzienlijk kan verlagen doordat 10 lokale ondernemers failliet gaan zal bijna niemand kiezen om de ondernemers te redden. Even vergeten dat je oma binnen 2 á 3 jaar alsnog zal overlijden aan ouderdom of een andere ziekte.

Ergens ook wel logisch, wat kan jou het schelen dat de lokale kroegbaas failliet gaat en je over 2 jaar een ander restaurantje moet uitkiezen? Ook weer even vergeten dat de rekening ook door zal vloeien naar de burger in loondienst.

Ik vind het totale waanzin als je zo denkt. Echt ik kan me dit niet voorstellen. Dit is dus precies het egoïsme waar ik op doel. Het belang van jouw oma 3 levensjaren rekken plaatsen boven het levensgeluk van 10 anonieme ondernemers.

Niet alleen zo denken en er eerlijk voor uitkomen, maar je beroepen op moralistische argumenten en daadwerkelijk de mensen die wél inzien waar de pijn ligt veroordelen. Dit is niet logisch. Dit is korte termijn denken en hypocrisie van de bovenste plank. Dit is dus waar 300 pagina’s discussie over is.

Ja, kan enorm genieten van de weekenden achter de buis.
De zaterdag ga ik er al vroeg voor zitten. Eerst komt het bezoek voor een pint en dan beginnen we de middag met de premier leaque, daarna de topper uit la liga en dit gaat tot diep in de nacht door als UFC rond 4.00 begint en die eindigt pas rond 08.00. Heerlijk die onproductieve weekenden. We worden inderdaad hard geraakt nu er niks meer op de buis is.
Je vergeet de coke en alcohol Kieft

Ja, kan enorm genieten van de weekenden achter de buis.
De zaterdag ga ik er al vroeg voor zitten. Eerst komt het bezoek voor Coke, pillen en h**ren en dan beginnen we de middag met de premier leaque, daarna de topper uit la liga en dit gaat tot diep in de nacht door als UFC rond 4.00 begint en die eindigt pas rond 08.00. Heerlijk die onproductieve weekenden. We worden inderdaad hard geraakt nu er niks meer op de buis is.

Je vergeet de coke en alcohol Kieft

Ok opgebiecht.

Ik vind het totale waanzin als je zo denkt. Echt ik kan me dit niet voorstellen. Dit is dus precies het egoïsme waar ik op doel. Het belang van jouw oma 3 levensjaren rekken plaatsen boven het levensgeluk van 10 anonieme ondernemers.

Niet alleen zo denken en er eerlijk voor uitkomen, maar je beroepen op moralistische argumenten en daadwerkelijk de mensen die wél inzien waar de pijn ligt veroordelen. Dit is niet logisch. Dit is korte termijn denken en hypocrisie van de bovenste plank. Dit is dus waar 300 pagina’s discussie over is.

Dan ben je nog niet zo erg geredpilled als ik :D

Maar zo denken mensen. Eerst ik, dan familie, dan het eigen volk. Tja, laten we niet de heilige boon uithangen dit doen we allemaal in meer of mindere mate.

Ik zou mijn ouders toch ook niet voor 100% opgeven om 10 ondernemers te redden, nog voor geen 100.
Ik zou wel 10 ondernemers overeind zien blijven ten koste van een willekeurige 80 jarige....maar wil je dat ook als je eigen ouders mee moeten doen om het Corona lootje te trekken? Prima als er uit 1000 loten 1 uitgepikt gaat worden, maar wat als dit 1 op 10 wordt? Dan moet je op die manier gaan denken. Hoe dichter het bij komt, hoe meer egoistisch men wordt.

Dat je meer voelt bij je oma, je ouders of andere kwetsbaren tov anonieme ondernemers lijkt me een heel gezonde zaak.

1. Leven en dood vs geld;
2. Mensen die je kent en een band hebt vs mensen die je niet kent.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet goed zou zijn voor die ondernemers en voor de maatschappij als geheel als de economie ook weer een beetje gaat draaien en dat ik die ondernemers niet het beste gun.

Zoals jij het zegt is alsof je die mensen dan maar wil offeren voor de economie, dan sla je wat mij betreft door de andere kant op.

En als die oma familie is van 10 ondernemers? Denk je niet dat die ondernemers dan bereid zijn een half jaar hun werk te pauzeren zodat hun kinderen nog 20 jaar een oma hebben?

In jouw Excel tel ik trouwens ook gewoon 40,000 levensjaren, and counting... Die 505 zijn volledige levens. En dan zou het gaan om 505 kerngezonde baby's die plotseling zouden sterven. Dat zou pas een ramp zijn...

Zoals jij het zegt is alsof je die mensen dan maar wil offeren voor de economie, dan sla je wat mij betreft door de andere kant op.

Als je mensen nu vervangt voor gemiddeld 81 jarige mensen en economie voor een veelvoud aan aan jonge mensen wiens leven verknalt wordt.

Dan komt de stelling ineens heel anders over, terwijl deze in theorie op hetzelfde neer komt en helemaal niet zo krankzinnig is als er door velen wordt veroordeeld.

Het woordje "opofferen" maakt de lading nog extra zwaar. Kans op sterfte heel iets vergroten kan je het beter noemen, deze mensen blijven natuurlijk in lockdown, niemand stuurt ze de kroeg in om besmet te raken.

Dan ben je nog niet zo erg geredpilled als ik :D

Maar zo denken mensen. Eerst ik, dan familie, dan het eigen volk. Tja, laten we niet de heilige boon uithangen dit doen we allemaal in meer of mindere mate.

Ik zou mijn ouders toch ook niet voor 100% opgeven om 10 ondernemers te redden, nog voor geen 100.
Ik zou wel 10 ondernemers overeind zien blijven ten koste van een willekeurige 80 jarige....maar wil je dat ook als je eigen ouders mee moeten doen om het Corona lootje te trekken? Prima als er uit 1000 loten 1 uitgepikt gaat worden, maar wat als dit 1 op 10 wordt? Dan moet je op die manier gaan denken. Hoe dichter het bij komt, hoe meer egoistisch men wordt.
Is toch logisch, ik zou nog geen enkel familielid opgeven om 10 miljoen Nederlanders te redden.

En als die oma familie is van 10 ondernemers? Denk je niet dat die ondernemers dan bereid zijn een half jaar hun werk te pauzeren zodat hun kinderen nog 20 jaar een oma hebben?

In jouw Excel tel ik trouwens ook gewoon 40,000 levensjaren, and counting... Die 505 zijn volledige levens. En dan zou het gaan om 505 kerngezonde baby's die plotseling zouden sterven. Dat zou pas een ramp zijn...

Een onderneming pauzeer je niet even een half jaar lol.

Ik heb direct gezegd. 45k levensjaren gedeeld door gemiddelde levens verwachting dus ja, inderdaad, 505 mensenlevens.

Niet kerngezond, dit zijn voor slechts 1% kerngezonde jaren. Vandaar dat ik zeg: 5 gezonde baby’s.

De rest zullen alleen leven met een of meerdere gezondheidsafwijkingen. De 45k levensjaren kan je dus nog een percentage van nemen wegens veel van twijfelachtige kwaliteit.

Het is toch niet zo bijzonder complex als 4k 80+’ers sterven dat dit qua levensjaren niet heel veel gaat zijn.

Als je mensen nu vervangt voor gemiddeld 81 jarige mensen en economie voor een veelvoud aan aan jonge mensen wiens leven verknalt wordt.

Dan komt de stelling ineens heel anders over, terwijl deze in theorie op hetzelfde neer komt en helemaal niet zo krankzinnig is als er door velen wordt veroordeeld.

Het woordje "opofferen" maakt de lading nog extra zwaar. Kans op sterfte heel iets vergroten kan je het beter noemen, deze mensen blijven natuurlijk in lockdown, niemand stuurt ze de kroeg in om besmet te raken.
Nog altijd blijft staan dat je dan wat mij betreft voorbij het punt in mijn post bij 1. gaat.

Voor ondernemers (maar ook voor werknemers) zijn er heftige economische gevolgen (en ja daar kunnen ook voor de gezondheid uit voortkomen), maar leven en dood weegt voor mij zwaarder.

Het is ook leuk spelen met gemiddelden, maar als deze 81er nu makkelijk 101 zou kunnen worden.

Een onderneming pauzeer je niet even een half jaar lol.

Ik heb direct gezegd. 45k levensjaren gedeeld door gemiddelde levens verwachting dus ja, inderdaad, 505 mensenlevens.

Niet kerngezond, dit zijn voor slechts 1% kerngezonde jaren. Vandaar dat ik zeg: 5 gezonde baby’s.

De rest zullen alleen leven met een of meerdere gezondheidsafwijkingen. De 45k levensjaren kan je dus nog een percentage van nemen wegens veel van twijfelachtige kwaliteit.

Het is toch niet zo bijzonder complex als 4k 80+’ers sterven dat dit qua levensjaren niet heel veel gaat zijn.

Een onderneming pauzeer je prima een half jaar. Ja dat is zwaar, ja sommige ondernemers kunnen dat niet aan, en hopelijk ondersteunt de overheid ze dan ook. Maar zouden die ondernemers dat een probleem vinden als ze daarmee hun ouders in leven houden? Probleem is dat je dat nooit weet natuurlijk.

Ik vind meer dan 40,000 levensjaren wel veel. Het gaat er ook vooral om hoeveel het hadden kunnen zijn...

Als je sectoren nu weer open zou MET de 1,5m regel inachtneming en wat regels betreft hygiëne en je zou de echt grote risicogroepen (60+) isoleren dan zou je echt geen tweede "golf" krijgen
Dat is dus kennelijk heel lastig op dit moment en daar wordt over nagedacht. Meer mensen op straat betekent meer kans op besmetting.

Wat ik mis in veel berekeningen is dat als je pakweg 45-65 bent moet je wellicht een jaar revalideren nadat je aan de beademing hebt gelegen. De groep die niet kapot gaat, wel ziek wordt maar kan herstellen kost ook klauwen met geld en zet veel druk op de zorg. De meesten die op de IC komen overleven het, dacht 70% gelezen te hebben. Wat doet het met de longen enz.
Andere zorg moet ook door kunnen blijven gaan, daarom is beperken zo van belang.

Was het maar relatief eenvoudig door enkel met sterfte rekening te moeten houden. Aantal doden wordt (minstens?) 2x zo hoog geschat als nu gemeld wordt.

Nog altijd blijft staan dat je dan wat mij betreft voorbij het punt in mijn post bij 1. gaat.

Voor ondernemers (maar ook voor werknemers) zijn er heftige economische gevolgen (en ja daar kunnen ook voor de gezondheid uit voortkomen), maar leven en dood weegt voor mij zwaarder.

Het is ook leuk spelen met gemiddelden, maar als deze 81er nu makkelijk 101 zou kunnen worden.

Als die 101 gaat worden?
Zou kunnen, maar van 1000 81-jarigen hebben ze gemiddeld toch echt nog maar 1 jaartje te gaan. Gemiddelden zijn niet om mee te spelen, dat zijn feiten waar niemand om heen kan.

Als die 101 gaat worden?
Zou kunnen, maar van 1000 81-jarigen hebben ze gemiddeld toch echt nog maar 1 jaartje te gaan. Gemiddelden zijn niet om mee te spelen, dat zijn feiten waar niemand om heen kan.
Volgens mij klopt dat niet wat je zegt.

Dat de gemiddelde leeftijd 82 is zegt niets over de leeftijdsverwachting van een 81-jarige. Een 83 jarige heeft dan volgens jou gemiddeld nog een negatieve periode te leven?

Eerder is het hoger omdat je voorbij bepaalde drempels bent.

Vergelijk het met de kindersterfte van vroeger. Heel veel baby's gingen dood, maar voorbij een bepaalde leeftijd nemen je kansen toe.

Volgens mij zijn er best tabellen te vinden wat de gemiddelde verwachting is per leeftijd, dan zou je die kunnen gebruiken.

Laatst bewerkt:

Dat de gemiddelde leeftijd 82 is zegt niets over de leeftijdsverwachting van een 81-jarige. Een 83 jarige heeft dan volgens jou gemiddeld nog een negatieve periode te leven?

Vergelijk het met de kindersterfte van vroeger. Heel veel baby's gingen dood, maar voorbij een bepaalde leeftijd nemen je kansen toe.

Volgens mij zijn er best tabellen te vinden wat de gemiddelde verwachting is per leeftijd, dan zou je die kunnen gebruiken.

Zelfs een 99 jarige leeft gemiddeld nog 2 jaar.

