Dit is relatief makkelijk ja.
De echte uitdaging is om de meerderheid te laten inzien dat dit allemaal echt gebeurd is, zodat we er ook eens wat van leren en ons gedrag en handelen aanpassen.
Dit zie ik namelijk niet gebeuren, want het lijkt wel of we als collectief geen langetermijngeheugen hebben voor oorzaken in het verleden en de gevolgen daarvan in het heden.
Ik verbaas me er dan ook steeds weer over hoe snel dingen verjaren, vervagen, gebagatelliseerd en 'vergeten' worden
Door nieuws en actualiteiten is er een extreme focus op het hier en nu van het eigen ik.
Het lijkt heel moeilijk voor individuen, laat staan het collectief, om in tijd naar voren of naar achteren te kijken bij zichzelf, anderen of politiek. Net als dat het teveel gevraagd is om wat breder te kijken dan jezelf, je eigen groep, land of deel van de wereld.
In de politiek zie je daardoor dat moeilijke keuzes vooruit worden geschoven, informatie zolang mogelijk wordt achtergehouden en valse voorwendselen prevaleren boven goede redenen.
Aangezien het doel van iedere politicus herverkiezing is zegt dat wellicht meer over het stemvee en mensen in het algemeen dan over politici.
"Individuals are smart, people are stupid," Men In Black is een filosofisch meesterwerk.
EDIT:
1. Overigens zijn een heleboel mensen te druk met dingen die er echt toe doen: gezondheid, familie, vrienden en een beetje afleiding/ontspanning;
2. Zelf ben ik hier ook verre van immuun voor (het bewijs is dat ik veel te actief ben in de Allerlei-sectie van het forum), dus misschien kunnen ze ook hiervoor een vaccin ontwikkelen.