MuscleMeat

Coronavirus

Is Bill blij met Tedros? Ik zou denken dat als hij echt wat in de melk te brokkelen heeft er wel een andere directeur generaal zou zijn benoemd.
Zeker, je moet iemand hebben die zwak is en niet op eigen kracht zo'n functie kan krijgen en behouden, die kan je namelijk controleren!

China heeft die man niet uit liefde of vanwege z'n competenties naar voren geschoven.

Zeker, je moet iemand hebben die zwak is en niet op eigen kracht zo'n functie kan krijgen en behouden, die kan je namelijk controleren!

China heeft die man niet uit liefde of vanwege z'n competenties naar voren geschoven.

Ja, dat China blij met hem is snap ik, maar Bill Gates?

Ja, dat China blij met hem is snap ik, maar Bill Gates?
Ik twijfelde al of ik niet een smiley oid moest toevoegen, je weet het in dit specifieke topic gewoon vaak niet of mensen een grapje maken, het wat scherp aanzetten of bloedserieus zijn.

Is Bill blij met Tedros? Ik zou denken dat als hij echt wat in de melk te brokkelen heeft er wel een andere directeur generaal zou zijn benoemd.

Ik had eerst nog een disclaimer bij mijn post: dat ik niet beweer dat WHO de agenda van Gates 1 op 1 overneemt.

Als ik de belangenverstrengeling ter sprake breng wordt al snel de aanname gemaakt dat ik van die overtuiging ben. Zwart-wit.

Blijf het opmerkelijk vinden dat mensen moeite hebben de belangenverstrengeling te onderkennen. Vanuit Gates zelf vind ik het al een onhandige move. Al zal hij de kosten/baten van zijn investering ongetwijfeld doorgerekend hebben.

Haha dat is een redenatie die ik kan waarderen.

Ik twijfelde al of ik niet een smiley oid moest toevoegen, je weet het in dit specifieke topic gewoon vaak niet of mensen een grapje maken, het wat scherp aanzetten of bloedserieus zijn.

De WHO laat China en Gates tegen elkaar opbieden. Beetje risico spreiden en consessies maken, er is genoeg voor iedereen.

Edit: FVD, 18-35 jaar en niet hoogopgeleid. Klopt wel, volgens mij.
Verkapte "kijk mij hooggeleid, altijd goed geleid, zijn" post.

1589049486711.png

En als je niet luistert..

Wie betaald, bepaald. Al is het een donatie zonder enige formele consequenties. Het is mens eigen om bij het ontvangen van iets, hier wel in bepaalde mate iets voor terug te willen doen.

Een fenomeen omschreven als ‘reciprocity’ door Robert Cialdini in zijn boek Influence. Inherent aan doneren komt bepaalde invloed, want mensen gaan iets voor jou terug willen doen. Niets in deze wereld in gratis.

In lijn van Cialdini zijn Influence is Gates een persoon die sowieso als filantroop een niveau barmhartigheid wordt toegekend waardoor hij direct nog 3 van de 6 andere principes kan claimen: ‘social proof’, ‘liking’ en ‘authority’. En in geval van vaccinatie bij Corona is ‘scarcity’ niet uitgesloten.

Gates die dus (veel!) geld doneert aan WHO, wat een ‘onafhankelijk’ raadgevend orgaan is, die wereldwijd advies levert op overheidsniveau over het beleid wat wordt gevoerd in relatie tot gezondheid van bevolking.

Dezelfde Gates doneert even zo veel geld aan partijen die betrokken zijn bij de productie van vaccins. Een markt die STERK afhankelijk is van het beleidsadvies van WHO.

Dit zou niet veel uitleg behoeven, dit is een situatie die in bijna ieder andere sector als problematisch wordt beschouwd.

Je betoog staat of valt met de aanname dat hij invloed heeft omdat hij betaalt. Dat blijft echter een aanname.

Je betoog staat of valt met de aanname dat hij invloed heeft omdat hij betaalt. Dat blijft echter een aanname.
Iemand die betaalt heeft/krijgt (meer) invloed en krijgt (meer) gelijk, zo werkt dat nu eenmaal.

Zie ook mijn terughoudendheid bij filantropen.

Als iemand jou een nieuwe auto geeft en € 10.000,- zakgeld, heeft die persoon dan invloed op jou? Als zij daarna bij jou op bezoek komt, krijgt hij dan een extra koekje?

Als jouw baas een enorme Ajax fan is, ga jij dan met een PSV shirt naar je werk?

Etc etc.

Geldschieters hebben invloed, zo werkt de wereld.

Wederom een mooi gesprek.

Terug
Naar boven