Zullen vast cijfers van bekend zijn, levensverwachting 81 jarigen.
Maar hoe hoog zou die zijn bij 81 jarigen die Corona niet overleven? Denk geen 101.

Ik lees dat een 80 jarige gemiddeld nog 6 jaar te gaan heeft. Cijfers van voor Corona ;)
Een 81 jarige dan wellicht 5,5 jaar en een met een zwakke gezondheid?

Zullen vast cijfers van bekend zijn, levensverwachting 81 jarigen.
Maar hoe hoog zou die zijn bij 81 jarigen die Corona niet overleven? Denk geen 101.
Mijn reactie ging erom dat er onder die 81 jarigen mensen zullen zitten die nog best een aantal jaar doorkunnen, dat de gemiddelde levensverwachting bij geboorte of zelfs op 81 jaar voor individuele gevallen niet zoveel zegt.
Het zullen er waarschijnlijk niet heel veel zijn, maar dat is het punt niet.

Vergeet ook niet dat dat gemiddelde van 81 ook veroorzaakt wordt door mensen die jong overlijden, mensen van 81 kunnen niet meer jong overlijden.

Wat ik mis in veel berekeningen is dat als je pakweg 45-65 bent moet je wellicht een jaar revalideren nadat je aan de beademing hebt gelegen. De groep die niet kapot gaat, wel ziek wordt maar kan herstellen kost ook klauwen met geld en zet veel druk op de zorg. De meesten die op de IC komen overleven het, dacht 70% gelezen te hebben. Wat doet het met de longen enz.
Andere zorg moet ook door kunnen blijven gaan, daarom is beperken zo van belang.

Daar heb je zeker een punt. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe de revalidatie eruit ziet, is het zo dat mensen ook weken/ maanden of zelfs de hele revalidatie niet meer kunnen werken/functioneren of niet volledig?
Heb daar weinig informatie over gezien/gelezen, misschien dat het er wel is maar dan heb ik het gemist.

Wat ik wel heb gezien op tv (dat zijn natuurlijk maar enkele gevallen) is dat de meesten een dag na te zijn hersteld nog geen 10m konden lopen bij wijze van maar na een paar dagen/ week veel wandelen was het voor een zeker deel al weer hersteld. Weet niet hoe representatief dat is natuurlijk en of ze ook daadwerkelijk op de IC hebben gelegen.

Dat is dus kennelijk heel lastig op dit moment en daar wordt over nagedacht.

Imo zou dat wat sneller moeten.. inmiddels is er al bijna 2 weken een daling dagelijks van patiënten op de IC's. Als je nu maatregelen zoals in mijn eerdere post volgende week in zou laten gaan dan zie je 3-4 weken later het resultaat pas. Dan zijn we dus 4-5 weken verder dan de beslissing en dus 4-5 weken verdere daling op de IC's. Mocht je na 3 weken ineens ipv een daling ineens weer langzaam de nummers ziet stijgen kunnen je weer iets strenger maatregelen toepassen. (de stijging zal te allen tijde langzamer zijn dan de eerste golf omdat er door de maatregelingen minder en minder snel besmettingen plaatsvinden, alhoewel ze nog steeds plaatsvinden.

Je hebt dan het risico dat het inderdaad weer op gaat lopen maar er is ook een kans dat dat helemaal niet gebeurd en dan kun je dat aanhouden.
Mocht het toch oplopen dan hebben de mensen toch weer een maand geld verdiend, je geeft ze dan ook nog perspectief en het idee dat er aan hun gedacht wordt en alles willen doen de economie ook draaiende te houden.

De scholen opendoen op 11 mei is ook zoiets.. voordat je de resultaten daarvan ziet ben je weer 3 weken verder maar voor de rest van de sectoren gaat de beslissing een week later al vallen.. dan heb je dus nog helemaal geen inzicht in wat het openen van de scholen heeft gedaan met besmettingen. (met andere woorden: die worden WEER verlengd aangezien ze eerst die resultaten willen afwachten of ze gaan meer openen en daardoor gaan er juist meer besmettingen komen).

Maar goed ik roep maar wat te raaskallen aangezien ik graag wil dat zoveel mogelijk weer open kan, waarschijnlijk zie ik genoeg dingen over het hoofd :D

Terug
Naar boven