XXL Nutrition

Coronavirus

De Coronaregels zoals beschreven in de Wet publieke gezondheid (Hoofdstuk Va). Gaat enkel om publieke plaatsen en woningen worden expliciet benoemd als een plaats waar deze wetten niet gelden.
Ten tijde van het feestje van "familieleden van @apfelstrudel" was dat nog op basis van noodverordeningen, nu is er verstoring openbare orde voor nodig.

De basis in de wet staat er niet bij, maar een snelle google leert:
Wat zijn de regels voor thuis?
Ontvang zo min mogelijk bezoek. Mocht u toch bezoek ontvangen: beperkt dit tot maximaal 1 groep van maximaal 3 personen per dag en zorg ervoor dat mensen 1,5 meter afstand van elkaar houden en de hygienemaatregelen naleven. Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
Als een samenkomst leidt tot overlast of een gevaar vormt voor de publieke gezondheid, kan er gehandhaafd worden.

Je hebt mogelijk gelijk dat het nu volgens de regeling die jij noemt niet zou kunnen, maar dat wil niet zeggen dat het niet langs andere weg alsnog kan.

Laatst bewerkt:
Ten tijde van het feestje van "familieleden van @apfelstrudel" was dat nog op basis van noodverordeningen, nu is er verstoring openbare orde voor nodig.

De basis in de wet staat er niet bij, maar een snelle google leert:

Je hebt mogelijk gelijk dat het nu volgens de regeling die jij noemt niet zou kunnen, maar dat wil niet zeggen dat het niet langs andere weg alsnog kan.
"Als een samenkomst leidt tot overlast of een gevaar vormt voor de publieke gezondheid"

Grijs gebied. Hier kunnen ze het dus op gooien als je teveel mensen thuis op bezoek hebt.

Ja. Familieleden van mij waren aanwezig bij een huisfeest in Nieuw-Vennep. Marechausse kwam samen met politie het feestje oprollen. Iedereen heeft een boete gekregen. De familieleden waren met een paar anderen via een weiland ontsnapt.

Deze party is trouwens nog in het nieuws geweest.
Ik neem aan dat je de tent vanaf de openbare weg kon zien? Opvallend meer auto's, fietsen, schimmen van meerdere mensen?

Zoek anders eens op "onrechtmatige handhaving achter de voordeur" (artikel 12). Ze hebben wel degelijk aanleiding nodig om in je woonkamer te kunnen kijken, en die aanleiding is meestal geluidsoverlast of bijvoorbeeld een levensbedreigende situatie. Ik denk dat er onder de noemer brandveiligheid ook wel het een en ander mogelijk is, maar dat is slechts een aanname.

Dat een tent of loods anders is dan een huiskamer, lijkt mij duidelijk. Hetzelfde als wanneer je met je visite in de tuin gaat zitten.

Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je de tent vanaf de openbare weg kon zien? Opvallend meer auto's, fietsen, schimmen van meerdere mensen?

Zoek anders eens op "onrechtmatige handhaving achter de voordeur". Ze hebben wel degelijk aanleiding nodig om in je woonkamer te kunnen kijken, en die aanleiding is meestal geluidsoverlast of bijvoorbeeld een levensbedreigende situatie. Ik denk dat er onder de noemer brandveiligheid ook wel het een en ander mogelijk is, maar dat is slechts een aanname.

Dat een tent of loods anders is dan een huiskamer, lijkt mij duidelijk. Hetzelfde als wanneer je met je visite in de tuin gaat zitten.
Geen idee ik was er niet bij.

Ja maar ik weet niet of iedereen zijn voertuigen voor de deur parkeerde en in hoeverre er geluidsoverlast was.
Al gevonden. Aanleiding was evengoed geluidsoverlast. Wat misschien niet duidelijk was: als ze eenmaal een aanleiding hebben om binnen te kijken, dan mogen die corona boetes (waarover het begon) wel worden uitgedeeld.

Nadeel is dat sommige buren al last van jaloezie hebben als ze 4 fietsen voor je deur zien staan. De buren mogen wel gezellig teveel mensen ontvangen en wij niet. Als wij het niet mogen mag niemand het!

Nadeel is dat sommige buren al last van jaloezie hebben als ze 4 fietsen voor je deur zien staan. De buren mogen wel gezellig teveel mensen ontvangen en wij niet. Als wij het niet mogen mag niemand het!
Je verrader slaapt niet. Iets dat we maar al te goed kennen in Nederland.

• Like
Waarderingen: p.b.
Nou? Ik heb twee auto's, drie fietsen en woon alleen. Jaloezie of burenruzie is geen aanleiding om achter je voordeur te mogen handhaven, overlast en gevaar wel.

Ik weet niet of een tent in de tuin wel anders is dan een huiskamer.

Volgens mij valt een tuin tot op zekere hoogte onder dezelfde regeling als de woning. Mogelijk een verschil tussen een paar afgesloten vierkante meter en een paar hectare bos zonder hek eromheen. Ook zouden regels over heterdaad nog een rol kunnen spelen.

Loods zal al snel niet onder woning maar bedrijfsruimte vallen.

Nogmaals: de regels waren ttv dat feestje anders dan nu!
Toen was alles op basis van noodverordeningen, nu is er een wet. Een snelle google suggereert dat het nu minder makkelijk is een woning binnen te gaan ivm Corona. Er wordt gerept van kunnen handhaven, maar de wettelijke basis blijft onvermeld.

EDIT: moet toch terugkomen op die tuin, die zal in veel gevallen niet onder Algemene Wet op het Binnentreden vallen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven